missä iässä silent refluksi pahentunut hoitoa vaativaksi?

se siitä VALMISsoseesta, tää on 4. päivä putkeen ja jokapäivä saanut pikkupurkin, kukkakaalia muuten ennen sitä viikon. Nyt mun sirot 39 jalat mahtuu tuohon oksuläikkään, lapsi kakoo myös muita kiinteitä ja on niiiiin kärttynen, että tulee alun "koliikkihuudot"mieleen. Eli huutaa kun pois laskee sylistä.
Tää oiskin ollut liian hyvä juttu jos ois valmista löytynyt :headwall:
 
Mä oon jo suosioilla luovuttanut noitten valmismössöjen suhteen. Meillä kyllä lapsi on jo sen ikäinen, että JOS nyt joskus allergioistaan paranee, voi alkaa syömään tavan ruokaa jo. Olisihan na valmissoseet kyllä niin helppoja :snotty: Mä olen ottanut tän allergiakokkailun jo ihan harrastuksen kannalta :LOL:
 
Mä löysin tällaisen Googlella ja taidanpa tilata sen:

http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/thermobag.html

Pidemmille reissuille on sellainen 8 litran tupakansytyttimellä autossa toimiva kylmälaukku. Sillä saa pienet lihapussit ja muutaman kasvissosepakasterasian kuljetettua. Oikein kätsä on ollut meidän tarpeisiin. Määränpäässä on tarvittaessa keitellyt kasviksia lisää.
 
ahmutar kiitos vinkista, tuo näyttää hyvältä. Varsikin kun 8kk ikäisen ruokamäärät ei päätä huimaa, niin varmasti sopii tuohon.. En omistaja ajokorttia, niin tuo tupakansytytin-vaihtoehto ei olisi toimiva.
Tää on nyt vähän ot, mutta uskaltaisiko viljatonta koettaa ennen lääkärinaikaa, vai vasta sitten kun on kuullut mitä lääkäri ehdottaa? Maito ja muna on poissa, ja lapsen vaipasta löytyi järkky lima, ikinä en noin suurta määrää ole nähnyt.. Peppua on myös vaikeaa pestä, kakka ei tahdo irrota, välillä lehahtaa pieni hikinäpyn tapaisia vatsaan, reisiin ja polvitaipeisiin ja nyt on taas raavittu niskaa ja jalkoja verille. Tosin se voi olla joku muukin, mutta nuo viljat varmaan oisi helpoin testata

ja muoks, niin kyse on tuosta isommasta lapsesta (enskuuss 2v, niiskis :'( )
 
Meillä on kohta 2 v, jolla ei ole käytössä kotimaisia viljoja ja hyvin tuo kasvaa :) Monet ei perinteiset kotimaiset viljat on oikeastaan paljon ravinteikkaampia kuin ne mitä olemme tottuneet käyttämään, joten ei siinä ravitsemuksellisesti paljon menetä, jos esim. vehnää ei syö. Nuita voi korvata esim. tattarilla tai hirssillä. Myös maissista ja riisistä löytyy paljon tuotteita. Sittenhän voi lääkärille raportoida kokeilun tuloksia. Kannattaa miettiä myös soijan sopivuutta, se on aika yleinen pahis myös.
 
stockkallakin muutes myydään tommosia pieniä hauskoja kylmälaukkuja, ovat vielä eläinhahmoja :wave:

Miellä oli tänään neidillä neuvola ja mitäpä tuumas terkka kun hälle vuodatin.."niin..jos se lääkärikin on sitä mieltä että kun kasvaa niin hyvin niin ei se kyllä sitten ainakaa sitä REFLEXIAA ole"..että hyvissä käsissä ollaan :kieh:
 
Kasvaa toki varmasti, eihän kaikkialla maailmassa syödä samoja viljoja myöskään ja hengissä ovat :D
Kunhan tää vatsatauti menee meiltä kaikilta ohi, muutamana päivänä kirjata syömiset ylös ja oireita, sitten jättää kotimaiset pois ja jatkaa kirjanpitoa.
Jotain iloa että lapset kipeinä, sain tunnin pidemmät yöunet kuin normaalisti :saint:
 
Nipsuli: Kuulostaa ihan meidän neuvolantädiltä. Mun pitäisi varata tytöllä 2v neuvolaan aika tai olisi kai pitänyt tehdä se jo jokin aika sitten, mutta en vaan ole sitä saanut aikaiseksi varattua. Mua jotenkin valmiiksi nyppii mennä sinne, kun koko homma on enemmän kuin turha :headwall: Normaalisti kun kasvaa ja kehittyy ja sairaalassa on vasta punnittu ja tutkittu ja elokuun alussa ollaan taas menossa allergologille, joka on samalla lastenlääkäri, niin ei oikein motivaatio riitä raahautumaan sinne tomppelin vastaanottohuoneeseen...Huoh, kai se puhelin nyt vaan olisi otettava käteen, ettei se nyt enää katselisi mua enemmän kieroon.

Sssalla: Ihan hyvälle kuulostaa musta toi sun suunnitelma ja onnea ylimääräisestä tunnista =)
 
Näköjään ei mansikatkaan sovi äidinmaidon kautta. Ekalla kerralla hieman pylly punoitti joten en ollut varma asiasta, mutta nyt tokalla kerralla oli ihan punainen peppu, maha kuin tynnyri ja puklua tuli. Pari kertaa oksennettiin. Onneksi tyttö ei ollut moksiskaan, nukkui vaan ehkä vähän vähemmän päivällä. Mansikattoman päivän jälkeen vaipat mahtuu taas vyötäröltäkin kunnolla ja peppu parempaan päin. =)
Onneksi en tykkää ihan älynä mansikoista.
 
Oli mukava löytää tämä ketju, vaikka itse aihe ei todellakaan ole mukava :(
Meillä on poika 2v1kk ja refluksioireet alkoivat n.viikon ikäisenä. Kaikki mahdolliset ns.helpotukset kokeiltiin, mm.vyöhyketerapiaa yms., mutta mikään ei auttanut. Meillä poika huusi kurkku suorana 7h putkeen ja yöt ollaan valvottu melkein tähän päivään asti :'( Surullista on myös se, että meitä vanhempia ei uskottu missään ja minua jopa syyllistettiin.....en anna tarpeeksi ruokaa, ei ole tarpeeksi rintamaitoa, väärät asennot, ei rytmejä yms. Voin sanoa ihan suoraan että se vauva-aika oli yhtä helvettiä.
Monen mutkan ja erittäin kovan taistelun jälkeen pääsimme käymään Oulussa, jossa ei tehty oikeastaan mitään, mutta lääkäri kyllä uskoi että kyseessä on todellakin refluksi. Poika sai Losec Mups-nimisen lääkkeen käyttöön ja oli tuolloin 10kk ikäinen.
Olisin halunnut että tekevät tähystyksen tai ph-mittauksen, mutta sanoivat että poika on liian pieni niihin vielä. Monesti soittelin tuonne sairaalaan että joko sen nyt voisi tehdä, mutta aina sanottiin että ei tehdä mielellään näin pienille tms.syitä. Käskettiin vain käyttää Losecia ja sitäkin kuulemma vain silloin kun tarve vaatii.
Poika siis nyt jo 2v1kk ja nukkuu edelleen TODELLA huonosti ja refluksivaivaa on, vatsa ei ole toiminut normaalisti koskaan, kakka on kivikovaa pientä papanaa. Ihmeellistä tässä on se, että meillä saattaa mennä viikko jopa kaksi, niin ettei ole mitään ongelmia nukkumisen ja refluksin kanssa ja sitten taas yhtäkkiä kaikki räjähtää käsiin ja valvotaan yöt.
Viimeisin tutkimus joka pojalle tehtiin, oli anografia, mutta siinä ei ollut mitään poikkeavaa. Losecia käytämme edelleen, mutta olen stressaantunut jatkuvasti kun mietin että mikä tähän kaikkeen on todella syynä. Haluaisin että poika tähystettäisiin, koska ikää on kuitenkin jo 2v1kk ja edelleen vaiva on näin suuri.
 
Mantatyttö82: kyllä jaksoin hyvinkin lukea! On teillä ollut kivinen taival ja ymmärrystä ette ole paljoakaan saanut...

Kyllä tähystyksiä ja ph-mittauksia voidaan tehdä hyvinkin pienille! Kummaa että on sanottu muuta. Tällä palstalla on monia, joille tuo ph-mittaus esimerkiksi tehty alle puolen vuoden iässä. Tähystyksen "ikärajoista" en tiedä, mutta käsittääkseni niitäkin tehdään tarvittaessa erilaisista syistä hyvinkin pienille vauvoille. Siinä on vaan nukutushomma aina tehtävä, joten kynnys tähystykseen ei ole ihan matala. Meidän pojalle (nyt 1 v 2 kk) sain vihdoin ja viimein refluksidiagnoosin puolivuotiaana lääkäriltä. Tämän lääkärin kanssa oli puhetta että tähystys tehdään tarvittaessa, jos oireita ei saada kuriin. Tähystystä ei sitten tarvittu, koska hoidolle löytyi muutenkin vastetta.

Meillä pojalla (nyt 1 v 2 kk) on ollut 6 kk iästä asti Losec Mups käytössä 10 mg kaksi kertaa vuorokaudessa. Meillä ohjeena on ollut antaa lääkettä jatkuvasti, ei pelkästään jo päälle tulleisiin oireisiin. Pojan refluksi on tosin pääosin allergista refluksia eli refluksi todettiin maitoallergian oireeksi. Pientä rakenteellista refluksi saattoi olla mukana myös. Losec aloitettiin ruokatorven tulehdusoireisiin. Lähiaikoina on tarkoitus kokeilla elämää vähemmällä annostuksella, ehkä jättää jopa kokonaan pois.

Millaisella annostuksella Losec on? Refluksi voi olla ihan allergiaoirettakin. Koska teillä hyvät ja huonot jaksot noin vaihtelevat, voisiko olla mahdollista refluksilla on yhteyttä ruokavalioon ja olisi siis allergista ainakin osittain. Tai tuleeko refluksia esim. infektioiden yhteydessä? Luulisi että puhdas rakenteellinen refluksi olisi tasaisemmin oireileva.
 
Mantatyttö82: Onpa tosiaan teillä ollut kivikkoinen taival. Vaikka ei tämä omakaan aina ihan tasamaalta tunnu, mutta meitä on sentäs lääkärit uskoneet. Neuvolasta nyt ei tosiaankaan mitään apua ole ollut (tässä asiassa)
Meidän neidille tehtiin tuo ph-mittaus 2kk iässä. Refluksi todettiin, mutta koska on pääosin allergista, ei siitä mittauksesta sen kummempaa apua ollut. Maitoallergia todettiin virallisesti vasta 5-6kk iässä (en enää muista tarkkaan)
 
Meillä on poissuljettu maitoallergiat ja silloin kun vielä imetin poikaa olin vaikka minkänäköisillä välttämisdieteillä, tuloksena että laihduin itse 10kg :ashamed: ja poikaa ne ei auttaneet mitenkään.
Refluksi ilmestyy meillä kuvioihin aina kun on esim.flunssaa tms. Meillä poika ei pulautellut koskaan ja siksi lääkärit väittivät että ei voi olla refluksia. Mainitsin silent-refluksin mahdollisuudesta yhdelle lääkärille ja huomasin että ei edes tainnut tietää mikä se on :/
Luulen että meillä kyseessä rakenteellinen vika ja näin arveli oulun lääkärikin. Mutta vaivaa tämä tilanne....jaahas nyt mentävä kun poika heräs itkemään....johan se tunnin ehti nukkua |O
 
meillä myös siitepölyallergiaa pojalla ja sekin tuntuu välillä herkistävän refluksille. Nenä vuotaa aina ja sitä se nytkin herätessään hankasi ja nyysäsi.
Tiedän että ph-mittauksia tehdään vauvoillekin, mutta oulussa eivät kuulemma tee, samoin kuin tähystyksiäkään eivät tee alle vuoden ikäisille. Pakko mun on sinne soittaa ja yrittää saada tuo poika tähystettäväksi, ei tästä muuten mitään tule. Tokihan jokin ruokakin voi aiheuttaa refluksia, meillä esim.paprika ja voihan olla että poika on jollekin ruuallekin allerginen, mutta miten sitä tässä vaiheessa enään saa kiinni kun syö jo kaikkea. Uskon kuitenkin että kun vaiva on ollut samanlaista viikon ikäisestä asti niin täytyy olla rakenteellista. Tosin lääkärit ovat kaikki meille sanoneet, että refluksi helpottaa 2-vuoteen mennessä, mutta arvasin ettei näin meillä ole :/ Ja tässä sitä ollaan edelleen.
 
Meillä jonkunlainen oireilu alkoi jo synnärillä, ja varmasti tiedän silent-refluksia olleen jo viikon iässä, ja aikas allergista pojan refluksi on ollut. Kyllä siis allerginen refluksi voi alkaa hyvinkin varhaisessa iässä.

Mulle tuli mieleen, että onko astman (infektioastmaa esimerkiksi) mahdollisuutta otettu huomioon? Refluksi, astma ja allergiat kulkevat usein käsi kädessä. Kaikki pahentaa kaikkea muuta.

Teillä varmaan tuo tähystys olisi ihan hyvä homma tehdä, niin saisitte selvyyttä.
 
Kun Mantatytön poika oireilee noin epätasaisesti, niin tuli mieleeni että ruokapäiväkirjasta voisi olla todella paljon apua! Vaikkei olisikaan allergiaa, niin tietyt ruoka-aineet voivat silti aiheuttaa refluksia. Esim. suklaa on tyypillinen refluksia aiheuttava ruoka-aine, mutta niitä on paljon muitakin. Ja yksilöllistä tämäkin; mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Kun teillä on jo laaja ruokavalio käytössä, niin päiväkirjan avulla voit haarukoida minkälaisten päivien jälkeen oiretta tulee enemmän. Ei tarvitse harrastaa ihan hakuammuntaa.

Meillä 2 refluksilasta, toinen 2,5-vuotias ja toinen 5 kk. Molemmat aloittaneet jo pariviikkoisina. Ja molemmilla refluksi on allergiaoire.
 
Juu, eli ruokapäiväkirjaa pidettiin silloin vauva-aikana ja sitä jatkui melkein tuonne vuoden ikään asti, mutta mitään apua ei siitä meille ollut. En siis huomannut että jokin tietty ruoka aiheuttaisi jotain oiretta. Ja tuo vatsan toimimisongelma meillä on ollut ihan kokoajan, eli ihan sama mitä on syöty, niin vatsa toiminut huonosti.
Olen välttänyt antamasta sellaisia ruokia joiden tiedän aiheuttavan refluksia aikuisellakin, mm.tuo mainitsemani paprika,suklaa yms. Meillä ei myöskään ole koskaan ollut minkäänlaisia iho-oireita, vaan enemmänkin suoliallergiselta tämä poika vaikuttaa.

Ja astmalääkkeet on meillä käytössä noiden siitepölylääkkeiden lisäksi, eli tuttua on sekin :)
 
Hurjaa, mutta jaksamisia äidit :hug:
Pinja sai eilen riisiä ihan riisinä, ennen jauheesta puuroa vain tehty. Ja ihan vähän hirveä (1tl tai max 2).
Ja nyt tuli jo nopeasti oireita, maha kertaheitosta päivän sekasin ja heti polttaa punaiseksi pepun. Että se siitä, hyvän hetken vain valitsi moiseen kun reissuun pitäisi ylihuomenna lähteä. En tiedä uskaltaako tuota tuttua puuroakaan antaa siellä, vai mennäänkö maito+hedelmäsoseet+banaani+riisikakku-linjalla vaan että sujuisi kivuttomammin kaikkien reissu :snotty:
 
Meillä meni oireet välissä pahemmaksi taas. Olen nyt elänyt pari päivää käytännössä muroilla ja kauramaidolla ja puklua on heti vähemmän. Aloitan ruokapäiväkirjan kun ei tuolla varmaan pitkään elä. Tiedänpähän että kauramaito ja vehnä murot on ok. :LOL:
 
Kurjalta kuulostaa nuo teidänkin tarinat allergisista lapsista :hug:
Mekin varmaan palataan pitämään jonkinlaista päiväkirjaa vielä. Tällä hetkellä Losec käytössä ja hyvä jakso menossa nukkumisen ym.suhteen, mutta tutun kaavan mukaan jos mennään niin pian taas valvotaan :/ Tänään kyllä otan ja soitan sinne Ouluun.
 
Tuotiin Virosta lastenruokaa, ainakin kaks ekaa purkkia on sopinut :D
Maissipuuroa+päärynää+banaania. Lavallinen sitä tuotiin, jos näin harvakseltaan syöttää matkoilla niin toivottavasti sopii.
Ostettiin myös tattaria ja hirssiä, alle 1,40e / kg. Muistelin että se ois suomessa kalliimpaa niin nappasin mukaan :D Tarvitsee varmasti tässä hiipiä kauppaan huomenna katselemaan että mitäs se oikeasti maksaakaan
 

Yhteistyössä