Missä iässä ja miten olette lapselle kertoneet,kuinka vauva sinne mahaan joutuu?

Meillä poika 2v5kk on nyt jo ensimmäisen kerran ihmetellyt asiaa. Tällä kertaa onnistuin välttämään kysymyksen,mutta ihan siltä varalta olisi kiva tietää miten muut ovat kertoneet asiasta ja missä iässä? Näin pienenä tuskin kannattaa vielä kovin yksityiskohtaisesti asiaa selittää =)
 
Meillä lapset ovat olleet suunnilleen 3-vuotiaita, kun heitä on ensimmäisen kerran asia kiinnostanut. Olemme kertoneet, että isi antaa äidille vauvansiemenen ja sitten se vauva alkaa kasvaa äidin masussa. Tähän vastaukseen ovat molemmat olleet tyytyväisiä, koska lapselle ei ole tarvinnut valehdella, mutta silti asiasta ei ole tarvinnut enempää selittää... Ystävä kertoi lapselle, että vauva on äidin masussa, koska isi ja äiti halusivat niin...
 
Voi varmaan jo kaksivuotiaana kyseli asiasta, kun näki vauvoja ja on pienempiä hoitokavereita ! Olen hänelle koko ajan kertonut, että mistä hän on tullut eli mahastani, jossa ovat leikkausarvet todisteena ! Vielä ei ole kysellyt tarkemmin, että mistä hän sinne mahaan tuli. Synnytyksiä on katsottu telkasta sarjoista, kovasti se näkyy kiinnostavan ja aina tulee sitten puheeksi se hänen syntymänsäkin. Tuommoista siemenjuttua mekin aiomme sitten kertoa, kunhan se alkaa kiinnostaa, että isi antoi äidille sen siemenen masuun jotenkin ! :wave:
 
me odotamme kakkosta tammikussa syntyväksi ja tyttö silloin liki 3v.mä olen kanssa ajatellut kertoa tuon siemen jutun jos alkaa kyselemään että miten se vauva sinne masuun joutui.nyt tyyytyy vaan katselemaan isoa masua ja hokemaan että tulee sisko tai veli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kax lasta:
Meillä lapset ovat olleet suunnilleen 3-vuotiaita, kun heitä on ensimmäisen kerran asia kiinnostanut. Olemme kertoneet, että isi antaa äidille vauvansiemenen ja sitten se vauva alkaa kasvaa äidin masussa. Tähän vastaukseen ovat molemmat olleet tyytyväisiä, koska lapselle ei ole tarvinnut valehdella, mutta silti asiasta ei ole tarvinnut enempää selittää... Ystävä kertoi lapselle, että vauva on äidin masussa, koska isi ja äiti halusivat niin...
suunnilleen näin meilläkin selitetty...
 
Minusta näissä asioissa on parasta vastata siihen mitä lapsi kysyy ja siinä iässä kun hän sitä kysyy. Aikuinen vastaa monesti turhan tarkasti ja laajasti, kun lapselle riittäis vähempikin. Omani kysyi kun kerroin että iskä antaa vauvan siemenen, että: ai, maistuko hyvälle? :D
 
Meillä neiti 3,5 kyselee vaukeita hän tietää että äiti on synnyttänyt hänet , mutta kuka on synnyttänyt miehet? Taatan yms. Äidit synnyttää myös miehet. Entäs kuka on tehnyt miehet,naiset ja lapset??
Meilläkin on noita vallaton vauva ja muita kivoja kirjoja, joita hän välillä katselee.
 
Meillä tyttö oli 5v kun aloin kuopusta odottamaan ja hän osasi jo esittää paljon kysymyksiä vauvan tulosta. No meillä isi oli antanut vauvan siemenen josta äidin masussa olevassa kohdussa eli vauvan kodissa kasvaa vauva. Niin ja vauva syntyy vähän niin kuin sellaista putkiliukumäkeä pitkin vauvareiästä. Nämä selitykset kelpasivat silloin esikoiselle. Tuo putkiliukumäki jutun tyttö keksi itse kun vähä sanaisesti yritin selittää mistä vauva tulee ulos mahasta.

Lapselle kannattaa tosiaan vastata vain siihen mitä hän kysyy. Niin ja jos lyhyt vastaus ei tyydytä häntä niin lisä kysymyksiä tulee varmasti. Ja jos itse ei keksi mielestään lapselle sopivaa vastausta niin voi kysyä lapselta itseltä miten hän luule asian olevan ja vastata sitä kautta.

Meillä tuo esikoinen on nyt jo 8v eikä vielä ole kysynyt miten isä sen vauvan siemenen sinne äidin vatsaan laittaa. Sitä kysymystä varten meillä on jemmassa tuolla kirja, jossa asia selitetään mun mielestä tosi yksityiskohtaisesti vaikka onkin lastenkirja.

Niin ja tuo meidän 2v6kk kuopus ei päätään moisilla asioilla vaivaa kun ei meille eikä lähipiiriin ole vauvoja tulossa.
 
meillä esikoinen on 5v ku kyseli viimmeeksi miten vauva sinne mahaan on menny.
meillä on myös kerrottu et äidin mahas on vauvasiemen ja isä antaa vauvasiemenen ja niistä alkaa kehittyä vauva.
yks ilta kysyi et kuinka vauva pääsee pois vattasta ja silmät suurinä heti perään sanoi et leikataanko sun maha auki.
mä menin siinä ihan hämilleen ku en oo osannu varautua niin sanoin vain et ei mun vattaa leikata auki mut jos vauvoja on kaks vattas niinku yhellä tutulla niin silloin vatta leikataan..silloin jo aihe oli kääntyny siihen tätiin ja muihin kysymyksiin ja säästyin perimmäiseltä kysymykseltä.
oonki ajatellu selittäväni seuraavalla kerralla et äitillä on kolmas reikä josta vauva pääsee ulos.

mun äitiltä ku leikattiin kohtu pois niin poju muistaa vieläki sanoa mummulle et sä et saa vauvaa enään,miks ja miten ym..onneks on kyselly mummulta.
sit ku on itsensä tutkimista usein saunas/suihkus niin on kiinnostanu poikaa mikä pippelin takana on..
ollaan vastattu et sielä on niitä vauvasiemeniä mut ne on vasta valmiit ku sä oot iso mies.sittenhän tuli liuta kysymyksiä isälle ku isälläki on vauva siemeniä myös ja isä on jo iso mies...

välillä poika kauhistuttaa kysymyksillä mut pitää muistaa et se on luonnollista eikä valehtelemaan saa ruveta mut vois vähän kaunistella totuutta
 
Meillä poika 2v 8kk ei vielä ole kysynyt miten vauva on äidin vatsaan mennyt, mutta kysyi mistä se tulee pois =) Kerroin, että hänet on leikattu. Asdiasta ei sen enempää keksusteltu, mutta yksi päivä poika tokaisi, että vauva tulee pois äidin karvapyllystä :LOL:
 
Meillä asia tuli ajankohtaiseksi, kun esikoinen oli 3,5-vuotias ja odotin kuopusta. Luettiin kirjaa "Vauva tulee valtakuntaan" ja juteltiin niin, että vastasin siihen, mitä poika kysyi. Yleensä ei edes tehnyt lisäkysymyksiä.

Esim. miten se vauva mahtuu masuun, riitti, että masu kasvaa vauvan mukana. Ja miten vauva mahtuu masusta pois, että vauva on niin pieni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kookos:
Minusta näissä asioissa on parasta vastata siihen mitä lapsi kysyy ja siinä iässä kun hän sitä kysyy. Aikuinen vastaa monesti turhan tarkasti ja laajasti, kun lapselle riittäis vähempikin. Omani kysyi kun kerroin että iskä antaa vauvan siemenen, että: ai, maistuko hyvälle? :D
:D Voi ei.... :D
 

Yhteistyössä