Missä joulu

Missä vietätte joulun ja kenen kanssa?

Itse olemme viettäneet joka toisen joulun anoppilassa ja joka toisen minun vanhempien luona. Tänä jouluna lapset haluaisivat olla joulun kotona. Nyt olisi anoppilaan menon vuoro, enkä itsekkään ole kovin innossaan menossa. Suuttuvatko isovanhemmat tästä? En haluaisi heitä meillekkään joulun ajaksi, koska asuvat 350km päässä, joten ovat pitkän ajan ja meillä on aika ahdasta. Lisäksi joutuisin itse tekemään valmistelut ja passaamaan heitä. En oikein tiedä mitä tehdä.

Joko nää joulukeskustelut alkaa... :D Mä en ole mikään jouluihminen...

Me ollaan näin 5 hengen perheenä oltu useimmiten kotona ja mun vanhemmat on tullu meille (helpointa, kun saa lapset omiin sänkyihin nukkumaan). Parina jouluna lisäksi anoppi (anoppi ja appi on eronnu) ja mun veli vaimoineen on viettänyt aaton meillä. Sitten parina jouluna (kun oli yksi lapsi) oltiin mun vanhempien luona (ei asuttu vielä Suomessa) ja ennen lapsia kerran anopin luona, ja kerran yhden lapsen kanssa miehen veljen luona. Ihan semmosia perinteisiä jouluja pienen lähipiirin seurassa.

En ikinä haluais viettää mitään koko suvun joulua. Tänä vuonna ollaan varmaan ihan omalla perheellä ellei kutsua tule toisaalle.

Tänä vuonna ois tarkoitus tulla suomeen jouluksi jos nyt vaan avokilla ois lomaa.
Espanjassa, kun asumme niin yritämme pitää perinteisen joulun eli 24.12 suomalaisena ja sitten espanjalais tyylisen anopin ja apen luona 6.1. jolloin tulevat nuo kolme itämaan ihmemiestä. Täällä, kun ei joulupukki lahjoja tuo vaan nuo kolme ihmemiestä.

Itse kyllä suosin suomalaista joulua ja suomessa vietettynä, jouluruokine ja joulupukkineen. Minusta joulu ilman lunta ei tunnu oikealta ja kaikki kynttilät sun muuta mitä on talojen edustoilla, luovat sen joulutunnelman mikä täällá espanjassa puuttuu.

Mitä jos kutsut appivanhemmat teille jouluksi, mutta majoitat hotelliin? Loukkaantuisivatko he siitä? Voittehan valmistaa jouluaterian yhdessä?

Me olemme omalla perheellä joulun. Juhlimme kera pukin aattona, lapset saa lahjansa ja syödään suomalaista jouluruokaa. Joulupäivänä vietämme joulua englantilaisen kaavan mukaan. Silloin seuraamme liittyvät myös miehen kolme vanhempaa lasta (jotka viettävät aina aaton äitinsä kanssa). Lapset saavat isot joulusukat, joissa karkkia ja jotain pieniä lahjoja. Sitten syödään englantilainen juhla-ateria. Miehelle aatto on selvästi vähäpätöisempi päivä, mutta joulupäivän aamusta se on aivan täynnä intoa ja joulumieltä, niin tiukassa ne on lapsuuden muistot ja perinteet, itse kullakin :xmas:

Ihanaa kun tulee joulu, ja lunta maassa ja narskuvat kelit... Toivottavasti tiitiäisen äiti perheineenkin pääsee tänne suomeen jouluksi! =)

Joulu ja joulun odotus on sitten ihanaa aikaa =) Tänne pohjoiseen joulu sopii niin hyvin, että toivonpa minäkin tiitiäisen äidin perheineen pääsevän Suomen joulua viettämään.

Me vietämme joulua oman perheen kesken hyvin perinteisesti. Joulupukki käy aina, kun ehtii. Yhtenä jouluna ei ehtinyt ja siitä lähtien lapset ovat jo ajoissa muistutelleet pukista =) Pöytä laitetaan koreaksi ja jouluruokia tehdään kovasti omin voimin. Vieraita meillä käy varmaan joka päivä useampaankin kertaan. Monet vanhat koulukamut, kummit ja sisarukset tulevat kotikulmilleen ja pistäytyvät kylästelemässä. Anoppi tulee, jos ehtii pukintulon aikaan. Hänestä on hauska katsella "lasten joulua".

Jokohan sitä tänä jouluna ymmärtäisi aloittaa lahjaostokset ajoissa :whistle:

Ei olla vielä joulua mietitty!

Toissa jouluna meillä oli(aatto) miehen vanhemmat & sisarukset, sekä pukkia katsomassa vielä mun vanhemmat.
Viime jouluna mun vanhemmat & sisarukset oli meillä syömässä ja "pukkia" katsomassa. Asuuvat lähellä joten yöksi menivät omaan kotiin.
Sitä aiemmat joulut siis aatot ollaan oltu mun vanhempien luona.
Meillä joulupäivä ja tapaninpäivä menee melkein kuin muutkin viikonloput/ vapaat...tietysti sillä erolla että ennätetään olla koko perhe yhdessä. :) <br><br>

minttuneilikka
Kotona täällä lapissa, Siskon perhe tulee meille ja miehet katsovat lapsia me systerin kanssa pannaan pöytä koreaksi.
Varmaan joulupäivänä vaihdamme vuoroja. Äidit ja lapset ulos hankeen telmimään ja isät tekemät ylläriruokaa....
Meidän perheen joulu traditioihin kuuluu ( täällä napapiirillä,kun asutaan)
juhla aatonaattona jolloin joulupukki poroineen lähetetään matkaan....pätkä tapahtumasta saattaa tulla kympin uutisten loppukevennyksenä,heh

:xmas:
Joulua odotellessa ja kynttilän polttamiset jo aloitettu.
T:Joulupöökerö

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.10.2006 klo 00:28 minttuneilikka kirjoitti:
Kotona täällä lapissa, Siskon perhe tulee meille ja miehet katsovat lapsia me systerin kanssa pannaan pöytä koreaksi.
Varmaan joulupäivänä vaihdamme vuoroja. Äidit ja lapset ulos hankeen telmimään ja isät tekemät ylläriruokaa....
Meidän perheen joulu traditioihin kuuluu ( täällä napapiirillä,kun asutaan)
juhla aatonaattona jolloin joulupukki poroineen lähetetään matkaan....pätkä tapahtumasta saattaa tulla kympin uutisten loppukevennyksenä,heh

Joulua odotellessa ja kynttilän polttamiset jo aloitettu.
T:Joulupöökerö
Mekin täällä napapiirillä asutaan, mutta ei olla vielä koskaan käyty tuolla joulupukin saattomatkalla. Tänä jouluna voitais kyllä käydä. Järjestetäänkö se napsulla vai kaupungissa? :xmas:

minttuneilikka

Mekin täällä napapiirillä asutaan, mutta ei olla vielä koskaan käyty tuolla joulupukin saattomatkalla. Tänä jouluna voitais kyllä käydä. Järjestetäänkö se napsulla vai kaupungissa? :xmas:
[/quote]

Napapiirillä oliskohan ollut klo:18-19 aikaan.
Juhlaohjelmaa,tonttuja,yhteislaulua,kansainvälinen tunnelma, ohjelma tulkataan useammalle kielelle.
paaaaaljon lunta( ja saattaa olla pakkastakin hurjasti et,lämpimästi päälle)
Otetaan lapsille yleensä pulkka ja kuumaa mehua tai kaakaota termariin. Siitä alkaa joulu,sitten kotiin ja kinkun paistoon sekä yö vimppa viimeisten pakettien käärimistä.
Apua joulu tulee......ihanaaaaa

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 23:58 minttuneilikka kirjoitti:
Napapiirillä oliskohan ollut klo:18-19 aikaan.
Juhlaohjelmaa,tonttuja,yhteislaulua,kansainvälinen tunnelma, ohjelma tulkataan useammalle kielelle.
paaaaaljon lunta( ja saattaa olla pakkastakin hurjasti et,lämpimästi päälle)
Otetaan lapsille yleensä pulkka ja kuumaa mehua tai kaakaota termariin. Siitä alkaa joulu,sitten kotiin ja kinkun paistoon sekä yö vimppa viimeisten pakettien käärimistä.
Apua joulu tulee......ihanaaaaa

[/quote]

Tuonne pitää suunnata aatonaattona! Me ollaan käyty napapiirillä vissiin sit joulukauden avajaisissa pari kertaa? Vai mikähän se on se toinen kansanjuhla, joka siellä järjestetään? :xmas:

Meillä tarkotus viettää joulu Mikkelissä siskon perheen luona.Mies matkus taa kotimaahansa,joten mieluusti lähden "lomalle" siskon tykö..Sisko jo kovasti suunnitellut jouluruokia ym.. =) Muuten mun mielestä joulujutut alotetaan kaupoissa LIIAN aikaisin,ainakin meillä odotettavissa huomises ta alkaen joulumakeisten myyntiä töissä!!

Monena vuonna ollaan vietetty joulua anoppilassa, mikä on ollut oikein mukavaa. Meidän "sukuun naitujen" perinteitä on kivasti otettu huomioon esim. ruokapöydässä ja isolla porukalla on ollut erityisen kivaa viettää pyhiä pelaillen. Lisäksi anoppilan kirkon yöhartaus on ollut tosi kiva.

Tänä vuonna vietetään joulu kuitenkin vasta valmistuneessa kodissamme. Oikein lämpimästi toivotan myös anopin + miehen sisarukset meille juhlaa viettämään, mutta luulen, etteivät he halua viettää joulua poissa kotoa. Meidän oman perheen jouluperinteisiin kuuluu kalkkuna, jouluhartaus, pukki ja sauna.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 00:06 isot lapset kirjoitti:
Ostakaa isompi asunto, että suku mahtuu. Sehän järjestelykysymys!
oletko oikein tosissasi? Ei kaikkien palkoissa ole hurraamista! Hyvä että niillä maksaa kolmion vuokran. Ei silti jää mihinkään ylimääräiseen rahaa! Olletkos tietoinen asuntojen hinnoista kaupungeissa??!! Häh!

peesailen tiitiàisen àitià... siis tànà vuonna suomessa vanhempieni luona. yli 11 vuoden jàlkeenkin rakastan suomalaista joulua ja kaikkia jouluruokia ja tunnelmaa. jos on vielà lunta, perfect!!! jokohan meidàn tyttò ymmàrtàà joulupukista (nyt 2,5 v) ?

Ensimmäinen joulu OMASSA KODISSA, eli en varmaan hetkauta evääni. En tiedä täytyykö appi ja anoppi kutsua meille syömään kun niillä on tuo talon rakentaminen tuohon naapuriin kesken, siis kai. Mut minä en lähde en mihinkään!!!!!!!!!!!!!!!!!!

H-e-r-k-k-u-s-u-u
Kotona vain ollaan,ukon ja tytön kanssa. :D
Ehkä käydään miehen äidin luona...tämä onkin eka joulu ilman ukkia.
Omat vanhempani asuvat monen sadan km päässä.

Tämä joulu onkin hiukan kinkkisempi järkätä....mies on iltavuorossa töissä, eli täytyyköhän joulupukki tilata sitten jo klo 12?? Mites haudalla käynti, kun ollaan aina menty yhdessä...nyt varmaan sitten käyn lasten kanssa.
Siskolikka tulee miehensä kanssa pohjoisesta tänne etelään joulua viettämään, joten hyvällä lykyllä saisin sekä äitini että siskoni+miehensä meille aatoksi saunomaan ja jouluruokaa nauttimaan.
Kakkosvaihtoehto on se, että mennään äidilleni illaksi ja ajetaan sitten yötä vasten kotiin. Hänellä on kuitenkin niin pieni asunto, että ei millään 6 hlöä majoita...(sisko+mies+meidän 4 henkinen perhe).
Että katotaan nyt millaiseen ratkaisuun päädytään.

Yhteistyössä