Mistä heikon itsetunnon tunnistaa?
(tunnistan täysin tästä itseni..)
Ajatellaan että itsetunnoltaan heikko ihminen on arka ja pelokas. Hän käyttäytyy epävarmasti ja pelkää sosiaalisia tilanteita. Hän ei halua olla huomion kohteena, erilainen ja siksi hän mielellään jäljittelee muiden käyttäytymistä. Hän välttelee riskejä. Yleensä itsetunnoltaan heikko ihminen peittää käytöksensä tyrannisoivaan, rehentelevään ja häiritsevään käyttäytymiseen. Myös päätöstenteko tuottaa myös hankaluuksia. Tämä käyttäytymismalli voi juontaa juurensa varhaislapsuudesta. Lasta on esimerkiksi moitittu tai pilkattu hänen toiminnastaan ja ratkaisustaan joten hän ottaa itseään suojelevan roolin välttääkseen moitteen ja pilkan. Yksilö siis odottaa epäonnistumista ja reagoi sen mukaisesti. Itsetunnoltaan heikko ihminen ei mielellään vapaaehtoisesti ilmaise mielipiteitään. Hän voi esiintyä passiivisesti, välinpitämättömästi tai sitten hänen mielialansa ja mielipiteensä vaihtelevat nopeasti.
Itsetunnoltaan heikko ihminen on altis ympäristön palautteelle. Hän ikään kuin imee itseensä ympäristöstä tulleet vihjeet ,moitteet taikka kehut. Siitä voi olla seurauksena minä skeeman muuttuminen entistä epätarkemmaksi, vaikka todellisuudessa hänen tarkoituksenaan ehkä oli tarkentaa hänen minäkäsitystään. Campelin ja Lavaleen (1993) mukaan itsetunnoltaan heikon yksilön minä skeema on jäsentymätön. tällainen ihminen usein arvioi itseään neutraaleilla ominaisuuksilla välttäen minä skaalan äärirajoja. yksilöllä on siis epävarma käsitys itsestään. Itsetunnolta heikko ihminen on jatkuvasti sisäisessä ristiriidassa Toisaalta hän haluaa saada positiivista palautetta ja uskoa itseensä toisaalta hänellä on kyllä itsearvostuksen tarve, mutta toisaalta hän pystyy hyväksymään ja omaksumaan vain sen informaation joka on sopusoinnussa hänen omien käsityksien kanssa siksi positiivista palautetta on hankala omaksua. Myös toisiin ihmisiin luottaminen on heikon itsetunnon omaavalle vaikeata. koska hän on joutunut niin monesti pettymään. Hän myös kokee ettei voi itse vaikuttaa asioiden kulkuun. Tällaisessa tilanteessa tulee tunne ,että auktoriteetti määrää kaiken. Hän ei myöskään mielellään ilmaise tunteitaan, koska pelkää hylkäämistä ja nöyryytystä. oppimistilanteissa heikon itsetunnon omaava yksilö kiinnittää huomiota monesti epäoleellisiin tekijöihin, koska hän ei ilmeisesti luota itseensä.