Mistä KOHDUN NOPEA KASVU voi kertoa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raskaanpana kuin luulenkaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raskaanpana kuin luulenkaan?

Vieras
Olen ihmetellyt koko raskaus ajan mahan nopeaa kasvua, tai että se on tullut esille niin varhaisessa vaiheessa. Ajattelin ensin ihan vaan läskiksi, mutta painoa ei ole merkittävästi tullut lisää. Nyt siis viikkoja 17+6. Maanantaina kävin neuvolassa ja terveydenhoitaja kokeili kohtua. Sanoi, että kohdun korkeuden perusteella voisi luulla viikkoja olevan yli 20 (kohtu oli navan korkeudella). Itse olen epäillyt kaksosraskautta, mutta terveydenhoitajan mukaan ei mahdollista, olisi kuulemma huomattu jo ultrassa. Mistä muusta kohdun nopea kasvu voi kertoa?? Onko yleistäkin?

Mulla kans meni koko raskauden ajan mitat yläkäyrillä, lääkäri itsekki jossain välkissä kysyi että oonko varma ettei siellä ole kaksoset. Mut yks siellä ultrassa näkyi ja yks sieltä sitten syntyi ihan ajallaan :)

Mä ihmettelin samaa tokassa raskaudessa, kun kävin lääkärineuvolassa rv 12 niin lääkäri sanoi kohdun vastaavan lähes rv 20 korkeutta. Hetken luulin odottavani kaksosia mutta ultra todisti toisin. No eipä siitä ihmeempiä seurannut, kohtu oli "ikäistään" edellä varmaan jonnekin rv 25 tienoille mutta sitten tasoittui.

Itsekseni mietin (en tajunnut lääkäriltä kysyä) että voisiko johtua takana olleesta sektiosta, siis että jos kohdun "elastisuus" oli jotenkin kärsinyt eikä samalla tavalla enää pystynyt kutistumaan ja venymään kuin ennen vaan palautui nopeasti entisiin mittoihin sen takia. En tiedä. Ei siitä mitään haittaakaan ollut.

Itselläni sf-mitta pomppasi viikolla 34 yläkäyrän ohi ja sain lähetteet kokoarvioon. Vauvan asento saattaa vaikuttaa tuohon mittaan tai kohdun kokoon, kuten myös lapsiveden määrä. Voisko raskaus mahdollisesti olla jo pidemmällä?

Millä viikolla kävit siellä ultrassa? Ultrattiinko vatsan päältä vai alakautta? Ihan vaan sillä kysyn kun emättimen kautta tehdyssä ultrassa mulla kaksoset näkyi jo 7+3 ja 7+4 mutta joskus 10+ viikolla kävin neuvolassa lasketun ajan ultrassa ja siellä ei neuvolan kätilö meinannut löytää toista sikiötä lainkaan. Eli kaksosraskaus olis jäänyt tässä kohdalla huomaamatta, jos en olisi osannut itse sanoa että toinenkin siellä pitäisi olla.

Onko sun edellisestä raskaudesta miten pitkä aika? Joskus kohtu venyy nopeammin kuin viikot antavat olettaa jos raskaud tulee pian edellisen jälkeen.

Tämä on toinen raskauteni, sektio tehty 3v sitten (joku tuossa arvailikin voiko johtua siitä). Kuukautiset olleet säännölliset ja normaalit aina siihen saakka kuin tulivat, eli niiden perusteella viikkojen pitäisi olla ne mitä nyt oletetaan. Eka ultra oli joskus rv8 tienoilla, silloin tehtiin alakautta. Np-ultra n. rv 13, se mahan päältä. Yksi ylimääräinen lääkärikäynti rv16 ja silloin ultrasivat myös (alakautta). Kaikissa ultrissa näkynyt vain yksi vauva.

Itselläni menossa jo viides raskaus. Jokaisella kerralla mahani on kasvanut nopeaan tahtiin isoksi, puolessa välin jo melkoinen pallukka kuten nytkin. Sf-mitta on jokaisessa viidessa raskaudessa huidellut käyrien yläpuolella. Nytkin kun viikkoja oli 22+2, sf-mitta oli jo 25.5cm (jossakin raskaudessa oli jo isompi).Mahani on kasvanu puoleen väliin mennessä tosi vaudikkaasti, sitten kasvu ei ole yhtä "räjähdysmäistä" mutta silti sf-mitta on pysytellyt käyrien yläpuolella, joka kerta. Jo varhaisilla viikoilla mahani on näyttänyt isolta viikkoihin nähden, lukuisat kerrat olen kans kuullut kysymyksen et oletko varma että vain yksi on tulossa. Koskaan ei kuitenkaan ole ollut mitään ongelmia. Edellisessä raskaudessa alkoi itseäkin jo huolettaa kun maha vain kasvoi mutta mitään huolta ei ollut. Lapsi oli ihan normaalipainoinen ja lapsivettä normaalisti, maha vain kasvaa jostain syystä isoksi. Lasten syntymäpainot ovat vaihdelleet 3,5-3,9kg välillä. Ainakaan itsellä iso maha ja nopea kasvu ei ole tarkoittanut että mikään olisi vialla, se vain jostain syystä kasvaa nopsaan ja isoksi!

Yhteistyössä