Mistä apua mielenterveysongelmiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sekundaihminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sekundaihminen

Vieras
Talvi meni niin että hurahti, energiaa riitti vaikka useammalle ihmiselle jaettavaksi. Olo oli voittamaton, loistin äitinä, vaimona ja työntekijänä. Mies ja lapsetkin jaksoivat ihmetellä sitä, miten jaksoin olla vauhti päällä päivästä toiseen.

Nyt kuitenkin voimat on ihan loppu. Lasten ja miehen edessä pidän väkisin yllä hymyä, vaikka todellisuudessa tämän perheen arjen pyörittäminen tuntuu ylitsepääsemättömän raskaalta. Aiemmin jaksoin puurtaa töissä jopa ylitöiden muodossa, nyt tuottaa vaikeuksia edes hoitaa tavallisia velvollisuuksiani huolellisesti. En jaksa meikata tai laittautua. Pelkkä ajatus niinkin tavallisesta asiasta kuin suihkussa käymisestä tuntuu työläältä.

En ole itsetuhoinen, en vaaraksi itselleni tai muille, tuntuu vain etten jaksa. Seinät kaatuvat päälle, ahdistaa. Talvella tein joitain turhankin uskaliaita ostopäätöksiä, ja iso osa tuloistani menee osamaksulaskujen makseluun. Tuntuu, että olen saanut elämäni hetkessä pilalle, enkä ymmärrä itsekään omaa käytöstäni.

Mistä voi hakea apua masennukseen?

Tuon bipolaarihäiriön oireet kuulostavat kyllä hyytävän tutulta.

Iso kiitos kaikille, terveyskeskuksen kautta siis. Onko kenelläkään mitään tietoa siitä, mitä tällainen lysti kustantaa?

Mulla ei oo masennusta diagnosoitu, mut masentunu kyl oon. Jatkuvasti itsariajatuksia ym. Sit tnä oli aellanen palaveri, jossa siitä puhuttiin, josta lähin kyl kesken pois. Sit ku sain jälkikäteen tietää mitä puhuivat, ni kuulemma lääkäri voi tulla käymään myös vaikka kotona, jos on sellanen tilanne ettei voi mennä tk:seen. :) Jee vihdoin saa sit jopa apua!! Vaikka alunperin ne sanoi että etenkään lääkäri ei satavarmasti liiku tk:sta tai mistään terapiapaikasta minnekään, mut niin ne vaan asiat muuttuu ja ens viikolla ratkeaa moni asia. Juuri hyvään aikaan tuli tuo tieto, koska oli tänään suunnitelmissa tehdä itsemurha. Nyt sitä ei ainakaan tartte tehdä, olettaen että apua saa ja kyllähän sitä saa ku on sillei ettei tartte ahdistavaan paikkaan mennä vaan ne tulee sieltä jonnekii neutraaliin ympäristöön!! Tuo olikii päivän toiseks paras uutinen!! :D

Tuon bipolaarihäiriön oireet kuulostavat kyllä hyytävän tutulta.

Iso kiitos kaikille, terveyskeskuksen kautta siis. Onko kenelläkään mitään tietoa siitä, mitä tällainen lysti kustantaa?

Terveyskeskuksessa käyntimaksu jos et ole jo vuosimaksua maksanut, ihan niinkuin minä vaan lääkärikäynti siellä. Siitä eteenpäin sitten riippuu mihin sinut ohjataan, mielenterveystoimistoon/psykiatrian poliklinikalle varmaan joka ainakin osassa Suomen kuntia on ilmainen palvelu. Jos saat lääkitystä niin toki ne maksaa jonkun verran ja jotain maksuja voi tulla muitakin mutta en uskoisi että raha nyt on este hoidon hakemiselle ja sen saamiselle.

Yhteistyössä