mistä ns. turvaverkkoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja verkostoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

verkostoton

Vieras
Tilanteeni on se että minulla on yksi lapsi (1,5v) ja toinen tulossa. Asun "vieraalla" paikkakunnalla, toki olen asunut jo täällä vuosia mutta en ole täältä kotoisin eikä yhtään sukulaista asu muutaman sadan kilometrin sisällä. Lisäksi välit omiin vanhempiini ovat kutakuinkin poikki johtuen lapsuudestani (väkivaltaa, alkoholismia ym). Ystäväni ovat lapsettomia, eikä oikein naapurustossa ole lapsiperheikäistä väkeä eikä sen puoleen työkavereissakaan.

Jo yhden lapsen kanssa on tullut usein ongelmia, esim. jos olen sairastanut, pitänyt käydä lääkärissä jne, ei ole ollut mitään paikkaa johon esikoisen saisi hetkeksi hoitoon. Miehen on aina pitänyt järjestää työstä vapaata, ja erityisen hankalaa se on ollut tilanteissa jossa yhtä-äkkiä olen esim. sairastunut.

Toinen lapsi on tulossa ja näitä tilanteita tulee jatkossa varmasti enempi ja enempi. Lähes kateellisea katson kauempana naapurustossa asuvaa perhettä joiden molempien isovanhemmat asuvat sadan metrin säteellä - aina on joku mummo hoitamassa ja paikka minne viedä lapset.

Miten te muut joilla ei ole verkostoa tai sukua olette pärjänneet? Miten verkoston voi hankkia? Mikä olisi oikea taho tilapäisen lapsenhoitoavun saamiseksi? Olen toki valmis maksamaan siitä, mutta en oikein uskalla luottaa sellaiseen "lappu kaupan seinälle" -tyyliin kun ei ole mitään takeita millaisen hoitajan sitä kautta saa.

Moni joilla on suku, isovanhemmat ja naapurit käytettävissään, ymmärtäkää olla siitä kiitollisia! Ilman on välillä melkoisen vaikeaa pärjätä.

No hei. Minäkin vieraalla paikkakunnalla eikä oikein verkostoa ole. Ystäviä, ja sen kautta myös heidän apuaan, voi löytää erilaisista perhekerhoista, mutta niitä ei useinkaan kesällä ole. Meillä päin täällä espoossa toimii seurakunnalla perhe- ja vauvakerhoja, joista olen yhden ystävän saanut itselleni.

Jos maksullista lastenhoitoapua kaipaa, MLL on hyvä vaihtoehto mielestäni. EI muistaakseni ota suuria summia rahaa. Voit myös pyytää vanhempaa hoitoapuaa, jos et esim. halua nuorta hoitamaan lapsiasi. Siellä kun on 15 ikäraja. Toki ovat käyneet kurssit mutta... http://www.mll.fi/tukea_ja_apua/lastenhoitoapua/
Tuossa linkki sinulle. Myös jotkut kotipalvelut, ainakin yksityiset, tarjoaa lastenhoitoapua.

Olen ollut kahden lapseni kanssa samassa veneessä. Meillä päin Mannerheimin lastensuojeluliitto sekä Väestöliitto ovat tarjonneet lapsenhoitoapua, kun lapset olivat pienempiä. Kannattaa rohkeasti myös kysyä vaikka kunnalta, että onko heillä puistotätitoimintaa tms. isommalle lapselle.

Itse löysin MLL:ltä kivan nuoren hoitajatytön. Hän asui meidän lähellä ja lopulta käytin häntä suoraan ilman MLL:ää. Hän tuli meille hoitamaan lapsia ollessaan 15-vuotias ja hoitosuhde päättyi, kun hän 22-vuotiaana muutti toiselle paikkakunnalle miehen perässä. Olen tosi kiitollinen, että hän niinkin kauan jaksoi käydä meillä, vaikka lapseni energisinä eivät varmasti helpoimpia hoidettavia olleetkaan.

Meillä hoitotyttö kävi vain arki-iltaisin kerran kahdessa viikossa. Useammin olisi ollut tarvetta, mutta ei ollut rahaa. Hänellä tietysti koulupäivät olivat esteenä sille, etten voinut käyttää häntä päiväaikaan. Joskus satunnaisesti hän hoiti viikonloppuisinkin ja pari kertaa koko yön.

Itse tein tietoisesti niin, että lasten mentyä päiväkotiin hankin sitä kautta tuttavaperheitä. Näimme siis puistoissa viikonloppuisin, ystävystyimme ja vuorotellen hoidimme lapsia. Uskoisinkin, että ilman rahaa on vaikea saada ei-sukulaisesta vakihoitajaa, mutta kun hoitaja hyötyy asiasta, niin hoitoapua saa. Meillä tämä systeemi toimi pari vuotta siten, että kerran kuukaudessa minä hoidin lapsia, jotta kaveriperhe sai vapaaviikonlopun ja vastaavasti kerran kuukaudessa minä sitten sain vapaaviikonlopun. Yksinhuoltajalle se oli juhlaa.

Omille vanhemmilleni olen vienyt lapset noin viikoksi kesällä, vaikka vanhempani eivät koskaan tarjoudu hoitamaan lapsiani. Koen kuitenkin, että isovanhempi-lapsi -suhteen vuoksi ja oman jaksamiseni vuoksi tarvitsen edes sitä viikon irtiottoa vuodessa. Lasteni isä on alkoholisoitunut myös, eikä kykene lapsia hoitamaan.

Yhteistyössä