Mistä mä tiedän onko nää supistuksia? Apuja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv22
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv22

Vieras
Vatsaa kiristelee, välillä koko kohdun alueelta ja välillä taas vain alaosasta. Välillä kohtu tuntuu kovalta, välillä ei. Tunnustelua hieman hankaloittaa tuo vatsalla oleva vararavinto, joten vatsan kovettumisesta olen välillä epävarma. Välillä oletettu supistus tuntuu vain tossa vatsalla ja välillä taas sitten alavatsasta tuonne kurkkuun asti ahdistavana tunteena. Mitkään näistä oletetuista supistuksista eivät ole kipeitä, mutta osa kylläkin tuntuu inhottavalta. Kesto on noin puolisen minuuttia, välillä melkein minuutti.

Ja sekin tässä kummastuttaa, että tätä tapahtuu oikeastaan vain levossa eli istualtaan tai makuultaan. Netistä luin joskus, että leposupistuksista pitäisi olla huolissaan, koska voivat kypsyttää kohdunsuuta. Oletteko kuulleet samaa?

Mikäköhän määrä suppareita on tässä raskauden vaiheessa eli viikolla 22 normaalia?

Valistakaahan nyt hieman, millaisia harkkasuppaireiden kuuluisi olla ja mistä erotan onko nämä nyt niitä vai jotain outoa kuvitelmaa? Tuntuu siis ihan supistuksilta (ei ole ensimmäinen raskaus), mutta kohtu ei aina kovetu, niin se epäilyttää. Vai voiko vauva punkea itseään niin, että tuntuu kuin supistaisi?

Näitä suppareita on ollut nyt siis parin viikon ajan oikeastaan päivittäin, sellanen 1-20 kertaa päivässä.

mitä jos soittaisit synnärille? vai ootko kysyny jo neuvolasta?jos meinaan on jatkunu noin kauan?

mulla harkkisupparit oli niin lieviä et vaan neuvolantäti huomas ne kun tunnusteli vatsaa.

Mulla alkoi supparit molemmissa raskauksissa vähä rv 20 jälkeen. Ekassa raskaudessa ei mitään vaikutusta kohdunsuun tilanteeseen, tässä raskaudessa kypsyttelivät paikkoja ja rv30 kohdunsuu oli jo auki koko matkalta :/

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
mitä jos soittaisit synnärille? vai ootko kysyny jo neuvolasta?jos meinaan on jatkunu noin kauan?

mulla harkkisupparit oli niin lieviä et vaan neuvolantäti huomas ne kun tunnusteli vatsaa.

En ole neuvolasta kysynyt, kun vasta muutamana päivänä näitä on tuntunut enemmän. Ja nyt eilen ja tänään varsinkin. Jos tuo kohtu aina kovettuisi, niin silloin olisin jo kysynyt, mutta vielä olen miettinyt että onko tää jotain kuvitelmaa vai ei.

Neuvola-aika olisi viikon päästä, mutta pitää soitella sinne jo ens viikolla, jos tilanne jatkuu tälläsenä.

Mä en voinu maata ollenkaan selälläni raskaana ollessani , ku alko happi loppuun itellä ja supisteleen. Sydänäänet haettiin aina nopeasti. Ekassa synnytyksessä mulla oli happiviikset ku pienen sydänäänet tippu.

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Mulla alkoi supparit molemmissa raskauksissa vähä rv 20 jälkeen. Ekassa raskaudessa ei mitään vaikutusta kohdunsuun tilanteeseen, tässä raskaudessa kypsyttelivät paikkoja ja rv30 kohdunsuu oli jo auki koko matkalta :/

No huh... Silloinko vauva jo syntyi, vai saatiinko synnytystä vielä jotenkin lykättyä?

Erosiko sulla mitenkään noi supparit toisistaan noiden kahden raskauden välillä? Tuliko suppareita levossa, rasituksessa vai sekä että?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
oikeet supparit siis ne synnytys supparit sattuu ihan tautisesti, että tekis mieli huutaa hoosiannaa.

Juu, sen tiedän kun olen itsekin ne kokenut. Mutta harjoitussupparitkin voivat kypsyttää paikkoja turhankin paljon, siksi tässä kyselenkin ja pohdiskelen.

Ota huomenna yhteyttä neuvolaan, ne varmaan voisi joko tarkistaa kohdunsuun tilanteen siellä, tai laittaa lähetteen polille. Ei varmaan kauheasti kannata ainakaan rehkiä, eli jos olet töissä niin sairasloma voisi olla paikallaan.

Mun kaverilla kävi niin että tuli tuollaisia harjoitussuppareita, jotka tuntu lähinnä epämiellyttävänä olona. Sitten vauva syntyikin seuraavana yönä, viikkoja oli tosin jo yli 30.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:

No huh... Silloinko vauva jo syntyi, vai saatiinko synnytystä vielä jotenkin lykättyä?

Erosiko sulla mitenkään noi supparit toisistaan noiden kahden raskauden välillä? Tuliko suppareita levossa, rasituksessa vai sekä että?

Vaavi on yhä mukana matkassa ja nyt ollaan jo rv 33 :) Kohdunsuu siis auki ja koitan vaan lepäillä loppuraskauden.

Supparit tuntuivat kummassakin raskaudessa alkuun vain levossa. Kun viikkoja alkaa olla lähemmäs 30, tuntuvat ne jo liikkeessä. Ihan samanlaisia kivuttomia ovat olleet kummassakin, siksipä tällä kertaa yllätyinkin kun supistukset ovatkin jotain saaneet aikaan. Esikoinen syntyi rv 41+5 eikä paikat lähteneet aukeamaan kuin vasta synnytyspäivänä.

En silti sinuna huolestuisi jos eivät satu millään tavalla vaan tuntuvat vaan kovettumisina. Kohdun kuuluukin harjoitella tulevaa tehtäväänsä. Sanot tietysti neuvolassa seuraavalla kerralla, terveydenhoitaja voi laittaa lähetteen polille tilanteen tarkistamista varten.

Koita välttää kaikkea sellaista mikä mahdollisesti enemmän supistuksia aiheuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
oikeet supparit siis ne synnytys supparit sattuu ihan tautisesti, että tekis mieli huutaa hoosiannaa.

Juu, sen tiedän kun olen itsekin ne kokenut. Mutta harjoitussupparitkin voivat kypsyttää paikkoja turhankin paljon, siksi tässä kyselenkin ja pohdiskelen.

No sen tiedän että lähes kaikilla raskaanaolevilla ja olleilla tutuilla ja ystävillä on ollut harjoitussuppareita, mutta ketään en tiedä kenellä ne olisi avannut paikkoja. Voivat varmaan tehdä mutta harvemmin. Että ei nyt ainakaan kannata ajatella sitä kaikkein epätodennäköisimpää tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Ota huomenna yhteyttä neuvolaan, ne varmaan voisi joko tarkistaa kohdunsuun tilanteen siellä, tai laittaa lähetteen polille. Ei varmaan kauheasti kannata ainakaan rehkiä, eli jos olet töissä niin sairasloma voisi olla paikallaan.

Mun kaverilla kävi niin että tuli tuollaisia harjoitussuppareita, jotka tuntu lähinnä epämiellyttävänä olona. Sitten vauva syntyikin seuraavana yönä, viikkoja oli tosin jo yli 30.

En ole töissä ja ihan tavallista elämää olen vietellyt, ilman mitään suurempia rehkimisiä. Ja levossahan nämä oletetut supparit ovat tulleet.

Kukaan ei ole vielä vastannut siihen, että voiko nää kaikki olla suppareita vai kuuluuko sen kohdun tosiaan kovettua aina ja kokonaan?

Hui kun alkaa pelottamaan, että jos tässä nyt onkin tosi kyseessä, alustavasti tässä vaan rupesin asiasta kyselemään...

mulla molemmissa raskauksissa alkanu supistelut rv12, ja niitä tullut päivittäin ja todella paljon ihan loppuun saakka mutta silti molemmat mennyt yliaikaiseksi eikä nuo supparit ole saaneet kohdunsuulla mitään aikaiseksi kuin vasta ihan vikoilla viikoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

En ole töissä ja ihan tavallista elämää olen vietellyt, ilman mitään suurempia rehkimisiä. Ja levossahan nämä oletetut supparit ovat tulleet.

Kukaan ei ole vielä vastannut siihen, että voiko nää kaikki olla suppareita vai kuuluuko sen kohdun tosiaan kovettua aina ja kokonaan?

Hui kun alkaa pelottamaan, että jos tässä nyt onkin tosi kyseessä, alustavasti tässä vaan rupesin asiasta kyselemään...

Voivat olla supistuksia mutta myös vauvan liikettä. minula epämukava olo tuli aina kun vauva oikoi itseään. Mulla oli kohtu kokoajan kova ja maha pinkeä pallo, joten mitään supistuksia en kovettumisista edes erottanut.

Sori mulla meni ohi toi levossa juttu. Harjottelulta mun mielestä kuulostaisi näin äkkiseltään, ja kyllähän joillain supistelee ihan pieniltäkin viikoilta ilman ongelmia. Ja kun ei mitään vuotoja tai kipuja ole niin varmaan ihan ok. Voihan sekin tosiaan olla että vauva tunkee esim takapuoltaan johonkin kohtaan tai heittelee kuperkeikkaa. Nyrkkisääntö kuitenkin on että jos huolettaa niin kysy ja käy tarkistuttaan tilanne. Saat ainakin mielenrauhan!

Yhteistyössä