mistä aloittaa pihan perustaminen?? mitä mä teen?? apua, oon ihan tumpelo.. eka oma piha kyseessä.. :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihana piha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihana piha

Vieras
vuosi sitten kylvettiin nurmikko, mutta siitä nyt ei vielä ole mitään tietoa millainen on tänä kesänä. tällä hetkellä koko valtava alue ihan lillinkiä mihin uppoaa nilkkojaan myöten.. mistä mä alotan tän pihan laittamisen? tää oli ihan heinikkoista rikkakasviniittyä koko tontti, puskeekohan noi kaikki ohdakkeenpaskat taas nurmikon läpi vaikka niitä viime kesänä revittiin juurineen irti ja myrkyteltiin sillä jollain aineella mikä on kuulema tehokas, älkää kysykö mikä se oli :D

ihan kamalaa kun on iso piha laittamista vaille eikä osaa käydä toimeen kun ei ole ikinä ennen ollut omaa pihaa! googlettamalla saa päänsä ihan sekaisin, kaikkia kukkia ja pensaita on miljoonasti ja mä en osaa päättää millasta tää meidän piha on... viime kesänä oli niin kuiva välillä että maa halkeili, mutta välillä ei oo.. emminä ymmärrä.. eikä oo kyllä varaa mihinkään sikakalliisiin ammattilaisiin....

kai se on jotain kivee pistettävä piha täyteen kun on tällanen tumpelo.. intoa kyllä riittäis.. :/

siis kannattaa varmaan ottaa kartta esiin, piirtää piha, ajatella ehkä kulkureiteille jotain nähtävää, aloittaa kulkureiteistä ja joku kukkapenkki siihen? joka vuosi jotain. ja ehkä jotain näkösuojapuita? kannattaa selvittää millaset kasvit ja puut teillä viihtyy.

[QUOTE="heh";23608085]Onko sulla naapureita? Heiltä voisi saada vinkkejä siitä minkälaiset kasvit sillä alueella (maantieteellisesti ja maaperällisesti) viihtyvät.[/QUOTE]

täytyykin kysyä noilta ainoilta jotka tunnen sen verran et kehtaan kysyä :D heidän pihassaan tosin ei ole kukkapenkin kukkapenkkiä, rouva sanonut ettei ole kiinnostunut... mutta jotain pensasaitaa on ainakin... :)

suunnittelulla se aloitetaan. Ammattilaisia voi käyttää siihen, mutta jos itse haluaa tehdä niin

* mitä toimintoja sinne pitää tulla? Terassi ja ruokailupaikka, leikkipaikka, marjapensaita, kasvimaa, pihavaja, jne. Ne on isoja asioita, jotka pitää päättää.
* ilmasuunnat ja maisemat. Sijoita ensin nuo isot asiat kivasti pihalle. Terassi on varmaan jonkun takaoven kyljessä mutta katseilta suojassa, jotta siellä on kiva olla. Huomioi milloin sinne pitää/ei saa aurinko paistaa. Sama muille.
* miten kuljetaan paikasta toiseen
* kasvit valitaan sitten vyöhykkeen (puut ja pensaat) mukaan, kukkaset valon ja maan mukaan.
* pensaiden alle ja kukkapenkkeihin kannattaa laittaa kate, jos ei tykkää näpertelystä. Kate kannattaa olla reilusti ympärillä, sillä pensaathan kasvavat.
* kukkaistutukset pitää olla isoja eikä montaa pientä ripoteltuna sinne tänne.

Lainaa kirjastosta vähän puutarhaoppaita, niin saat vinkkejä. Esim kasvien korkeuksilla on merkitystä. Kukkapenkki näyttää lattealta helposti, jos siellä ei ole mitään korkeampaa, näyttävämpää. Pihassa saa olla jotain salaperäistä, kaikkea ei kannata nähdä kerralla. Katso nyt keväällä kaikki puutarhaohjelmat telkusta läpi. Tulee hyviä vinkkejä.

Mäkin piirtäisin tontista kartan, miettisin ilmansuunnat ja menisin ihan puutarhaliikkeeseen kysymään, mitä kannattais mihinkin laittaa. Ekoina vuosina kannattaa panostaa puihin ja pensaisiin ja mahdolliset kukat laittaa ihan suosiolla ruukkuihin (näitä ruukkurykelmiä voi sitten kylvää pitkin pihaa) ja muutenkin fiilata piha (kivetykset, laatoitukset, aidat, polut, koristeet, terassit, katokset yms.) kuntoon ja vasta sitten alkaa miettiä petunioiden laittoa.

pitäskö mun haravoida toi ns.nurmikko kun se vähän kuivahtaa?

meidän talo on pellonlaidassa ja jossain vaiheessa päivää aurinko PAAHTAA joka seinustalle, ei ole sellaista kokonaan varjoisaa seinustaa tai pihan osaa... tuuli vie kaiken heppoisen mennessään ja osuu tähän tosi hyvin...

terassit on jo suunniteltu ja tarkoitus olisi kohta alkaa niitä tekemään. pihassa on myös penger johon porottaa iltapäiväaurinko todella kuumasti ja pitkään, ajattelin siihen jotain kiveä ja kivikkokasveja...?

koiratarhan paikka on päätetty, mutta en tiedä mihin kohtaan kannattaisi perustaa kasvimaa ja mihin kukkapenkki... liian isoa palaa en aio haukata, mutta jos yhden "kokeilukukkapenkin" tekisi täksi kesäksi, ei mikään valtava...

kiitos kaikille hyvistä vinkeistä :)

noissa puutarhaohjelmissa ja lehtijutuissakin kaikki näyttää ja kuulostaa niin helpolta että napsis vaan :D

Jee! Kohtalotoveri!

Niin totta toi että kaikki näyttää helpolta noissa lehti- ja telkkarijutuissa. Meillä kävi viime syksynä suunnittelija vähän antamassa vinkkejä mutta rahapulan takia ei teetetty koko suunnitelmaa kun ei kuitenkaan kerralla saada valmista. Suunnittelijan kanssa käytiin läpi just noita toimintoja ja sitten itse piirreltiin kuva josta selviää missä mitäkin. Istutuksista ideoita mutta jää ensi kesään.

Me aiotaan tehä nyt kävelyreitit kuntoon ihan sorapäällysteellä, kivetystä sitten myöhemmin pikkuhiljaa. Multa pitäis myös tilata ja levittää nurmialueille ja kylvää nurtsi. Kasvimaan ja hyötykasvien alue on myös selvillä, omenapuut ja marjapensaat ehkä syksyllä.

Meillä kanssa tosi iso tuulinen pellonreunus tontti. Suunnittelija suositteli jotain kunnon pensasaitaa tai puuta tohon tontin reunaan että antais tuulensuojaa oleskelupihalle. Mutta kun ei haluis että maisemat sisältä katsottuna peittyy...
Teillekin varmaan kannattais joku pensasaita laittaa tulemaan, ne kasvaa kuitenkin aika hitaasti kunnon tuulensuojaksi. Ja muutenkin sellaset hitaasti kasvavat (kuten hedelmäpuut) kannattaa laittaa mahd.pian. Niitä kukkaryhmiä voi tosiaan laittaa pikkuhiljaa kun on paikat ja pohjat laittanu valmiiksi. Meillä ei tänä kesänä vauvan tulon takia paljoa viherpeukaloida, jos kasvimaalle saisin jotain ja sitten kukat ruukkuryhmiin että ois edes jotain.: /

Kannattaa kyllä pyytää ammattilainen ideoimaan, meidän ideointikäynti (2 tuntia) maksoi muistaakseni vajaa 200 eur ja oli kyllä hyödyllinen. Kirjattiin ideat ja vinkt paperille ja sitten itse suunnitellaan eteenpäin. Itse ei tuu ajatelleeksi kaikkea huomiotavaa, etenkään jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Tärkeintä on että mitoittaa oikein tärkeimmille toiminnoille tulevat alueet. Ja tosiaan kasvit ryhmiin, ei hajalleen sinne tänne. Nurmikon leikkaaminenkin on helpompaa kun alueet yhtenäisiä. Ja penger tarvii "tukea" ettei maa ja kasvit lähde veden/lumen mukana. Ja katteilla kasvien alustat ettei tarvii rikkakasveja niin paljoa kitkeä.

Tässä nyt joitain vinkkejä mitä meille on kerrottu. Tulehan kertomaan mistä lähette liikkeelle ja mitä saatte tänä kesänä aikaiseksi.=)

Yhteistyössä