missä iässä päiväkotiin.Mulla alkais elokuussa koulu

ria
kyselisin vähän kommenttia kun meinaa tuo huono omatunto iskeä päälle.mulla on 9 ja 11 v,lapset ja pienin on nyt viikon päästä 1v.imetän vieläkin ja loppua ei ole näkyvissä...aikasempia imetin kumpaakin 1vuoden.olin myös aikasempien kanssa kotona 7 vuotta(kummastakin 3 vuotiaax kotihoidontuella ja vuosi työttömyyttä päälle)nyt on semmonen elämäntilanne et olis pakko uudelleenkouluttautua (en pysty jatkaa vanhas ammatissa, tuli astma) mun koulu alkais elokuussa ja tyttö olis 1v ja 3 kk kun menis päiväkotiin.Ei ole mummuja jotka hoitais.mun ja miehen päivät ois aika pitkiä,pitäs viedä tyttö seisemäx ja hakee vasta viideltä.Nyt on kauhee stressi mitä teen,kun tyttö on niin pieni ja päivistä ttulis niin pitkät.tiedän,että on muidenkin muksut olleet hoidossa ja pienempinä vielä,mut tunnen itseni monsterix,ehkä six ku olen noiden ekojen kans ollu kotona niin kauan,,,minkä ikäsenä veitte päiväkotiin vai oisko ryhmis parempi paikka?Miten on pienokaisenne viihtyneet...?apua!
 
DIESELmom harmaana
mä yrttäisin etsiä kuitenkin perhepäivähoitajalta paikan. onhan se lapsen kannalta kivempi ettei ole hirveän isossa laumassa noin pienenä vaan että hoitajalla on aikaa myös hänelle.

toski esim tarhassa on hoitajia monta mutta lapsiryhmässä saattaa olla 30 lastakin yhteensä. ja aina ei hoitajat huomaa jos joku jää vähälle huomiolle, ja onhan se iso muutos pienelle lapselle joutua isoon ryhmään.

perhepäivähoitajalla on vähemmän lapsia ja enenmän aikaa juuri hänelle.ja onhan se enenpi kodinomaisempaa hoitoa kuin tarhassa ryhmiskin minusta tarhaa kivempi vaihtoehto.

ja kyllä se lapsi siellä pärjää. tsemppiä vaan äidille.. usein se on äidille huomattavasti vaikeampaa kuin lapselle se hoitoon meno ;)
 
Mää kannatan päiväkotia koko sydämestäni. Luulempa, että siellä lapsi saa paremmin huomiota kuin epäluotettavalta perhepäivähoitajalta. Aina on siis toinen täti vierellä, jos yksi on huono...
 
Meillä tyttö meni päiväkotiin viikkoa vajaa vuoden ikäisenä. Alusta asti on sujunut oikein hyvin. Ei mitään ongelmia. Hän oli alle 2 vuotiaiden ryhmässä (pitkäs aikaa kokeilivat "vauvalaa"), 9 lasta ja 2 hoitajaa + harjoittelija. Tosin hän on luonteeltaan sellainen rauhallinen, aurinkoinen tutkija, joka kuitenkin tarvittaessa osaa pitää puolensa. Arempi lapsi voisi ehkä hieman enemmin itkeskellä. Meillä ei ole äitin perään itketty ilmeisesti edes yhteensä 10 minuuttia...

Olen samaa mieltä, että ei päiväkodissa välttämättä sen vähemmälle jää huomiossa kuin perhepäivähoidossakaan. Päiväkodissa ruuat tulee kärryissä ja tiskit tiskataan muualla, kun taas perhepäivähoidossa ne kuitenkin jää itse hoitajalle. Hoitajien ja lasten lukumääräinen suhde on kuitenkin aika sama. Ennemmin se on yli 3 vuotiaiden ryhmät, missä päiväkodissa varmaan on vilskettä enemmin kuin perhepäivähoidossa. Sielä ryhmäkoot saattavat kasvaa ja lapsilla tietysti vauhtia enemmin tuon ikäisenä.

Kyllä se loppukädessäon niistä itse tädeistä kiinni koko juttu. Kannattaa käydä tutustumassa oman paikkakunnan eri vaihtoehtoihin ja hieman jututtaa hoitotätejä. Esim. meillä päin ei mielellään annettu perhepäivähoitajien tietoja etukäteen, joten ei tullut edes mieleen laittaa tuikituntemattomaan paikkaan pikkuista. Näin me ainakin löydettiin juuri meille sopiva hoito.
 
Itse kannatan päiväkotia perhepäivähoitajan sijaan. Päiväkodissa hoitajaa kohden on 3-4 alle kolme vuotiasta, joten ryhmässä on noin kolme hoitajaa. Päiväkodin hoitajilla ei mene aikaa ruuanlaittoon, siivoukseen tms, kun ruoka tulee valmiina. Perhepäivähoitaja taas joutuu yleensä laittamaan ruuan itse siinä samalla kun katsoo lapsia. Perhepäivähoitaja tekee työtään yksin, joten kukaan ei valvo mitä päivän aikana hoidossa tapahtuu. Varmasti on olemassa ihania perhepäivähoitajia, ja varmasti suurin osa on luotettavia, mutta ikävä kyllä joukkoon mahtuu myös niitä muita.
Mutta jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo, tämä oli vain minun mielipiteeni.
Jaksamisia! Kukaan meistä ei ole huono äiti sen takia, missä iässä kukin lapsensa hoitoon vie! :)
 
meillä on vähän samanlainen tilanne kuin teillä. tyttö pian vuoden ja ens elokuusta pitäis hoitoon viedä (sillon ikää 1v 3kk). mä hain tytölle tarhapaikkaa, mut en tiiä vielä mihin pääsee. pieni lähitarha olis tossa ihan parinsadan m pässä ja sinne tietty olis kiva päästä.

perhepvähoitoa mietin kans, mut kun en tunne täällä oikein ketään semmosia, niin arvailuksi olis menny sekin. ja koska tytpy on (ainakin tällä hetkellä) tosi sosaailisen oloinen ja viihtyy ihmisten keskellä, niin voisin kuvitella et viihtyy myös tarhassa kun on kavereita.

mut nähtäväksi jää miten käy. hyvä puoli meillä on se, että kun mies tekee vuorotöitä, niin lapsen ei tartte läheskään joka pvä olla hoidossa..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2005 klo 15:42 Kata04 kirjoitti:
selittäkää mulle mikä on ryhmäperhepäivähoito?
Ryhmis on kodinomaisempi paikka,missä kaikki lapset on samassa ryhmässä (kaikissa ei välttämättä oo)..Lapset on iältään 1-5 vuotta eli eskarilaisia siellä ei oo.Mun mielestä ainoastaan yhellä työntekijällä pitää olla lähihoitajan tutkinto muut voi olla perhepäivähoitajia.Lastentarhanopettajia noissa paikoissa ei siis oo.
 

Yhteistyössä