mistä saa apuja lasten kasvatukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pirinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pirinä

Vieras
mistä mä tiiän kasvatanko lapsiani oikein ja johdonmukaisesti, ja mitä mun pitäisi tehdä? itse oon saanut varsin vapaan kasvatuksen adhd-äidiltäni ja isäni ei ikinä osallistunut kasvattamiseen kun teki vain töitä. paljon olis korjattavaa niiden tapaan...yrittänyt oon tiedostaa ja korjata omille lapsille, mutta en varmaan onnaa niin hyvin kuin voisi. epäjohdonmukaista varmasti. mulla adhd: pinna menee helposti, annan myös helposti periksi, en osaa olla johdonmukainen.

lapsilla kyllä kaikki perusjutut varsin ok, ettei siinä mitään. mut jotenkin toi lasten kasvatuspuoli pitäisi saada hanskaan, jotain vinkkejä miten toimia. onko kunnaliisella puolella jotain kanavia josta voisi saada ohjausta vai onko se turmion tie (leimautuu yms)?

[QUOTE="Ihanaa";23773774]että haluat hakea apua! Voit ottaa yhteyttä kasvatus- ja perheneuvolaan![/QUOTE]

onko siinä jotain riskejä, että leimautuu tai tulee jotain muuta epäilyjä?

siis mulla on syksyllä diagnosoitu adhd ja nyt vasta aloin miettii että miten se vaikuttaa mun lasten kasvatukseen (nyt vaan oon aatellut miten se vaikuttaa työhöni). kodin hoito on suht huonoa, mutta kuitenkin toimii: ruokaa on aina lapsille, siivotaan kyllä mutta ei kovin usein..

ja en oo mikään teiniäiti pulassa, vaan reilusti päälle 30vee...pikkupulassa. :)

Missä päin Suomea asut? Iso kaupunki, pieni? Mä oon saanu apua samantapaisissa ongelmissa (en ole kyl adhd, mutta kotini eväät koin huonoiksi) Helsingissä varhaisen tuen palveluista vai mikä se nyt oli ja Kanta-Hämeessä Vaahteramäen perhetyöstä (myös kaupungin palvelu). Ei maksa mitään, et todellakaan leimaudu ja se ei ole lastensuojelun asiakkuus, koska sinä otat yhteyttä ja olet siellä täysin vapaaehtoisesti- Suosittelen lämpimästi , voit varmaan kysyä paikkakuntanne neuvolasta, ja selittää millaista apua nimenomaan haet, tukea itsellesi lasten kanssa olemiseen, eli ei lapsilla ole ongelmia :) Onnea hakuun!

Kuuntele sydäntäsi ja teet aina oikein.
Kun luotat oman sydämesi ääneen et voi mennä pahasti vikaan.
Järjellä lasta voi kasvattaa vaikka kasvatusoppaiden avulla.

Ei se aina auta, koska kotoa ei ehkä ole saatu mitään mallia ja lasten kanssa tilanteet tulevat niin nopeasti, ettei siinä kerkeä kuunnella yhtikäs mittään. Silloin on hyvä, jos voi keskustella jonkun kanssa lapsen herättämistä tunteista, eikä kaada niitä lapsen niskaan kun kuormittuu itse.

Mutta toki loppupeleissä jokainen vanhempi tekee sitten ed. kirjoittajan mainitsemalla tavalla. Kunhan on riittävät eväät.

Missä päin Suomea asut? Iso kaupunki, pieni? Mä oon saanu apua samantapaisissa ongelmissa (en ole kyl adhd, mutta kotini eväät koin huonoiksi) Helsingissä varhaisen tuen palveluista vai mikä se nyt oli ja Kanta-Hämeessä Vaahteramäen perhetyöstä (myös kaupungin palvelu). Ei maksa mitään, et todellakaan leimaudu ja se ei ole lastensuojelun asiakkuus, koska sinä otat yhteyttä ja olet siellä täysin vapaaehtoisesti- Suosittelen lämpimästi , voit varmaan kysyä paikkakuntanne neuvolasta, ja selittää millaista apua nimenomaan haet, tukea itsellesi lasten kanssa olemiseen, eli ei lapsilla ole ongelmia :) Onnea hakuun!

helsingissä asun.

rytmeistä osaan pitää hyvin kiinni, mutta jotenkin ei ole sinnikkyyttä pitää kiinni periaatteista ja oikeastaan kunnon linjanvetoja ei oo tehtykään.niin kuin omilla vanhemmillakaan tainnut olla. ja juurikin se tuen puute, mitä itse en oo saanut, esim. pärjätäkseni koulussa. omat lapset vielä leikki-ikäisiä, mutta niin kuin tiedämme, alkukin on tärkeä. mulla on ollut omalle äidille enemmän välineellinen arvo, rakastaneet ovat kyllä mutta sitä ei oo ehkä osoitettu riittävästi. lisäksi vanhempien touhussa lapset eivät ole olleet ykkösenä prioriteeteissa, vaan välillä aika itsekästä menoa.onneksi teidostan nämä, mutten oon varma osaanko itse toimii paremmin.

[QUOTE="totuus on";23774567]Kuuntele sydäntäsi ja teet aina oikein.
Kun luotat oman sydämesi ääneen et voi mennä pahasti vikaan.
Järjellä lasta voi kasvattaa vaikka kasvatusoppaiden avulla.[/QUOTE]

täytyy nyt ekaks miehen kanssa jutella asiasta ja katsoa osaammeko omalla panostuksella muuttaa toimintaamme. mies on ollut ainoa lapsi ja saanut myöskin aika vapaan kasvatuksen. tosin ollut pienestä pitäen itsenäisesti aika vastuuntuntoinen ja pärjännyt johtuen isältään saamillaan geeneillä...

mä luulen että mä ainakin tarvitsen jotain konkreettsimpaa kuin kasvatusoppaan. juurikin adhd:n takia, joka on toiminnanohjauksen häiriö. tarttisin jonkun antamaan konkreettisia neuvoja/ohjeita kädestä pitäen ja mielellään niin että asiaa kontroolloidana. kuulostaa ehkä hullulta mut niin se vaan menee.

Yhteistyössä