Mistä mie saisin pensasaitaa, ja millanen kannattas hankkia?

Se on niin makuasia. Tykkäätkö sellasesta leikattavasta suorasta kasvirivistöstä vai vapaammin kasvavasta aidanteesta? Itse istutin aidanteen; yksirunkoisia pihlajoita ja niitten alle erikorkuisia (kaunokuusama ja kiiltotuhkapensas) pensaita.

Meillä on ihana, hiukan erikoinenkin (ei kovin monessa paikassa oo nähty) hurmehappomarja-aita. Kauniin punasävyinen lehti ja kasvaa ihan todella nopsaan!! Huono puoli on ne penteleen terävät ja pitkät piikit, niinkuin orapihlajassakin.

Pajut ainakin kasvaa tikuista. Terijoen salava puuna on juuri tälläinen, mutta aidanteeseen toki vaan (kun se on ranka vain alhalta).

Halvimmalla toki jonkun ystävän luota, kenellä on pihlajia ja niistä vauvoja ympäri pihaa. Meillä taas on paljon tavaraa tammi tai vaahtera-aitaan. Mä oon huolestunut, että ukko vaatii mua toteuttamaan tammi-aidan :D

Tietääkö joku lähteekö marja-aroniakin kasvamaan jos laittaa oksan maahan. Meillä ois vähän paikattavaa tuossa omassa aidassa..
Pihlajia oon käyny kaivamassa tuolta tontin perältä metästä. Eli jos tiedät jonku kenen mailta voisit käydä kaivamassa niitä niin sais ainakin halvalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tietääkö joku lähteekö marja-aroniakin kasvamaan jos laittaa oksan maahan. Meillä ois vähän paikattavaa tuossa omassa aidassa..
Pihlajia oon käyny kaivamassa tuolta tontin perältä metästä. Eli jos tiedät jonku kenen mailta voisit käydä kaivamassa niitä niin sais ainakin halvalla.

Joo, ei se ole mulla ko mennä ja ottaa tuolta veljen tontilta jos tarvin. Sielä on ihan tarpeeksi... Mut siis ei sitä koko puskaa viitti lähteä raijaamaan, pitäs vissin pätkästä poikki koko töyhtö niin että jää vaan kanto ja siirtää se sitte... Siinä vaan sitte menneeki muutama vuosi että kasvaa ees johonki korkeuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja mimo:
Meillä on ihana, hiukan erikoinenkin (ei kovin monessa paikassa oo nähty) hurmehappomarja-aita. Kauniin punasävyinen lehti ja kasvaa ihan todella nopsaan!! Huono puoli on ne penteleen terävät ja pitkät piikit, niinkuin orapihlajassakin.

80-luvulla näitä näki enemmänkin, ja se on menettänyt suosionsa ihan syystä. Ne piikit ovat todella kamalia ja vanhemmiten puskaan iskee harmaahome. En todellakaan voi suositella tuota aitapensaaksi kenellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joo, ei se ole mulla ko mennä ja ottaa tuolta veljen tontilta jos tarvin. Sielä on ihan tarpeeksi... Mut siis ei sitä koko puskaa viitti lähteä raijaamaan, pitäs vissin pätkästä poikki koko töyhtö niin että jää vaan kanto ja siirtää se sitte... Siinä vaan sitte menneeki muutama vuosi että kasvaa ees johonki korkeuteen.

Ite kaivoin ihan nuoria taimia. Jotain ½-1 metrin korkuisia. 2 talvea ja yhden kesän olleet tuossa lasten tallottavana. Hengissä näyttävät olevan muttei juuri korkeutta kasvaneet johtuen tuosta katkomisesta ja tallomisesta. Ainakin haarottuvat hyvin kun sellaisia halusinkin.