Mistä painonnousu koostuu varsinkin loppuraskaudessa? Rd-dieetti yms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuleeko siihen sikiön painon lisäksi paljon painoa lapsivedestä, istukasta tms.? Siis miten se paino kohoaa noista viikoittain lopussa?
Mietin vaan kun olen joutunut olemaan rankalla raskausdiabetesdieetillä ja painoakin seuraamaan. Tänään paino näytti 200g vähemmän kuin viikko sitten. Tuon vau-kirjan vihkosen mukaan sikiön paino on noussut viime viikosta 250g ja mulla ne painot menee aika lähellä noita vihkon lukemia. Sitten kun näitä on mulla vielä kaksoset eli niistä olisi nousua yhteensä 500g. Eli voiko olettaa, että olen laihtunut noin 700g viikossa?
Neuvolassa laskettiin tuohon parin viikon takaisiin niin, että painonlaskua oli tapahtunut noin 100g/viikko, mutta näissähän ei ole mukana sitä sikiöiden kasvusta tulevaa painonlisäystä vaan se oli siitä omasta kokopainosta pudonnut.
Kuitenkin joudun nyt olemaan tällä rd-dieetillä ja maanantaina sain ohjeita tarkkailla vielä tarkemmin noita hiilareita. No paastoarvot olleet aamuisin 5.1 tai 5.2. kunnes tänä aamuna tärähti 5.6! Eikös voisi olettaa, että kun paino laskee ja seuraan tarkasti tuota ruokalistaa niin hiilarit on alhaalla ja pitäisi noiden sokeriarvojenkin pysyä. Teen nyt viikolla vain tätä paastosokerin mittausta ja lauantaina ja sunnuntaina on sitten vuorokausiseuranta eli 8sokeriarvoa/päivä. Jos en pysty hallitsemaan ruokavaliolla näitä arvojani niin onko vaihtoehtona pillerihoito vai onko se aina pistoksia? Aina noita pistoksia ennenkö täytyy mitata verensokeri? Mulla on jo niin hellät paikat noista pistoista niin tuo on niin tuskaa:(

Mulla ei ole paino noussu vielä ollenkaan (rv 21+5) itseasiassa laskenu 2kg lähtöpainosta juuri tuon rd-dieetin avulla. Eivät olleet neuvolassa ollenkaan huolissaan, kun on tuota painoa muutenki, kyllä se lapsi/lapset oman ravintonsa nappaa sun syömisistä vaikka sulla ei paino nousiskaan. Ja eihän tuo arvoylitys kuitenkaan ollu kuin 0.1, ei ne nuista minun mielestä vielä sakota, ei pillereillä eikä insuliinilla.Ite oon ainaki huomannu nuissa mittauksissa, että jos syön illalla hiilaritonta ruokaa, ja seuraavana päivänä venyy mittaaminen niin että paastoväliksi tulee 13-14h, niin paastosokerit on vähintään 5.8. Vaikka normaalisti normaaleilla ruokailuväleillä 4.7. ollu korkeimmillaan :)

Viimeksi muokattu:
Verensokerit nousee luonnollisestikin raskauden aikana hitusen. Ja nuo sun paastoarvot on kyllä olleet suht hyviä, vielä tuo 5.6

Sun arvoilla en kyllä suostuisi mihinkään pistoshoitoon enkä tbl-hoitoonkaan, varsinkaan jos ne ovat satunnaisia nuo rajanylitykset.

Rd-asioihin en osaa kommentoida, mutta mulla on ainakin ollut yksinkertaisesti neste se mikä on painoa nostanut. Sen määrä voi myös vaihdella syömisten, sään (kuumuus jne) mukaan tai mun mielestäni ilman selkeää syytäkin.. Loppuraskaudessa on aina paino heitellyt ja yhteensä sitä on mulle tullut sellainen reilu 10kg, jotka on tippuneetkin tosi nopeasti. Tuosta nopeasta tippumisesta muutamassa viikossa, voi hyvin päätellä että se on sitä nestettä. Vauvojen kasvu tietenkin näkyy painossa mutta ei aina grammalleen kirjojen mukaan, kun siihen painoon vaikuttaa moni muukin asia. Vaihteleehan normaalistikin ihmisen paino kilon-pari jatkuvasti..

Minulla alkoi tänään 34. raskausviikkoa ja painoa ei ole tullut yhtään lisää kolmeen viikkoon. Rd:ssa paastoarvon ja arvojen ennen ruokailuja pitää olla alle 5,5.

Eihän sinulla tuo yöpaasto venyt liian pitkäksi. Mielellään pitäisi mitata 10h tunnin kulutta illan syömisistä. Muuten maksa alkaa tuottaa yön aikana sokeria, joka sitten nostaa tuon aamupaaston yli rajan.

Minulla muutama ylitys (5,6) ennen päivällistä, ja kyllä se diabeteshoitaja sanoi, että jos vielä tulee iltapäivällä ylityksiä, niin pitkävaikutteisen insuliinin voi joutua ottamaan käyttöön. Seuraava kontrolli viikon kuluttua.

Minulla alkoi tänään 34. raskausviikkoa ja painoa ei ole tullut yhtään lisää kolmeen viikkoon. Rd:ssa paastoarvon ja arvojen ennen ruokailuja pitää olla alle 5,5.

Eihän sinulla tuo yöpaasto venyt liian pitkäksi. Mielellään pitäisi mitata 10h tunnin kulutta illan syömisistä. Muuten maksa alkaa tuottaa yön aikana sokeria, joka sitten nostaa tuon aamupaaston yli rajan.

Minulla muutama ylitys (5,6) ennen päivällistä, ja kyllä se diabeteshoitaja sanoi, että jos vielä tulee iltapäivällä ylityksiä, niin pitkävaikutteisen insuliinin voi joutua ottamaan käyttöön. Seuraava kontrolli viikon kuluttua.

Mulla oli noissa ennen päivällistä ja ennen iltapalaa arvoissa ylityksiä eli toinen oli 6.1 ja toinen 6.3. ennen ruokaa. Tilanne ei kuitenkaan silloin ihan normaali kun olin kipeänä. Nyt kun tauti mennyt jo pahemmalta osalta ohi niin teen tuon vuorokausiseurannan viikonloppuna.
Yöpaasto saattoi venyä liian pitkäksi ja ehkä se päivällinen ei ollut riittävä+iltapala.
Hyviä arvoja olen saanut sitten sen jälkeen kun olen syönyt edellisellä aterialla itse kerättyjä pakastemansikoita, jotka mielestäni aika makeita, mutta diabeteshoitajan mukaan voin syödä niitä.

- mulle ei riittäny tablettien teho, sitten insuliinille
- onko sulla niitä kertakäyttöpyssyjä jos sormet kipeytyy? ne mittarin vaihtoneulat ei tee niin kamalaa jälkeä, oli ihan ok vaikka mittasin useammin ku välttämäti olis tarvinnu, samaten insuliinin avulla sain syödä niin hyvin ettei heikottanu enää
- ne sokeriarvot voi huonontua loppuun asti kun vaiva pahenee, olisin joutunu jyrkentään dieettini olemattomiin ilman lääkitystä

Joudun menemään ensi viikolla 12tunnin paastolla muihin verikokeisiin heti aamusta(kilppari ja maksa-arvot) ja tämän lisäksi paastolla pitäisi mennä sairaalaan sokereihin samana päivänä, mutta paria tuntia myöhemmin. Eikös tämä ole mahdoton yhtälö? Siis jos edellisestä ruokailusta on noin 15tuntia niin sokeriarvot on muuttuneet vaan huonommiksi noin pitkällä paastolla? Otan kuitenkin itse aamulla sen sokeriarvon heti herättyäni.

[QUOTE="tjaa";23162811]- mulle ei riittäny tablettien teho, sitten insuliinille
- onko sulla niitä kertakäyttöpyssyjä jos sormet kipeytyy? ne mittarin vaihtoneulat ei tee niin kamalaa jälkeä, oli ihan ok vaikka mittasin useammin ku välttämäti olis tarvinnu, samaten insuliinin avulla sain syödä niin hyvin ettei heikottanu enää
- ne sokeriarvot voi huonontua loppuun asti kun vaiva pahenee, olisin joutunu jyrkentään dieettini olemattomiin ilman lääkitystä[/QUOTE]

Nykyinen on bayerin mittari, jossa neulaa ei tarvitse ihan joka kerta vaihtaa, mutta vaihdan sen kuitenkin muutaman kerran jälkeen. Olen ottanut noita kokeita lisäksi tuosta kämmenen puolelta eli peukalon alta.
Tämä ruokavalio ei ole vielä heikottanut. Tuota listaa olen noudattanut aika tarkasti ja pitänyt kiinni niistä hiilareiden määristä kullakin aterialla+salaattia menee todella paljon.

mä en kyenny ennen kolmea syömään sitäkään hiilihydraattimäärää mitä oli kehotettu, mutta mä sainkin vanhaa tietoa hoitajilta kun käskivät varomaan rasvaa ja syömään puuroa. Lopulta en voinu aamiaiseksi syödä kuin öljyllä terästettyä raastetta, lanttua tai porkkanaa.

ootko säätäny sen piikin riittävän pienelle sit muuten

Yhteistyössä