Missä iässä lapsesi oppi sanomaan R-kirjaimen?

  • Viestiketjun aloittaja rrrrrrrrrrrr
  • Ensimmäinen viesti
Wieruus
Pienenä, mutta se onkin ollut Ranskalainen joten opettelee sanomaan nykyisin Suomalaista R-koulussa. Nuorimmainen on nyt 5v eikä osaa sanoa vieläkään, tosin onkin puheen kanssa muutakin ongelmaa. Muut on oppineet pieninä ilman ongalmaa.
 
vierass
ensimmäinen 3v, toinen 2v ja kolmas ei osaa vielä sanoa täyttää kohta 6v (puheterapiassa ollaan harjoiteltu ja nyt on ihan kielen päällä, jatketaan harjoittelua ensi syksynä jos ei sitä r-kirjainta ole vielä siihen mennessä oppinut)
 
häh?
[QUOTE="Kiraki";29412414]Ja tytöllä nyt äidinkieli 6lk todistuksessa 10, joten ei oo verrattavissa "tulevaan"... ainakaan meidän kohdalla.[/QUOTE]

Ja r-kirjaimen oppiminen liittyy äidinkielen arvosanaan miten??
 
"ninnananna"
Esikois tyttö kävi puheterapiassa 4 vuotiaana ja oppi s ja r kirjaimen muutaman kerran jälkeen. Kuopus poika nyt 3v ja erittäin lahjakas puhumaan eli kertoo paljon juttuja, kyselee, laulaa vitsailee ym ym. Kaikki muut kirjaimet tulee paitsi r. Rakastan on siis meillä lakastan:)
 
erilaisia lapsia
Meillä vanhempi on oppinut silloin, kun on oppinut puhumaan. En muista ikää, mutta reilu 1,5v puhui jo useamman sanan lauseita. On alusta asti puhunut selvästi ja sanonut sanat oikein, eikä ole mitään vauvan "lässytystä" ollut koskaan. Nuorempi taas oppi puhumaan vasta melkein 3v:na ja puhuu edelleen tosi epäselvästi ja useampi kirjain on vähän hukassa tai sitten vähän sinne päin. R-kirjain pörähtelee aika komeasti. :)
 
"Kiraki"
Alkuperäinen kirjoittaja häh?;29412429:
Ja r-kirjaimen oppiminen liittyy äidinkielen arvosanaan miten??
En tiedä, en osaa sanoa. Mutta ajttelin, josko joukossa joku joka epäilee asian liittyvän muuten äidinkielen oppimiseen. Kahden ystäväni lapsi, toisella toinen lapsi ei osaa lausua r-kirjainta (4v.) toisen ystävän toinen lapsi (nyt 9v.) ovat ilmaisseet huolensa ja olemme tulleet siihen tulokseen ettei sillä ole merkitystä.
 
vierass
Itselläni on edelleen r-vika ja silti olen saanut 10 äidinkielestä ja ylppäreistä tuli L.
Miten kummassa se ettei kieli taivu r-kirjaimeen vaikuttaisi mitenkään lapsen tai aikuisenkaan menestykseen koulussa?
 
Esikoinen oppi niin ajoissa, etten ehtinyt kiinnittää asiaan edes suurempaa huomiota.

Kuopus on nyt 5,5- vuotias, eikä sano r-kirjainta. Harjoitellessa tulee "kurkkuärrä". Ällänä sanoo ärrät. Myös D tulee helposti väärin, vaikka sen osaa sanoa.

Pojalla on lievä dysfasia ja siinähän on ihan tyypillistä, että ärrää ei tule. Käymme puheterapiassa ja päiväkodissa enemmistöllä lapsista on puheenkehityksen kanssa ongelmia. On siis ns. integroitu erityispäiväkoti.
 
6xäiti
Meillä yleisin n.4v, toinen tytöistä oppi vähän ennen 2 vuotta, toinen 5v. Pojat tosiaan sitten n.3.5v-4v. Kuopus täytti joulukuulla 4 ja on kesällä jo osannut sanoa, mutta unohtanut käyttää, nyt sanoo jo melkein kaikkiin sanoihin. Koskaan ei ole korvannut ärrää toisella kirjaimella, vaan on sanonut sen jännästi, ei sorahtaen, vaan väähän oikeaan ärrään päin, outo ihminen ei välttämättä huomannut, ettei sano kunnolla.
 
Itselläni on edelleen r-vika ja silti olen saanut 10 äidinkielestä ja ylppäreistä tuli L.
Miten kummassa se ettei kieli taivu r-kirjaimeen vaikuttaisi mitenkään lapsen tai aikuisenkaan menestykseen koulussa?
Jos r-kirjaimen oppiminen liittyy viivästyneeseen puheenkehitykseen, niin taustalla voi olla kielellinen erityisvaikeus (dysfasia) ja se taas on omiaan vaikeuttamaan koulussa pärjäämistä. Luku- ja kirjoitusvaikeuksia, vaikeutta ymmärtää jne. jne.
 
lkdflj
5,5-vuotiaalta puuttuu vielä r- ja s-kirjaimet ja en tiedä miten sitä päiväkodissa harjoittelevat, kotona me ei harjoitella, kun ei se kotona onnistu.
3-vuotias sisarus ei myöskään osaa s-kirjainta ja r-kirjainkin suurimmaksi osaksi puuttuu, osaa kyllä sanoa sanan ärrä ihan oikeaoppisesti, mutta yleensä se r-kirjain ei sieltä tule.
 

Yhteistyössä