MIssä voi opiskella oppisopimuksella lähihoitajaksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hoiva- tai vanhainkodeissa on harvoin 3-vuorotyötä! Elikkä vain aamu ja iltavuoroja. En minäkään ole yhtään yötyötä tehnyt 15 vuoteen tällä alalla. Eli kysyppä niistä. Päiväkodeissa harvoin ollaan yötä, mutta ottavat huonommin oppisopimuksella. Tsemmpiä vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta tuohon opiskeluaikaan kuuluu yötyö, siis opiskellessa on pakko suorittaa muutama yö!!!

Jos sairaus sen estää niin ei tarvitse tehdä yhtään yötä. Lääkäri varmasti kirjoittaa todisuksen vapautuksesta. Yhtään yötä ei jpoudu tekemään.

Soittelin tuossa päiväkodit läpi eikä täällä kunnassa eikä viereisessä kaupungissa voi opiskella oppisopimuksella lähihoitajaksi. Jääkö sitten muita vaihtoehtoja enää kun vanhainkodit on kuitenkin ympärivuorokautisia?! Mielenterveyspuolelle ei taideta oppisopimuksella ottaa?!

Mihinköhän alaan sitten suunnitelmansa vaihtais? Olis kiva kun sais suht hyvää palkkaa sekä olla tekemisissä muiden ihmisten kanssa. Pelkästään koulunpenkille mulla ei ole varaa mennä istumaan, lainat on hoidettava ja kolmelle lapselle pitää saada ruokaa pöytään.

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
mikä sairaus estää yötyöt?

Mulla on krooninen suolistotulehdus. Eihän se kaikilla yötöitä estä mutta mulle on lääkäri sanonut että en voi tehdä jos haluan olla kunnossa. Jos mun päivärytmi ei ole säännöllinen alkaa veriripuli ja helvetilliset kivut. Sitten kun käy näin kestääkin taas monta kuukautta että saa itsensä kuntoon...

Eli mieluummin tekisin töitä päivärytmillä kun olisin yötöissä ja näin ollen jatkuvasti sairaslomalla:(

Alkuperäinen kirjoittaja myy:

Mulla on krooninen suolistotulehdus. Eihän se kaikilla yötöitä estä mutta mulle on lääkäri sanonut että en voi tehdä jos haluan olla kunnossa. Jos mun päivärytmi ei ole säännöllinen alkaa veriripuli ja helvetilliset kivut. Sitten kun käy näin kestääkin taas monta kuukautta että saa itsensä kuntoon...

Eli mieluummin tekisin töitä päivärytmillä kun olisin yötöissä ja näin ollen jatkuvasti sairaslomalla:(

voi :( kuullostaa tosi ikävältä :(
toivottavasit mieluinen paikka löytyy :) aika paljonhan lähihoitajat joutuu kyllä öitäkin tekemään, että sinänsä saa varmaan hakemalla hakea sellasta pelkkää päivävuoroa :/ ellei sitten just päiväkotiin pääsis :)

Alkuperäinen kirjoittaja myy:

voi :( kuullostaa tosi ikävältä :(
toivottavasit mieluinen paikka löytyy :) aika paljonhan lähihoitajat joutuu kyllä öitäkin tekemään, että sinänsä saa varmaan hakemalla hakea sellasta pelkkää päivävuoroa :/ ellei sitten just päiväkotiin pääsis :)

Onhan se ikävää. Mulla on kuitenkin ikääkin "vasta" 28 vuotta elikkä työvuosia olisi reilusti edessä. Ei pääse lähikuntienkaan päiväkoteihin:( On tää aika rajoittava sairaus varsinkin kun se mulla reagoi niin herkästi:(

Lueskelin näitä juttuja aikani kuluksi ja päätin vastata omalta osaltani jotain jostain syystä (yleensä en kommentoi keskustelupalstoille)
Mä luin aikuisena, kahden lapsen yksinhuoltajana, lähihoitajaksi enkä ole päivääkään valintaani katunut. Se vaan edellytti kovaa halua, hyvää organisointia, hyviä sosiaalisia suhteita ja päättäväisyyttä. Kovaa aikaa se oli ja välillä tuli kyllä epäusko että jaksanko ja pystynkö, mutta onneksi oli ystäviä ympärillä jotka kannusti ja auttoi. Tein viikonloput ja koulujen loma-ajat töitä, lasten mentyä nukkumaan tein omat läksyni jne.
Yhtään yötyötä mun ei tarvinnut opiskeluaikana tehdä koska se ei ole välttämätöntä oppimisen kannalta -> öisin ei tehdä mitään sellaisia toimenpiteitä mitä ei tehtäisi päivällä. Vuorotyötä hoitoala on lähes pääsääntöisesti, mutta yötyötä ei ole pakko tehdä.
Ota yhteyttä työvoimatoimistoon ja kysele sieltä neuvoja, mutta en kyllä suosittele oppisopimusta koska se on vaikea ja raskas tie: 80% työtä ja 20% opiskelua mutta sun täytyy kuitenkin oppia se sama määrä jonka oppii koulunpenkillä. Itseopieskellen myös on virheoppimisen määrä tosi suuri ja virheopista on todella vaikea oppia pois.

Mietin itse myös lähihoitajan oppisopimusta kun palkatta ei lainoja maksella ja omaehtoinen aikusopiskelu vie sen vapaa-ajan jota työstä 8h päivässä jää....oppisopimus on kuitenkin palkallista työaikaa ja opiskeluaikaa....
Tein itse työn ohessa laitoshuoltajan ammattitutkinnon ja seurasin työkaveria joka teki samaa oppisopimuksella hänen pääsevän ajallisesti helpommalla. Toki hänellä oli raskaampaa kuin minulla(joka olin aikaisemmin häntä suorittanut tutkinnon) joka kävin vain töissä mutta hänellä oli kuitenkin myös vapaa-aikaa eikä 100%työta 100%koulua. Että kumman valitsee???
Kannattaa myös kuunnella itseään.Toiselle sopii toinen toiselle toinen.Toisten neuvot eivät ole välttämätää sinulle parhaat!
Olemme erilaisia.