mistä perätila johtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nnn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nnn

Vieras
siis että vauva tulee pylly/jalat edellä... molemmissa raskauksissa sama juttu ja nyt kolmannessa taas.. eka raskaudessa leikattiin kun oli perätilassa. toisessa raskaudessa vauva oli perätilassa viikolle 38 asti sitten yhtäkkiä kääntyi ja syntyi normaalisti alakautta. nyt kolmas tulossa ollu kokoajan perätilassa, nyt viikkoja 37, eilen suihkussa tuntui outo humpsahdus ihan ko vauva olis kääntynyt. toivon että on kääntynyt oikein päin että voin synnyttää alakautta. sektio oli rankka. lääkäri tosin ehdotti myös alakautta synnyttämitä perätilasta huolimatta.

Mielestäni siihen liittyy myös pieni perinnöllisyys. Usein äidin sukupuuta taaksepäin katsottaessa löytyy useampia perätilavauvoja. Niin meilläkin. Minulla toinen syntyi perätilassa, sisarellani myös toinen. Minä olen pylly edelle syntynyt. Samoin äidin puolelta mun serkuilla on perätilassa syntyneitä vauvoja. Toisaalta nämä meidän suvun pylly edellä syntyneet ovat kaikki olleet pienikokoisia, sirpakoita vauvoja. Minä synnytin perätilassa olleen tyttäreni ja sisarelleni tehtiin sektio.

Kohdun malli vaikuttaa. Sanotaan että esim herttamainen kohtu altistaa tälle. Tietysti myös jos on jostakin syystä kohdussa ahdasta, eikä lapsi näin ollen mahdu kääntymään. Itselläni todettiin ensimmäisen lapsen sektion yhteydessä kaksisarvinen kohtu (oli syntymässä jalat edellä). Luulisi että sinullakin lääkäri olisi kyllä leikkauksen yhteydessä huomannut jos jostakin vastaavasta kyse. Muista syistä en osaa sanoa.

No itellä eka lapsi oli perätilassa raskauden "alusta loppuun", synnytys sujui siitä huolimatta hyvin. Toinen oli ja tuli ihan oikein päin. Suvusta en tiedä ketään jolla olis perätilavauva ollut. Liekö perätilaan osin äidin rakenteesta johtuvat syyt, osin sitten vauvasta johtuvat... Toisella vauvallani oli niin lyhyt napanuora, ettei kuulemma olisi missään muussa asennossa voinutkaan syntyä kuin pää edellä.

Yhteistyössä