Missä vaiheessa vauvalle kylmää maitoa ja koska lopettaa veden keittäminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tupu

Vieras
Meillä nyt 5 kk ikäinen vauva ja olemme keittäneet aina veden, kun annamme pullomaitoa (jauheesta). Missä vaiheessa tuon keiton voi lopettaa? Joistain olen lukenut, että sitten kun aloittaa kiinteät. Meillä syöty kiinteitä jo 1 kk ajan.
Siis tarviiko tuota vettä enää keittää maitoon? Käykö pelkkä kylmä hanavesi + mikrotus?

Niin ja missä vaiheessa olette siirtyneet kylmän korvikkeen antamiseen?

Vaikka korvikejauhepurkissa lukee, että tee vain annos jonka lapsi syö, niin kauonko olette säilyttäneet? 15 min? 30 min? Jääkaapissa pidempään? Tuli vaan mieleen, kun ainakin OYS:ssa säilytettiin almiron pepti -jauheesta valmiiksi tehdyt maidot vuorokauden ajan kylmässä.

Miks et keittäis kerralla isoa satsia vettä vaikka vedenkeittimellä?
Mä en ole sitä lopettanu ku vasta vuoden ikäisenä kun siirtyy tavis maitoon.
Olen tehnyt joskus päivän annoksen korviketta jääkaappiin ja Nan-jauhetta käytin.

Mä oon säilyttänyt noin vuorokauden maitoa jääkaapissa. Aina oon keittänyt kuitenkin veden eli en ole esim. mikrossa lämmittänyt. Eikös kaikissa maitojauheissa suositella väh.5min keittämistä. Sen verran ainakin, ettei ikinä saa lämpimään hanaveteen jauhetta sekoittaa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks et keittäis kerralla isoa satsia vettä vaikka vedenkeittimellä?
Mä en ole sitä lopettanu ku vasta vuoden ikäisenä kun siirtyy tavis maitoon.
Olen tehnyt joskus päivän annoksen korviketta jääkaappiin ja Nan-jauhetta käytin.

Joo, vedenkeittimellä me on vesi lämmitetty, sen jälkeen jäähdytetty ja sit pistetty jääkaappiin. Ja tehdään aina siitä yksi satsi kerrallaan. Oon vaan miettinyt, että saisko tätä hommaa tehtyä jotenkin helpommin. Kuumaa hanavettä ei tietenkään käytetä.

Missä vaiheessa ootte siirtyneet kylmään maitoon?

Me keitettiin vesi kiinteisiin siirtymiseen asti eli ekat 4kk. Sen jälkeen on lämmitetty kylmähanasta otettu vesi mikrossa ja jauhe sekaan. Mitään vaivoja ei ole tullut ja neuvolassa sanoi th, että keittämisen voi lopettaa kiinteisiin siirtyessä. Poika kohta 7kk.
Ennen mikrolämmitystä keitin aina isomman satsin vettä jääkaappiin ja lämmitin mikrossa tarpeen mukaan. Jauheesta sekoitettua maitoa en koskaan säilyttänyt ja lämmitellyt uusiksi. Jos ei 30 min sisällä juonut, kaadoin pois.

Tätä ihmettelen kyllä kovasti miten niin monet teistä keittävät veden vedenkeittimessä???? Itselle ei olisi tullut mieleenkään ja jauhepurkin kyljessä nimenomaan lukee, että vedenkeittimessä kiehautettua vettä ei saa käyttää vaan vesi pitää keittää kunnolla katilassa!!

^Parempi kai vedenkeittimessa kiehautettu vesi kuin pelkkä hanavesi?
Sitä paitsi kyllä se kiuhahtanut vesi pysyy kymmeniä minuuttejä yli 80 asteisena, mikä on karkeasti se raja jossa pöpöt kuolee...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sitä paitsi kyllä se kiuhahtanut vesi pysyy kymmeniä minuuttejä yli 80 asteisena, mikä on karkeasti se raja jossa pöpöt kuolee...

Juujuu. No tietenkin parempi kuin pelkkä hanavesi, mutta oletteko siis vastasyntyneestä asti keittäneet veden vain vedenkeittimessä, ettekä kattilassa ollenkaan?? Jokainen tyylillään, mutta itse en olisi uskaltanut antaa vedenkeitinvettä pikkuiselle...

Veden keittämisen voi lopettaa, kun lapsi on alkanut syödä myös jotain kiinteitä ruokia, eli voit lopettaa. Se kylmänä maidon antaminen on vähän makuasia. Jääkaappikylmänä en antaisi, huoneenlämpöistä tetraa voisin tarpeen tullen antaa, jos lapselle kelpaa. Meillä esim. yöllä annettiin huoneenlämpöistä tetrasta, ettei tarvinnut yöllä mennä mikrolle lämmittelemään. Lapselle se maistui kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rice:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Juujuu. No tietenkin parempi kuin pelkkä hanavesi, mutta oletteko siis vastasyntyneestä asti keittäneet veden vain vedenkeittimessä, ettekä kattilassa ollenkaan?? Jokainen tyylillään, mutta itse en olisi uskaltanut antaa vedenkeitinvettä pikkuiselle...

Hieman myöhässä tulee vastaukseni. Mutta siis, lapsi sai rintamaitoa ekat 3 kk eikä siis tarvinut vettä silloin keitellä... =)

Yhteistyössä