Mistä mä tiedän paljonko mun pyykkini painaa? (jotta en laita koneeseen liikaa pyykkiä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Olen aina vaan tunkenut koneen ns. täyteen siten, että sinne rummun yläosaan mahtuu vielä nyrkki ihan hyvin. Mutta tiedä sitten, että onko tämä saamani ohje kovinkaan toimiva noin niin kuin oikeasti.

Meiltä hajosi 6 kg pesukone pari päivää sitten ja vein pyykit naapurin 8 kg koneeseen loppuhuuhteluun ja linkoukseen. Oma koneeni oli niistä pyykeistä ns. täynnä, mutta naapurin kone ei tuntunut täyttyvän edes puolilleen. Joten ilmeisesti rummun tilavuuskaan ei ole suoraan verrannollinen siihen, paljonko pyykkiä koneeseen saa laittaa. Sillä jos oletetaan, että mulla oli pyykkiä 6 kg edestä, niin naapurin koneeseen olisi mennyt peräti 12 kiloa pyykkiä.

En nyt joka kerta viittisi alkaa pyykkiä punnitsemaankaan, joten olisiko jonkinlaista nyrkkisääntöä siitä, että mitenkä paljon sitä pyykkiä voi koneeseen laittaa?

Muista myös se että pyykki painaa huomattavan paljon enemmän märkänä kuin kuivana. Mun kone ei linkoo jos siellä liikaa pyykkiä, märkää sellaista. Kiva it tulikuumaa rumpua pyöritellä auki ja ottaa pois niitä litimärkiä kuumia pyykkejä sieltä.

Mielummin siis liian vähän pyykkiä kuin liian paljon

Mä oon tehnyt niin, että olen pari kertaa punninnut pyykit ja siitä opetellut arvioimaan sopivan täyttöasteen silmämääräisesti. Eli ensin täytän koneen mielestäni sopivan täyteen, sitten puran pyykit koriin ja punnitsen henkilövaa'an avulla, ettei painoa ole liikaa. Tarvittaessa otan ylimääräiset pois ja laitan sitten takaisin koneeseen (ja seuraavalla kerralla tietää laittaa suoraan hiukkasen vähemmän).

Lakanapyykki, pyyhkeet ja vaatteet ovat mielestäni vähän eri painoisia, kun verrataan sitä, paljonko ne vievät tilaa pyykkikoneessa. Painon lisäksi täyttöasteeseen vaikuttaa myös pyykin tilavuus - jos pyykit eivät mahdu pyörimään kunnolla, ne eivät myöskään huuhtoudu hyvin, jolloin niihin voi jäädä likaa ja/tai pesuainetta. Siksi mulla on tapana myös täytön jälkeen pyöräyttää pyykkejä pari kertaa kädellä rummussa ja arvioida, mahtuvatko ne liikkumaan tarpeeksi hyvin. Sinänsä hyvän "älä pese puolityhjiä koneellisia" -ohjeistuksen takia sitä tulee nimittäin helposti pesseeksi liian täysiä koneellisia, mikä ei ole hyvä sekään.

[QUOTE="hmmm";28872477]Muista myös se että pyykki painaa huomattavan paljon enemmän märkänä kuin kuivana. Mun kone ei linkoo jos siellä liikaa pyykkiä, märkää sellaista. Kiva it tulikuumaa rumpua pyöritellä auki ja ottaa pois niitä litimärkiä kuumia pyykkejä sieltä.

Mielummin siis liian vähän pyykkiä kuin liian paljon[/QUOTE]

No tottahan toki se painaa märkänä enemmän, kuin mitä kuivana :D

Mutta ei se nyt liity tähän mitenkään, sillä pyykkikoneeseen menevän pyykin paino mitataan kuivasta pyykistä, joten vain sillä on tässä kohtaa merkitystä :)

Meidän kone kieltäytyi linkoamasta vain silloin, jos sen sisällä oli 2 tyynyä. Yhden linkoi kyllä, mutta kahta kerrallaan ei. Tai kyllä se jonkun kevyen linkoamisen teki, koska ei ne tyynyt valovina koneesta ulos tulleet, mutta sitä pitkää, 1200 kierrosta minuutissa-linkoa se ei niille tehnyt. Niinpä sitten linkosin ne erikseen.

Mutta tavallisen pyykin kohdalla tätä ongelmaa ei koskaan ollut. Ehkä nuo märät tyynyt epätasapainottivat rumpua liikaa, eikä kone siksi niitä lingonnut? Tiedä häntä.

Ja siksi juuri kyselen tätä asiaa, etten laita pyykkiä liikaa ja hajota konetta. Mutta kun nyt vihdoinkin saan sen ison koneen, niin haluan kyllä hyötyyn koneen koko kapasiteetin sen suhteen, että mitenkä paljon se pyykkiä kerralla pystyy pesemään, eli alakanttiinkaan en hirmuisesti laittaa halua :)

Kuivana sitä pyykkiä näyttää olevan paljon enemmän kuin märkänä, tai siis vie enemmän tilaa. Ehkä sen takia sun mielestä pyykki vei pienemmän tilan naapurin koneessa.

En ole koskaan punninnut pyykkejä, mutta jostain siivousohjelmasta muistan ohjeen, että pyykkikone on täynnä kun rumpuun mahtuu työntämään käden pyykkikasan päälle. Sillä on menty ja puhdasta on tullut. Voithan sä punnita muutaman kerran ja katsoa, miten täyteen siitä kilomäärästä kone tulee, niin voit vähän arvioida sen perusteella?

[QUOTE="TMV";28872492]Mä oon tehnyt niin, että olen pari kertaa punninnut pyykit ja siitä opetellut arvioimaan sopivan täyttöasteen silmämääräisesti. Eli ensin täytän koneen mielestäni sopivan täyteen, sitten puran pyykit koriin ja punnitsen henkilövaa'an avulla, ettei painoa ole liikaa. Tarvittaessa otan ylimääräiset pois ja laitan sitten takaisin koneeseen (ja seuraavalla kerralla tietää laittaa suoraan hiukkasen vähemmän).

Lakanapyykki, pyyhkeet ja vaatteet ovat mielestäni vähän eri painoisia, kun verrataan sitä, paljonko ne vievät tilaa pyykkikoneessa. Painon lisäksi täyttöasteeseen vaikuttaa myös pyykin tilavuus - jos pyykit eivät mahdu pyörimään kunnolla, ne eivät myöskään huuhtoudu hyvin, jolloin niihin voi jäädä likaa ja/tai pesuainetta. Siksi mulla on tapana myös täytön jälkeen pyöräyttää pyykkejä pari kertaa kädellä rummussa ja arvioida, mahtuvatko ne liikkumaan tarpeeksi hyvin. Sinänsä hyvän "älä pese puolityhjiä koneellisia" -ohjeistuksen takia sitä tulee nimittäin helposti pesseeksi liian täysiä koneellisia, mikä ei ole hyvä sekään.[/QUOTE]

Tuolla mun "nyrkki rummun yläosaan"-tyylillä pyykki on kyllä tullut aina puhtaaksi, eli ilmeisesti pyykkiä ei ole siinä suhteessa koneessa liikaa ollut. Mutta sitä en tosiaan tiedä, että olenko noin muutoin (koneen kapasiteetin huomioon ottaen) tunkenut sitä pyykkiä koneeseen liikaa, vai en.

Googlettelin sellaista yleispätevää ohjetta vaatteiden painojen suhteen, mutta ne tosiaan heitti huomattavasti. Toisaalla sanottiin pussilakanan painavan 800g, kun taas toisaalla sen sanottiin painavan 1500g. Aikamoinen ero.

Mutta pitää tosiaan kokeilla muutamia kertoja punnita tätä omaa pyykkiä...jospa sitä kautta siihen tosiaan saisi tuntuman :)

[QUOTE="vieras";28872498]Kuivana sitä pyykkiä näyttää olevan paljon enemmän kuin märkänä, tai siis vie enemmän tilaa. Ehkä sen takia sun mielestä pyykki vei pienemmän tilan naapurin koneessa.[/QUOTE]

Totta, mutta kun mä ne omasta koneesta otin kuitenkin ulos märkinä ja silloinkin se kone tuntui ihan hurjasti täydemmältä, kuin naapurin kone, jonne pyykit siis varttia myöhemmin laitoin. Mutta saattaa hyvinkin olla, että se vain näytti siltä :)

Meidän kone on kyllä sellainen että jos sen tuppaa niin täyteen että vain nyrkki mahtuu ylös niin ei tule kyllä puhdasta. Toisaalta tungen ne melko tiivisti sitten joten ehkä tuo nyrkkisysteemi toimii vain jos pyykit on ilmavasti siellä.

Jotta tilanne olis monimutkaisempi niin meidän koneessa on erilaisia kilorajoja riippuen siitä mitä pesuohjelmaa käyttää. Esim 40 asteessa saa laittaa sen 6kg, 60 asteessa muistaakseni vaan neljä.

[QUOTE="hmmm";28872477]Muista myös se että pyykki painaa huomattavan paljon enemmän märkänä kuin kuivana. Mun kone ei linkoo jos siellä liikaa pyykkiä, märkää sellaista. Kiva it tulikuumaa rumpua pyöritellä auki ja ottaa pois niitä litimärkiä kuumia pyykkejä sieltä.

Mielummin siis liian vähän pyykkiä kuin liian paljon[/QUOTE]

Valehtelija. Kone huuhtelee viimeiseksi kylmällä vedellä.

Mulla on tavaravaaka pyykkikoneen alla josta sitten täyden koneen kokonaispainosta vähennän excelillä oman ja koneen painon niin saan pyykin painon. Näppärää! Oma paino saadaan heti aamuvirtsan jälkeen. Ei tämä tietysti aivan tarkka tapa ole kun joudun tasapainoilemaan sen koneen päällä linkouksen aikana. Poistovesi pitää muistaa vähentää lopuksi! Hyvin on lingonnut.

Yhteistyössä