Mistä sen tietää mikä on se oma ala?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sannulii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sannulii

Aktiivinen jäsen
26.08.2007
5 666
1
36
Olen yrittänyt laittaa plussia ja miinuksia niistä töistä joissa mulla kokemusta, mutta oon ihan sekasin mikä on se mun ala johon sitten nyt pitäis keskittyä :/

auttakaa

mulla ei siis ole koulutusta .. viellä
ja vielläsen sitä voi hankkia koska nyt mies opiskelee ja molemmat ei voi samaan aikaan koska rahat eivät piisaa niin..

siis hyviä ajatuksia ja vinkkejä.. ei mollausta kiits :wave:

Mun mielestä vois lähtee siitä mitkä asiat kiinnostaa sinua eniten. Ei tarvitse edes olla hyvä siinä vielä, pääasia, että kiinnostaa. On tosi tärkeää, että viihtyy ja nauttii työstään.
Toki helposti tyssää siihen tässä vaiheessa, kun ei ole koulutusta.. mutta.. hmmm, kovasti täällä nyt mietin.

Minkätyyppistä työtä tahtoisit?

Silloin kun mä lukion jälkeen lähdin opiskelemaan ensimmäistä ammattia, niin valitsin opinahjon sen mukaan mikä tuntuis olevan hauskaa ja sitä omaa alaa. Nyt vähän myöhemmin sitten opiskelen tosta kertaa ammattiin ja vieläkin on semmoinen tunne välillä että tätäkö haluan tehdä lopun elämääni, ja toisinaan ajattelen että joo tätä haluan tehdä. Luulen olevani sellainen henkilö joka ei ehkä koskaan löydä täysin omaa alaansa tai sitten se kuuluu ihmisluonteeseen että koko ajan etsitään jotain. Ehkä valitsisin ammatiksi sellaisen alan jolla olisi tulevaisuudessa hyvä mahdollisuus työllistyä mutta samalla ala olisi sellainen jota olisi minulle mielekästä tehdä.

No tässä historiaa jos haluatte ihanat ihmiset auttaa:

opiskelin parturi kampaajaksi 2/3 vuotta, en tykännyt, mutta en tiennyt mitä muutakaan tekisin niin pakotin itseni olemaan ja paloin loppuun.. olen minittäin täydellisyyteen pyrkivä tapaus.. :|
olen oppinut siitä jo hinvennen pois, mutta ina mussa se piirre säilyy

KOkeilin porras siivousta, sain vakipaikan mutta i kamala.. fyysinen tosi tosi raska s työ, yksinäistä, vastuu omasta alueesata ja ja koko ajan kiire sekä viellä valitavat asiakkaat.
ei kiitos enää koskaan

palkka ei ole tarkeä, kunhan sillä tulee toimeen siis 1000e/kk riittää hyvin..

en haluu olla koko päivää iahn yksin, mutta yksitoikkoisuus ei haittaa välillä..
ei auton ajamista!
miel. ihmisiä ainakin työ kavereita
ei kovin aivoja vaativaa.. miel käsin tehtävää

Ei kai sitä yhtä oikeaa olekaan, monella alalla on saman tyyppistä hommaa, ja töissä samoja piirteitä. Itse sen työn rakentaa loppujen lopuksi, tai sen, miten siihen suhtautuu.

Ootko käynyt ammatinvalintapsykologilla työkkärissä? Jos saisit jotain ideaa.

Missä olet hyvä? Tykkäätkö ihmisistä? "tekemistä" vai toimistotyötä?

Ehkä yksi keino olis miettiä että haluaako alalle jolla tehdään asiakaspalvelutyötä ja jos tehdään niin minkälaista.

Vai haluaako alalle jossa työ on pääasiassa itsenäistä työskentelyä.

Pitääkö enemmän sisä-vai ulkohommista.

Fyysisesti raskasta työtä vai kevyttä.

Noilla sais jo vähän karsittua eri aloja.

Mene johonkin ohjaukseen (koulutusvalinnat), esim työvoimatoimistoon. Sellaisia ohjelmiakin on varmaan vielä käytössä johon laitetaan omia mielipiteitä tyyliin (ulkona vai sisällä, pitkä opiskeluaika vai lyhyt, pikkutarkkaa vai ei, ihmisten kanssa vai ei) ja sitten sieltä pohdinnan tueksi tulee lista ammatteja osviittaa antamaan. Oppisopimus voi auttaa rahapuolen kanssa...

Mutta muuten näillä tiedolla on huono antaa tarkempia vinkkejä.

olen käynyt ammatin valinta jutuilla vaikka kuin monta kertaa ei auta..

ja oppisopimuksesta.. niitä paikkoja kun kysyy misttä niinnoistais, esim lähihoitajat niin kaikki paikat on täynnä tai sitten ne ehdotta työkkärin rahalla tulemistä töihin.. joka on melkein sama kun kotihoidon tuki, mutta ei edes valmistu miiksikään :|

tykkään olla ihmisten kanssa, mutta tehdas työkin käy, jos siinä on työ kaverit

sisällä ehdottomasti
ei kovin fyysistä

missäs niitä linkkejä niihin testeihin nyt olikaan netissä?

Myyjä, aulaemäntä vartiointifirmassa (lyhyt koulutus), postinlajittelija, puhelinmyyjä (unohda tämä), toimistoharjoittelija (postin jakoa, arkistointia, kahvin keittoa ;) ), tiskaaja, siivooja...

-Olen ollut postin lajittelija kiire apulainen. mukavaa oli, ei ole töitä tarjolla
-Olen ollut kassana ja myyjänä hiukan, mukavaa oli, ei saa töitä jos ei koulutusta..,miljoon ahakemusta täyttäneenä ja soittaneena..
-olen siinonnut ei kiitos
- aulatyö/palvelukeskustyö. kiinnostaa, mutta vaatii koulun..
- toimisto harj? miten niihin pääsee?
- lähihoitaja, vattii koulun.

Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
-Olen ollut postin lajittelija kiire apulainen. mukavaa oli, ei ole töitä tarjolla
-Olen ollut kassana ja myyjänä hiukan, mukavaa oli, ei saa töitä jos ei koulutusta..,miljoon ahakemusta täyttäneenä ja soittaneena..
-olen siinonnut ei kiitos
- aulatyö/palvelukeskustyö. kiinnostaa, mutta vaatii koulun..
- toimisto harj? miten niihin pääsee?
- lähihoitaja, vattii koulun.

Ei toi aulatyö vaadi koulutusta, no ehkä jonkun pikakurssin max 2 viikkoa. Ainakaan mun tuttu ei kyllä koulupenkillä ton takia istunut.

Haet firmoihin avoimella hakemuksella: "olen kiinnostunut toimistotöistä, ja kuvailet..." Tosin monissa firmoissa varmaan toivotaan edes pikkuisen kielitaitoa.

Ei sitä tiedä ennen kuin kokeilee. Olen ollut vaikka missä hommissa, mutta samassa ammatissakin voi olla ihan eri meininki riippuen työpaikasta. Joskus unelmapaikalta kuulostava onkin ollut täyttä skeidaa ja joskus tylsältä kuulostava juttu onkin ollut kaikista kiinnostavinta.

Sinuna, ilman koulutusta siis, yrittäisin hakea kaikkiin mihin vain voi päästä ja mitkä kiinnostaa. Eihän siellä tarvi loppuikäänsä olla, sitten kun tulee vastaan joku kiinnostavampi niin vaihtaa siihen...

Yhteistyössä