Mistä erotan oikean ja feikin? *lasimaljakko*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Toivottavasti linkki tulee oikein, mutta mulla on tuollanen punainen maljakko;

Lasimaljakko, Pablo, Erkkitapio Siiroinen (MYYTY) - Astiataivas.fi - Löytöretki laatuostoksille - Tuotteet

Tullut yhen kämpän tyhjennyksen mukana ( siis laillinen tyhjennys ), mutta maljakossa ei ole mitään tarroja enää olemassa eikä kaiverruksia näkynyt missään, joten mistä tiedän onko se aito, vai ei?

Lähdin hakemaan yhtä toista juttua ja tää osu sattumalta silmiin, enkä todellakaan tiennut sen olevan noin arvokas, jos se on aito... :O Roskiin meinasin nakata, kun lähdin noita romuja selvittämään.

Minäkin olen miettinyt, että miten saa vanhoista astioista selville, ovatko aitoja. Ostettiin vanha talo irtaimistoineen ja siellä on jos jonkinlaista "romua", astioita, työkaluja, jne. En viitsisi yksitellen alkaa kuvaamaan.

Ei kun joo, tuo kuva on näköjään sellanen että sitä voi katsoa kahdella tavalla kun näkyy reuna läpi. Katoin että tuo takareuna on etureuna eli näytti kuin se ois murtunu, sori

Koti ja keittiö -lehdessä on kysy asiantuntijalta palsta, sähköpostiosoite löytyy linkin kautta avautuvalta sivulta.

http://www.kotijakeittio.fi/vanhattavarat/_a156091/vanhat+tavarat+kaira/

[QUOTE="vieras";24072949]No näin nopsasti ajateltuna, kuulostaa feikiltä jos kerran ei löydy mitään leimaa yms.[/QUOTE]

No ei Riihimäen maljakoissa mitään leimoja ole. Kyllä sun maljakkos ihan aidolta näyttää. Tuskin tuota justkaan on kopioitu, ei ole mikään mestariteos. :) Itse kerään Riihimäen lasin punaista lasia ja ihan aidolta näyttää sävykin.

[QUOTE="joku";24072971]Voi toi on ihana, mä en kyllä myis sitä :D[/QUOTE]

Mun mielestä toi on just ruma, mutta jos tuollaisesta myymällä saisi hyvät rahat, niin sittenhän se olis vaan hyvä. :D

Riihimäki on kait enimmäkseen käyttänyt tarraa tuotemerkkinään ja vähän pesutavasta jne riippuen se joko on tallella tai sitten ei. Mulla on tarra jäljellä vain yhdessä. Mielestäni maljakkosi on aito enkä ole nähnyt tosta mallista koskaan feikkiä, joten jos haluat myydä sen, myy rauhassa aitona. Tarkista vielä mitat, jotta tiedät hintaluokan. Joistakin esineistä on pienempiä ja isompia versioita.

Näytä jollekin asiantuntijalle. Antiikkiliikkeistä löytyy kyllä asiantuntemusta, mutta ei välttämättä oikeaa arviota, jos kyseessä on myyjä joka haluaa saada jotain arvokasta sika halvalla tietämättömältä asiakkaalta. Esim. Avotakan tai Koti ja Keittiön arvioijilta voi saada asiallisia arvioita, sekä aitouesta että hinnasta. Mun mielestä kaunis maljakko ja punainen lasi on aina arvokasta jo ihan valmistusmateriaaliensa vuoksi.

Niin ja niistä tarroista, vuosikymmeniä sitten käytiin samaa vääntöä kuin nykyäänkin, eli onko moukkamaista pitää lasien tarrat paikoillaan. Toiset tykkää että tarrat ovat merkki siitä, että haluaa osoittaa olevansa "parempi" kun tarjoilee ateriansa ja asettelee kukkansa merkkituotteeseen, toiset taas jättävät ihan siksi, että niitä on tietyissä tilanteissa todella hankala poistaa siististi. Tarran puuttuminen ei siis kerro mitään aitoudesta, eikä läheskään kaikkia maljakoita ole signeerattu.

Yhteistyössä