Missä vaiheessa pitää huolestua, jos nuoren tytön kuukautisia ei ala kuulumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teinien äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teinien äiti

Vieras
Mulla on kaksi teinityttöä, vanhemmalla alkoi kuukautiset joskus 12-13-vuotiaana, mutta tuolla nuoremmalla ei ole kuulunut vieläkään. Ja tyttö täyttää ihan pian 14. Itsellä alkoi aikoinaan 11-vuotiaana.

Missä iässä viimeistään kuukautisten pitäisi alkaa?

Muuten on murkkumaista käytöstä tytöllä ja näppyjäkin jo jonkin verran ja rinnat vähän kasvaneet.

Hyvin voitte odotella vielä pari vuotta. Vaikka itselläsi ja siskolla alkoikin aiemmin, voi hänellä vain alkaa montakin vuotta myöhemmin kuin teillä.
Jos asia huolettaa, niin voihan asiasta kysäistä esim. seuraavassa terveystarkastuksessa?

Mulla alkoi kesällä, kun syksyllä täytin 17. Kouluterkkari silloin keväällä jutteli että jos ei kesän aikana ala, niin syksyllä katsotaan asiaa. Olen aina ollut tosi hoikka, huom en anorektinen tai aliravittu, vaan luonnostaan hoikka.

17 vuotiaana jos ei ala alkamaa niin kannattaa käydä lääkärissä. eli ei mitään huolta. yleensä ne alkavat 13-15vuotiaana.. sulla on alkanut tosi nuorena. ikävä niin pienenä joutua jo käyttämään siteitä.

Katselin vaan yhden teinin ruokailua.
Lautasella oli 3 kierremakaroonia. 4 siivua kurkkua. Pikkulusikallinen punajuurisalaattia. Lasi vettä.

Kurkut söi. Muut sekoitti lautasellaan sekaisin.

Aha olen niin TÄYNNÄ. Luut vaan kolis kun vei lautasen tiskiin. Naama oli vitivalkoinen.

Varhainen kuukautisten alkaminen ei ole edes terveellistä, että voi olla ihan tyytyväinen.
http://terveesti.blogs.fi/2011/09/22/d-vitamiinivaje-aikaistaa-kuukautisten-alkamisikaeae-laehes-vuodella-11899399/

Kuten moni on sanonu että ei kiirettä, odotelkaa rauhassa.
Mutta itse tiedän myös yhden huonomman esimerkin, lapsuudenystävästäni.
Hänellä ei ollu alkanu 16 tai 17 vuoden ikään mennessä mnekat, asiaa ruvettiin tutkimaan, ja selvisi että hänellä on synnynnäinen vika, kohtua ei ollut ollenkaan. Mut tää on varmaankin aika harvinaista.

16-vuotiaaksi voi odotella.
Meillä ainakin kysyttiin yläasteen terveystarkastuksessa, että onko kuukautiset alkanut. Varmaan teidän tytöltäkin kysytty ja ei terkkari ei huolestunut, kun ei laittanut tutkimuksiin. Lukiossa luultavasti kysytään uudestaan kuukautisisita, jos ei ole aiemmista tiedoista merkintää, että olisi alkanut.

Ei varmaan mitään huolta.
Tutullani alkoi 18-vuotiaana, vähän ennen sitä oltiin asiasta ruvettu pikkuhiljaa huolestumaan terveydenhuollossa.
Itselläni alkoi 9-vuotiaana.
Monesti olen miettinyt että olisivatpa alkaneet vasta teininä..

minulla alkoi 9 vuotiaana ja tytölläni 11 vuotiaana, tosin likalla jouduttiin ottamaan pillerit käyttöön melkein heti ja siirrettiin kuukautisia muutamalla vuodella eteenpäin. Ei ole kiirettä tytölläsi vielä jos kovasti huolettaa niin voit ottaa yhteyttä lääkäriin niin hän sitten juttelee asiasta kanssasi.

Yhteistyössä