Mistä apua 9-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytön äiti

Jäsen
21.06.2004
222
0
16
Hei
9-vuotias tyttö saa ajoittain voimakkaita raivonpuuskia. Niitä on ollut koulussa ja myös kotona. Koulusta ehdotettiin Perheneuvolaan yhteydenottoa ja niin teinkin. Eipä auttanut, sillä sinne on lähes vuoden jono! Yksitysesti ei minulla ole varaa , sillä esim. lastenpsykiatrit/psykolgit veloittavat 100 e/käynti.
Olen huolissani lapsestani, mutta en osaa auttaa . Hänellä on varmasti jostain syystä paha olla, kun pettymykset purkautuvat niin rajuina. Hän kylläkin asettaa omat tavoitteensa liian korkealle ja kun ne eivät täyty, niin silloin pettymys on liian suuri. Olen tietenkin yrittänyt puhua hänen kanssaan asioista, mutta ei se tunnu auttavan. Lapsi ei itse osaa aavistaa, milloin tällainen kiukku purkautuu ja kun se on päällä, ei pysty sitä hallitsemaan. Hän purkaa onneksi kiukkunsa elottomiin esineisiin, mutta saataa myös haukkua kavereita, jos sattuvat paikalle jne.
Osaisiko joku antaa minulle neuvoja?

Meillä vähän saman tapainen tilanne 8-vuotiaan tytön kanssa. Olin jo tosi neuvoton ja hädissäni kunnes pyysin lekuria kirjoittamaan lähetteen lastenpsykiatrianpoliklinikalle. Saatiin aika parissa kuukaudessa ja käyty on nyt yli kymmenen kertaa. Tyttö tapaa psykologia ja minä sairaanhoitajaa ja välillä tavataan kaikki yhdessä sekä pari kertaa on lääkäri ollut mukana. Lysti ei maksa mitään.
Pikku hiljaa alkaa näyttää valoisammalta. Tyttöä helpottaa selvästi kun voi jutella ulkopuolisen kanssa. Testitkin ovat antaneet kaikenlaista uutta tietoa.
Suosittelen kokeilemaan tätä vaihtoehtoa. Toivottavasti vaan saatte ajan yhtä pian. Kannattaa varmaan lekurille painottaa asian kiireellisyyttä.

Jaksamisia!! :hug:

Hei,

Lapsellasi on oikeus päästä hoitoon. Jos hänen todetaan tarvitsevan kiireellistä hoitoa, niin hoitoon pitää lain mukaan päästä heti. Ei kiireellisenä hänen pitää päästä hoitoon kolmen kuukauden sisällä. Näin sanoo laki. Huono homma tässä on se, että joudut varmaan taistelemaan lapsesi puolesta, kiltit ei pääse lääkäriin ollenkaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 18:24 vieras kirjoitti:
Hei,

Lapsellasi on oikeus päästä hoitoon. Jos hänen todetaan tarvitsevan kiireellistä hoitoa, niin hoitoon pitää lain mukaan päästä heti. Ei kiireellisenä hänen pitää päästä hoitoon kolmen kuukauden sisällä. Näin sanoo laki. Huono homma tässä on se, että joudut varmaan taistelemaan lapsesi puolesta, kiltit ei pääse lääkäriin ollenkaan.

Tuo kiireellinen hoito psykiatrian puolella on vaan vähän kinkkinen käsite. Kiireellisessä tapauksessa kylläkin hoitoon on pakko päästä samana päivänä. Perusterveydenhuollon puolella kolmessa päivässä.

Hoitoon pääsyä voidaan lykätä antamalla jotain "sinnepäin hoitoa" joten tiukkana pitää olla, että tosissaan otetaan. Riippuu kylläkin paljon lääkäristä eli jos eka ei kirjota lähetettä niin mars vaikka yksityiselle.

Yhteistyössä