Mistä huomaan tyttökoiran kiiman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sunflower20
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sunflower20

Aktiivinen jäsen
16.01.2010
2 483
1
36
Niinpä, kysytään nyt täältäkin vaikka taas kerran jo tiedän että eihän kukaan toisen koiran jutuista osaa sanoa.
Mutta meillä on siis kultainen noutaja. Narttu. Ja joo, on eka narttu, aina ennen ollut uroskoiria.
Nyt ikää on 7 kk ja mä pelkään että mä "missaan" sen juoksun. Ei sillä muuten oliskaan merkitystä, mutta tällä nartulla on paras kaveri uroskoira. Ja vietetään paljon aikaa niin että koirat temmeltää keskenään. Joten tämän takia mä yritän saada vinkkejä siitä mistä mä voin huomata alkavan juoksuajan.

Mä jo ajattelin maanantaina että nyt alkoi kun löysin lattialta peukalonpään kokoisen limaisen verijäljen. eikä siis kenellekään ollut mitään haavaa, ei koirallakaan tassuissa eikä missään...
sitten sillä oli 2 pv ruokahalu kadoksissa ja lenkillä vaan haisteli ja haisteli. Mutta en ole huomannut pistävää hajua minkä olen kuullut olevan yksi merkki eikä tämä koira nuole itseäänn mitenkään erityisen paljon. Eikä merkkaile lenkillä yhtään, pissaa lähtiessä kerran ja lenkin päätteeksi toisen kerran.

Sitten joku sanoi että pimppi olis turvonnut ihan hirveästi. No, niin tarkkaan en huomannut kattella karvojen alle ennen tätä "huolestumista" niin en osaa sanoa onko se turvonnut vai kuuluuko sen olla sellainen kuin se on nyt.

Eli onko tässä nyt kaikki mistä voi seurata että onko juoksut vai ei vai onko joku kikkakolmonen jolla sen saa selville??

Tuossa voi olla kyse esikiimasta. Siihen turvotus ja verenvuoto viittaisi ainakin. Iän puolesta voisi olla ensimmäinen kiima tulollaan juuri nyt ellei ole jo päällä. Suosittelen, ettet päästä lähelle uroskoiria pariin viikkoon ja seuraat tilannetta. Koirat ovat uskomattoman ovelia panettamaan itsensä paksuksi, jos nyt näin rumasti sanotaan, ja urokset vainuavat juoksullaan olevan nartun jo kaukaa.

Meidän nartulla kestää tuo vuotovaihe parisen viikkoa, silloin koira on ulkona kovin levoton (vinkuu paljon ja haistelee normaalia enemmän) ja merkkailee. Kiimavaiheessa on rauhallisempi ja erittää kirkasta vuotoa. Alapää on turvoksissa sekä vuoto- että kiima-ajan. Meillä kestää kokonaisuudessaan n. 6vkoa, hermot meinaa itsellä (ja koiralla :D) mennä kun täytyy remmissä pitää eikä koira pääse juoksemaan vapaana.

Tämä kesto on yksilöllistä. Jos esikiiman ja kiiman laskee yhteen, arvioisin, että edellisellä koirallani tuo vaikea vaihe kesti noin 4 viikkoa, eikä meillä esikiima ollut edes erityisen vaikea. Ehkä se johtui siitä, että sai juosta omalla pihalla vapaasti, kun oli aidattu piha. Ei vaan tuntunut niin vaikealta. 6 viikkoa kuulostaa kamalalta :D

Tämä kesto on yksilöllistä. Jos esikiiman ja kiiman laskee yhteen, arvioisin, että edellisellä koirallani tuo vaikea vaihe kesti noin 4 viikkoa, eikä meillä esikiima ollut edes erityisen vaikea. Ehkä se johtui siitä, että sai juosta omalla pihalla vapaasti, kun oli aidattu piha. Ei vaan tuntunut niin vaikealta. 6 viikkoa kuulostaa kamalalta :D

Juu ei oo mitään mukavaa aikaa :D Meilläkin on aidattu piha (tosin ei mikään hirveen iso), mut eipä meidän koira siinä intoudu juokseen kun tottunut pääsemään metsään/koirapuistoon.

No kyllä sen niistä veripisaroista lattialla huomaa.. Se pahin aika alkaa vastaa sit kun se verinen vuoto loppuu eli vasta silloin täytyy estää kontaktit uroskoirien kanssa!

Yhteistyössä