Missä vaiheessa saa pyytää apua yöheräilyyn, ilman että saa "murhaavia" katseita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ellu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Ellu"

Vieras
Itelläni on sellainen tilanne, että perheen kuopus heräilee öisin todella usein.
Nukkui ekan kuukauden hyvin, yösyöttöjä kaksi. 2kk iässä heräilyt jäi pois kokonaan ja nukuttiin kokoyö putkeen.
5kk iässä alkoi heräilyt vähintään 10 kertaa yössä. Aloin olemaan tosi väsyny 3kk jälkeen.
Pyysin neuvolasta apua, ja sielät ihmeteltiin kun en aikasemmin ollut soittanut.
Uumailin silloinkin kehtaanko pyytää apua. Kaverini vaan selitti, että "sellasia ne vauvat on"
Ja mun pitäis olla vaan tyytyväinen kun sain nukkua edes parina kuukautena.
Hän kuitenkin harvoin saa kokoyötä nukkua. Mutta, hänen poikansa herääkin vain 1-2 kertaa yössä.
Nyt tämä mun "kaveri" on selitelly muille kavereille, että mun olis kannattanu miettii lastentekoa, jos en valmis heräilee yöllä. Tuo meijän "vauva" on jo nyt 11,5kk.
Nyt vasta viikon nukkunut suht hyvin.
Meillä kävi kotona neuvolan hoitaja yötä. Hän hoiti lapsen yöllä, ja me saatiin miehen kanssa nukkua.

Jaa'a.. En tiedä, mut itse en kehdannut hakea apua (ja nyt ajatellen tyhmä juttu, etten hakenut!!). Meillä lapsi koliikkivauva ekat 3kk, huusi suoraa huutoa illasta klo 19-01-02 asti, päivisinkin huusi jos oli hereillä. Ensimmäinen täysin nukuttu yö oli reilu 1v. Nyt tuo on 1v2kk ja on nukkunut viikon kohta ilman yöheräämisiä. En kyllä oikeasti tajua, miten ihmeessä olen jaksanut. Ens kerralla haen apua, jos seuraava on samanlainen huutaja...

[QUOTE="odottaja";23004626]Eli oikeassa kohtaa hait apua. Yöheräilyn syytä varmaan olet miettinyt, voiko olla ruokavaliomuutokset, ehkä allergiaa, vai auttoiko jo tuo "unikoilu"?[/QUOTE]

Ruoka-aine allergiaa ei ainakaan ole. Mitään muita oireita ei ole. Eikä mikään muuttunut, vaikka oltiin dieteillä yms.
Ja siis unikoulu on tehonnut, ainakin nyt viikon ajan on nukkunut hyvin.

Apua saa aina pyytää.

Kaverisi on jotenkin voimainsa tunnossa, haluaa osoittaa ylemmyyttään, siitähän hällä on kyse.

Ihmiset kestävät valvomista ihan eri tavalla, ei voi verrata vauvoja eikä voi verrata äitejäkään. Itse olen sellainen himonukkuja, ettei pikku ininät edes herätä. Saan helposti unta. (Toisaalta JOS joudun valvomaan yöllä, olen seuraavan päivän kuin pyllyyn ammuttu karhu.) Tunnen syvää myötätuntoa huonounisia kohtaan, jotka joutuvat odottamaan unentuloa, eivätkä välttämättä saa heti unta uudestaan kun heräävät (herkästi).

No tuossa vaiheessa ainakin saa pyytää.

Lapselle itselleenkin olisi parempi, jos saisi nukuttua (lähes) keskeytymättömät yöunet. Puhumattakaan vanhemmista jotka taatusti on rättiväsyneitä.

Kai sitä apua kuuluu hakea kun siltä alkaa itsestään tuntumaan. Mutta toisaalta ymmärrän kyllä sun kaveris pointin. Nykyäidit tuntuu kestävän kamalan vähän. Aina vingutaan omasta ajasta ja elämästä lasten kanssa. En tarkoita, et ap niin tekee, mutta joskus tekee ihan hyvää kyllä kun testaa sitä omaa sisuaan eikä heti luovuta. Enkä myöskään tarkota, että ap luovutti. :) Mutta no, jos joku tajuaa mitä haen takaa niin hyvä. Mutta oikea avun hakeminen ei koskaan ole väärin.

Itse hain apua ja en saanut. Sairauteni kanssa ja ukon avustuksella valvottiin ekas 4 kk.
Poika rupesi vasta nukkumaan kunnolla lähempänä 3 v.
Itselläni on vieläkin vaikea nukahtaa, jos poika 4,5 v herättää yöllä.
Sellainen trauma siitä jäi. Unta kun tarvii jo oman terveyden takia.
Onneksi mies nousee yöllä, jos on tarvis. Nykyään nukun korvatulppien kanssa.
Nousen yöllä jos olen yksin pojan kanssa tai mies kipee en muuten.

[QUOTE="vieras";23004949]Uskomatonta että neuvolan terveydenhoitaja (?) on ollut teillä yötä?? En voi oikein uskoa, käsitinkö jotenkin väärin...?[/QUOTE]

Neuvolasta saa sellaisen kotiavustajan, joka auttaa myös monikko perheitä. Sellainen meillä oli auttamassa.
JA siis minulla on kaksi lasta, joten en edes päivisn pysty lapsen kanssa lepäämään.
Alkoi noi 2-3 tunnin yöunet pikkasen puuduttaa. Mies on jokatoinen viikko illat töissä, ja sitten yöt töissä. Oli hänestä jonkin verran apua, mutta ajo hommissa on pakko saada kunnon unet.

[QUOTE="vieras";23004921]Kai sitä apua kuuluu hakea kun siltä alkaa itsestään tuntumaan. Mutta toisaalta ymmärrän kyllä sun kaveris pointin. Nykyäidit tuntuu kestävän kamalan vähän. Aina vingutaan omasta ajasta ja elämästä lasten kanssa. En tarkoita, et ap niin tekee, mutta joskus tekee ihan hyvää kyllä kun testaa sitä omaa sisuaan eikä heti luovuta. Enkä myöskään tarkota, että ap luovutti. :) Mutta no, jos joku tajuaa mitä haen takaa niin hyvä. Mutta oikea avun hakeminen ei koskaan ole väärin.[/QUOTE]

"kestävän kamalan vähän?" siis eihän kukaan jaksa montaa kuukautta tollasilla heräämisillä?
Laitappa itse hetäyskello soimaan sellaset 10-15 kertaa yössä.
Ja tee tätä vaikka aluksi pari kuukautta..

mulla on aivan ihanat vanhemmat ja ne tarjoutu tulee yöhoitajiks jo ennen kun väsähtää... neiti tais olla 3 viikkonen kun alkoivat käydä kerran viikossa ja pitivät neidin alakerrassa kanssansa ja antovat pumpattua maitoo pullosta... jos satuin heräämään sopivasti niin imetin... sit aina seuraavan päivän viettivät meidän kanssa niin sain muutenkin vähän rennomman päivän kun ei tarvii joka vaippaa ite vaihtaa ja nukutella päikkäreille yms... kun neiti oli 3 kk niin alko tuntuu et hän nukkuu jo niin hyvin yöt että mummun ja papan läsnäolo vaan häirittee meidän iltarutiineita niin vaihdettiin kyläilyt pelkkiin päiväkyläilyihin et tulevat aamusta ja ovat arkipäivän täällä meidän kanssa... jos on mahdollista niin elämäänsä saa helpottaa jo ennen kun on ihan loppu, mut tietty neuvolasta apua pyydettäessä kynnys on korkeampi...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 4 kk;23005570:
mulla on aivan ihanat vanhemmat ja ne tarjoutu tulee yöhoitajiks jo ennen kun väsähtää... neiti tais olla 3 viikkonen kun alkoivat käydä kerran viikossa ja pitivät neidin alakerrassa kanssansa ja antovat pumpattua maitoo pullosta... jos satuin heräämään sopivasti niin imetin... sit aina seuraavan päivän viettivät meidän kanssa niin sain muutenkin vähän rennomman päivän kun ei tarvii joka vaippaa ite vaihtaa ja nukutella päikkäreille yms... kun neiti oli 3 kk niin alko tuntuu et hän nukkuu jo niin hyvin yöt että mummun ja papan läsnäolo vaan häirittee meidän iltarutiineita niin vaihdettiin kyläilyt pelkkiin päiväkyläilyihin et tulevat aamusta ja ovat arkipäivän täällä meidän kanssa... jos on mahdollista niin elämäänsä saa helpottaa jo ennen kun on ihan loppu, mut tietty neuvolasta apua pyydettäessä kynnys on korkeampi...

Siis et oo tosissas?!?
Kolme viikkonen vauva ja et ite jaksa hoitaa?!? Siis anna mun kaikki kestää, ei voi kun ihmetellä..!!!!!

eihän tähän oo yhtä oikeeta vastausta.
mä olen 9v ajan herännyt ainakin pari kertaa yössä. ja se on ihan ok.
huonoimmin nukun odotusaikana, varsinkin jos se on osunut kesään.
nuorin on nyt yli 1v, herään silti pari kertaa yössä.
eikä se mua vaivaa, vaikka rakastan nukkumista! lapset kun nukkuu kellon ympäri.
vaikka yöllä joku jotain pyytäisikin, se on pieni hetki se.

[QUOTE="noh";23006160]eihän tähän oo yhtä oikeeta vastausta.
mä olen 9v ajan herännyt ainakin pari kertaa yössä. ja se on ihan ok.
huonoimmin nukun odotusaikana, varsinkin jos se on osunut kesään.
nuorin on nyt yli 1v, herään silti pari kertaa yössä.
eikä se mua vaivaa, vaikka rakastan nukkumista! lapset kun nukkuu kellon ympäri.
vaikka yöllä joku jotain pyytäisikin, se on pieni hetki se.[/QUOTE]

Mun mielestä PARIKERTAA yössä herääminen on pikkasen eriasia kun se 10 kertaa.

mie pyysin varsinaisesti apua vasta kun lapsi oli n. 3v ja silloin mulle suositeltiin sossua, joten en sitten hakenut sen enempää apua tai neuvoja mistään.
poika heräili vauva-aikana n. 10 kertaa yössä, ikävälin 1-2v 2-4 krt yössä, 2-3v n. 2 kertaa yössä ja siinä 3v kieppeillä parin kk ajan 2-3 krt yössä ja yksi kerta käsitti 30min-1,5 tuntia paniikinomaista huutoa (kauhukohtauksen kaltainen tila) siihen vielä yhdistettynä yötyö niin on tuo univaje ihan uskomattomissa lukemissa.

mun perhe oli silloin pojan vauva-aikana sitä mieltä että ei se niin rankkaa voi olla, ihmettelivät miksi en saa päivisin mitään kotitöitä tehtyä kun nukuin lapsen kanssa aina kun mahdollista (lapsi nukkui 15min päiväunia, ja myöhemmin 4 tunnin päiväunia jos nukuin vieressä) mutta kun lapsi oli ollut ekoja kertoja yökylässä sekä mun äidillä ja siskolla niin niiden mieli muuttui :D kysyivät että onko aina näin huonoja öitä oli herännyt 4 kertaa välillä 22-04 johon kerroin että tuo on kaikilla mittapuilla hyvä yö :D

mutta hienoa ap että sait apua, tuo jatkuva heräily oikeasti kuluttaa ja on aina parempi jos saa siihen apua!

Kiitos teille vastuksista. Tosiaan meillä yöheräily oli mulle niin rankkaa, että kotityöt ja esikoisen ulkoilut sun muut jäi aika heikoille.
Teidän kyllä, että vauvat heräilee jne.. eräähän aikuisetkin. Mutta 10-15 kertaa yössä meni yli hilseen. Itse en ehtiny usein edes nukahtaa siinä välissä.
JA kyllä moni sanoikin, että olen kuin "haudasta noussut"

Yhteistyössä