Mistä johtuu sellaiset isot syvällä olevat finnit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äääää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äääää"

Vieras
Mulla ei ole ollut finnejä oikeastaan koskaan. Iho on ollut aina paremminkin kuiva. Nyt ihan parin kuukauden aikana mulle on alkanut tulemaan sellaisia isoja valtavia patteja etenkin leukaperiin tahdilla yksi per viikko. Yksi kuihtuu pois, niin toiselle puolelle alkaa tulemaan toinen. Ovat todella kipeitä ja punaisia ja turvonneita, mutta varsinaista mätäpäätä ei tule ollenkaan. Jos sitä oikein puristelee, niin pieni tippa saattaa tulla ulos, mutta ei muuta. Tulevat just leukaperien alueelle ja poskeen. Vuorotellen kummallekkin puolelle.

Mistä voisi johtua? Mulla on ennen raskaanaollessa tullut enemmän finnejä, mutta nyt en ole raskaana. Ihoa hoidan täysin samalla tavalla kuin ennen. Ruokavaliokin on ihan sama.

Ovat tosi inhottavia ja kipeitä. Miten niistä pääsee eroon? Iho on muuten kuiva ja sitä hoidan päivittäin.

Finnejä tulee tosiaan yksi kerrallaan. Ihan kuin olisi joku vakio, yksi kuihtuu pois ja toinen alkaa puhkeamaan. Onneksi niitä on vaan se yksi, ei useampaa. Ihotautilääkärillä kävin pari kuukautta sitten muissa asioissa ja näytin finniäni ja hän sanoi, että tuollaisia tulee vaan aina välillä. Ei reagoinut siihen sen enempää.

[QUOTE="vieras";27574285]Aikuisiälläkin voi puhjeta akne, kannattaa suunnata ihotautilääkärille.[/QUOTE]

Ei kai nyt yksittäinen finni akne ole? Mulle tulee myös välillä noita syvällä olevia paiseita. Usein "kivasti" silmien väliin, nenän varteen. Ajoittuu vähän ennen menkkojen alkua, joten olisko hormoneista kyse?

Mä olen hormoneita kanssa miettinyt. Mutta kun niitä tosiaan on oikeastaan se yksi koko ajan, eri paikassa tosin. Mä imetän vielä, lapsi on kyllä jo noin vuoden ja menkat alkoivat kesällä. Stressiä mulla kyllä on ollut ja oikeastaan sinä aikana noita finnejäkin on alkanut tulemaan.

Nykint on yksi tosi komea tapaus läheellä korvaa ja leukakulmaa. Menin tyhmänä puristamaan sitä, pieni ruikku tuli ulos ja nyt seuraavana päivänä on paljon kipeämpi ja ihan punainen parisenttinen alue leukaperässä. On tosi kiva ja nätti ja mukavan tuntuinen. Millä noita saisi kuivatettua nopeammin?

Mulla tulee tollasia ärsyttäviä hormonifinnejä. Ne menee suunnilleen niin että viikkoa ennen menkkoja se alkaa punkea itteensä esiin just leuasta jommalta kummalta puolelta tai toisinaan vaihtoehtoisesti otsaan lähelle nenää/kulmakarvojen juureen. Sellanen iso, sykkivä patti joka ei välttämättä koskaan puhkea, tuntuu sellasena herneenä ihon alla. Sit kun menkat on ohi, se alkaa hävitä. Ja just kun se on kokonaan kadonnut, onkin jo uuden syntymisen aika... :headwall:

[QUOTE="eee";27574339]Mä olen hormoneita kanssa miettinyt. Mutta kun niitä tosiaan on oikeastaan se yksi koko ajan, eri paikassa tosin. Mä imetän vielä, lapsi on kyllä jo noin vuoden ja menkat alkoivat kesällä. Stressiä mulla kyllä on ollut ja oikeastaan sinä aikana noita finnejäkin on alkanut tulemaan.

Nykint on yksi tosi komea tapaus läheellä korvaa ja leukakulmaa. Menin tyhmänä puristamaan sitä, pieni ruikku tuli ulos ja nyt seuraavana päivänä on paljon kipeämpi ja ihan punainen parisenttinen alue leukaperässä. On tosi kiva ja nätti ja mukavan tuntuinen. Millä noita saisi kuivatettua nopeammin?[/QUOTE]

Jaa'a, jos joku tietää, niin kertokaa mullekin. Ikuisuuden nuo tuntuu kestävän. Ja stressiä on täälläkin, joten voivat liittyä tietty siihenkin.

Mulla tulee tollasia ärsyttäviä hormonifinnejä. Ne menee suunnilleen niin että viikkoa ennen menkkoja se alkaa punkea itteensä esiin just leuasta jommalta kummalta puolelta tai toisinaan vaihtoehtoisesti otsaan lähelle nenää/kulmakarvojen juureen. Sellanen iso, sykkivä patti joka ei välttämättä koskaan puhkea, tuntuu sellasena herneenä ihon alla. Sit kun menkat on ohi, se alkaa hävitä. Ja just kun se on kokonaan kadonnut, onkin jo uuden syntymisen aika... :headwall:

Mullakaan noi ei koskaan puhkea kunnolla. Ei tule sellaista mätäpäätä. Mutta mulla ne kasvaa ja häviää noin viikossa- puolessatoista viikossa. Ja tosiaan kun toinen häviää, niin seuraava alkaa puhjeta...

Mulla tulee just nuita jos syön paljon suklaata ja rasvaista ruokaa. Ovat tosi kipeitä patteja. Siksipä välttelen suklaata ja muuta rasvasta kun niistä tulee vaan kipeä naama.

Mullakin on ollut aina hyvä iho, mutta kun siirryin työelämään opiskelujen jälkeen tuossa 8 vuotta sitten niin alkoi tulemaan juuri tuollaisia kauheita patteja, joista lisäksi jäi arvet/jäljet todella pitkäksi aikaa. Stressiä oli paljonkin työstä johtuen. Kerrain satuin käymään kosmetologilla ja kyselin häneltä asiasta ja kosmetologi sanoi että johtuu hormooneista. Minulla oli ilmeiisesti jotain häikkää ovulaation kanssa koska kävimme tutkituttamassa asiaa kun ei tahdottu onnistua lapsensaannissa. Pari vuotta sitten onnistui ja sen jälkeen finnitkin hävisivät. Jotain pientä on ollut viime aikoina muttei samanlaisia kauheita.

Yhteistyössä