Mistä löytäisin ompelukaavat yksinkertaisille velour- tai froteehousuille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kurkkunaamio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kurkkunaamio

Aktiivinen jäsen
04.09.2008
1 889
0
36
Ompelukone on tilattu, tulee varmaan pian. Ajattelin yrittää lapsille ommella jotain yksinkertaista, ja yritin eilen kirjastosta löytää ohjeita velour- tai froteehousuille. Haluaisin sellaiset housut, joissa on kuminauha lahkeensuussa eikä taskuja ollenkaan. En kuitenkaan sellaista ihan simppeliä ohjetta löytänyt. Mistä siis löytäisin kaavat?

Olen viimeksi joskus kouluikäisenä tehnyt jotain vaateompelua, muuten vain ommellut lähinnä verhonreunoja tai lyhennellyt housuja. Peukalo keskellä kämmentä siis jotakuinkin. Mietin tuota valmiista housuista kaavojen tekemistä, yhdet sellaiset sopivat olisikin. Mutta en oikein käsitä miten ne siitä osaisin piirtää. Ulkoreunat joo ehkä, mutta entäs se kohta mistä ne on keskeltä ommeltu toisiinsa kiinni?

Alkuperäinen kirjoittaja äipykkä:
Olen viimeksi joskus kouluikäisenä tehnyt jotain vaateompelua, muuten vain ommellut lähinnä verhonreunoja tai lyhennellyt housuja. Peukalo keskellä kämmentä siis jotakuinkin. Mietin tuota valmiista housuista kaavojen tekemistä, yhdet sellaiset sopivat olisikin. Mutta en oikein käsitä miten ne siitä osaisin piirtää. Ulkoreunat joo ehkä, mutta entäs se kohta mistä ne on keskeltä ommeltu toisiinsa kiinni?

käännä ne housut nurin päin, ja lahkeet sisäkkäin, ni saumat näkyvät paremmin! Ledingsit jne. sen tyyliset on helppotehä kans, ku ne voi tehä samalla kaavalla koko housut..

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Alkuperäinen kirjoittaja äipykkä:

käännä ne housut nurin päin, ja lahkeet sisäkkäin, ni saumat näkyvät paremmin! Ledingsit jne. sen tyyliset on helppotehä kans, ku ne voi tehä samalla kaavalla koko housut..

Ok, kiitti, täytyy kokeilla. Trikoista mulla on muuten tässä ohjekin, Suuri Käsityölehti 1/2009, jonka kirjastosta lainasin. Tässä samassa lehdessä on collegehousujenkin ohje, tässä just mietin, saisinko siitä ohjeesta tehtyä, jos laittaisin lahkeensuuhun kuminauhakujan, ja jos jättäisin sivutaskut ja takataskun tekemättä.

Mä haluaisin kans ommella perustrikoita meidän tytöille... Yritin alkaa piirtämään kaavoja housuista (housut nurin, lahkeet sisäkkäin jne.) mutta toisissa housuissa palat näytti samoilta (trikoot) toisissa ei?! Onko mahdollista??
Jotain vanhoja kaavoja katselin niin niissä olisi erikseen etu- ja takakappale. En voi käyttää valmiita kaavoja kun koot loppuu 90cm ja tarttis tehdä 140cm. En ole moneen vuoteen ommellut ja muisti pätkii pahasti... arg!

Yhteistyössä