Mistä marjat tulee tehtaisiin, joissa tehään hillot, pakasteet, jne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pypylleröinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pypylleröinen"

Vieras
Aloin miettiä eilen illalla, että mistä tehtaat, ne siis missä tehään esim. hilloja, tai pakastemarjat pussitetaan ja pakastetaan, hankkii ne marjansa? Vaikka jotain puolukkahilloa, mistä ne saa ne? Puolukka kun tuskin kasvaa missään "kasvattamossa"? Ja nehän tarvii niitä ihan helvetisti.
Siis joo, varmasti ostavat ne jostain, mutta mistä?
Jostain tehtaasta, missä niitä kasvatetaan? Miten ne kasvatetaan? Kasvihuoneen tapasessa lattia täys puolukkaa? :D
Vai 100 hlöä kökkimässä perse pystyssä mettässä noukkimassa puolukoita? :D

En mä tiedä mistä tällänen tuli mieleen, mutta nyt oli pakko kysyä :D Mieheltä en kehdannut :P

no esim. mansikkatilalta menee osa sadosta tehtaisiin. on myös paljon ihan "ammattipoimijoita" jotka myyvät poimimansa marjat (mustikat, puolukat ym.) eteenpäin. thaimaasta tulee paljon näitä poimijoita suomeen ja muunkin maalaisia, ja suomalaisia.

ja aika moni hillo ja mehu on tehty esim omenamehuun tai veteen, oikeaa marjaa on vain nimeksi ja sokerilla, väriaineella ja aromilla saadaan tuote.

ja lueppas joskus pakastemarjapussista, ne tulevat puolasta, belgiasta jne. myös moni suomalainen merkki. ja siellä ulkomailla sama systeemi kuin suomessakin =)

[QUOTE="vieras";22307143]Näin se ihminen vieraantuu luonnosta...[/QUOTE]

No haista paska, mä asun täällä mettän keskellä, kyllä mä jumalauta tiedän mistä marjat kotioloihin tulee :D

Mä nyt lähinnä tarkotin sitä, että eihän mettässä nyt nää niin kovin usein marjanpoimijoita, ainakaan sellasia, mitkä poimis ihan kauheita määriä. Ja nuo tehtaathan tarvii niitä tonneittain. Eli missä mettässä kasvaa tollaset määrät marjaa, ja KUKA NE SIELTÄ POIMII niitä tehtaita varten? Ja kasvaako esim. puolukka jossain kovin lämpimässä maassa, missä sitten taas ois kyllä poimijoita?

no esim. mansikkatilalta menee osa sadosta tehtaisiin. on myös paljon ihan "ammattipoimijoita" jotka myyvät poimimansa marjat (mustikat, puolukat ym.) eteenpäin. thaimaasta tulee paljon näitä poimijoita suomeen ja muunkin maalaisia, ja suomalaisia.

ja aika moni hillo ja mehu on tehty esim omenamehuun tai veteen, oikeaa marjaa on vain nimeksi ja sokerilla, väriaineella ja aromilla saadaan tuote.

ja lueppas joskus pakastemarjapussista, ne tulevat puolasta, belgiasta jne. myös moni suomalainen merkki. ja siellä ulkomailla sama systeemi kuin suomessakin =)

Ok :) Siis joo, sen tiedän, että ei niistä paljonkaan oo kotimaista kamaa, mut tota just mietein, että missä sellaset määrät kasvaa, että niistä saa tehtaisiinkin asti niin paljon, kun ne sitä tarvii :D
Ja siis kun täällä kun meet mettään, siellä on korkeintaan yks ihminen sun lisäks, sekin kokonaan toisella puolella mettää :)
Mutta siis ihan mettästä kuitenkin, ettei oo erikseen jotain kasvihuoneen tyylisiä? :D

[QUOTE="pypylleröinen";22307162]No haista paska, mä asun täällä mettän keskellä, kyllä mä jumalauta tiedän mistä marjat kotioloihin tulee :D

Mä nyt lähinnä tarkotin sitä, että eihän mettässä nyt nää niin kovin usein marjanpoimijoita, ainakaan sellasia, mitkä poimis ihan kauheita määriä. Ja nuo tehtaathan tarvii niitä tonneittain. Eli missä mettässä kasvaa tollaset määrät marjaa, ja KUKA NE SIELTÄ POIMII niitä tehtaita varten? Ja kasvaako esim. puolukka jossain kovin lämpimässä maassa, missä sitten taas ois kyllä poimijoita?[/QUOTE]

En haista.

No ihan samoista paikoista ne tulee kuin koteihinkin.

ITÄ-EUROOPASTA. Sen takia sanotaankin, että pakastemarjat on kuumennettava ennen syömistä. Hiukka on eri käsitys elintarvikehygieniasta siellä. Ja tiedä mitä vesakkomyrkkyjä on satuttu ruiskuttaan sinne just edeltävällä viikolla.

Jep. syön vain itse viljelemiäni tai itse omalta tontilta poimimiani marjoja ja hedelmiä.
Mulla on iso pakastin. Ja tiedän mitä syön. Lähiluomua.

[QUOTE="pypylleröinen";22307169]Ok :) Siis joo, sen tiedän, että ei niistä paljonkaan oo kotimaista kamaa, mut tota just mietein, että missä sellaset määrät kasvaa, että niistä saa tehtaisiinkin asti niin paljon, kun ne sitä tarvii :D
Ja siis kun täällä kun meet mettään, siellä on korkeintaan yks ihminen sun lisäks, sekin kokonaan toisella puolella mettää :)
Mutta siis ihan mettästä kuitenkin, ettei oo erikseen jotain kasvihuoneen tyylisiä? :D[/QUOTE]

no esim. tuolla pohjoisemmassa suomessa sitä marjaa kyllä riittää erilailla kuin jossain etelämpänä ja siellä ne poimijatkin sitten poimivat "välittäjälle" joka myy ne tehtaille ym.

Omia marjoja meilläki syödään, ihan omista puskista tai lähimettästä kerättyä. Mutta mulla tuli toi yhtäkkiä päähän eilen illalla, just kun olin nukahtamassa, en tiedä miks :D

[QUOTE="pypylleröinen";22307223]Ok :)
Paljon ne poimijat noista saa?[/QUOTE]
no mieti, jos poimijat pitää tuottaa kaukoidästä. Edes venäläiset ei tee niin halvalla. Ja niitä thaimaalaisia tarvii edes ruokkia, ne löytää itekin sieniä (kuten valkosia kärpässieniä) sieltä ja jos niitä ny joku silloin tällöin häviää, niin who cares...

[QUOTE="pypylleröinen";22307162]No haista paska, mä asun täällä mettän keskellä, kyllä mä jumalauta tiedän mistä marjat kotioloihin tulee :D

Mä nyt lähinnä tarkotin sitä, että eihän mettässä nyt nää niin kovin usein marjanpoimijoita, ainakaan sellasia, mitkä poimis ihan kauheita määriä. Ja nuo tehtaathan tarvii niitä tonneittain. Eli missä mettässä kasvaa tollaset määrät marjaa, ja KUKA NE SIELTÄ POIMII niitä tehtaita varten? Ja kasvaako esim. puolukka jossain kovin lämpimässä maassa, missä sitten taas ois kyllä poimijoita?[/QUOTE]
Tuskin ne kerääjät siellä raahaa mukanaan koko läjää jonka aikovat myydä eteenpäin :rolleyes: Tai mitälie sitten tarkoititkaan sillä ettet näe kerääjiä jotka keräisi kauheita määriä.

Aika monet pakastemustikat on kasvatettuja, eli jostain kasvihuoneelta poimittu.. Joten kasvaa niitä muuallakin kuin metsässä.. kainuussa ja Lapissa porukka poimii marjoja tosi paljon, noissa niin paljon työttömyyttä, saavat tosi hyvät rahat poiminnalla..

Ainakin noita arvomarjoja, niinkuin lakkaa, suomalaisetkin poimivat ja myyvät marjavälittäjille, koska niistä sentään maksetaankin jonkun verran.

Itsekin olen joskus lapsena poiminut mustikoita ja puolukoita myyntiin. Rahaa ei tullut kyllä juuri mitään, en ihmettele ettei kukaan suomalainen tai edes eurooppalainen viitsi tehdä tuota. Pitäis olla huiman nopea poimimaan ja tosi hyviä paikkoja tiedossa että tienaisi jotain vielä bensakulujenkin jälkeen.

En pidä siitä, että thaimaalaiset joutuvat riistopalkoilla poimimaan marjoja, joten yritän itse kerätä mahdollisimman paljon omaan käyttöön ettei tarvitsisi paljoa ostaa.

Yhteistyössä