Missä vaiheessa kuukautiskiertoa gynelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja runsaat kuukautiset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

runsaat kuukautiset

Vieras
Missä vaiheessa kuukautiskiertoa kannattaa käydä gynekologilla? onko väliä käykö kuukautisten jälkeen vai ennen kuukautisia, onko mitään suositusta?

Olen käynyt ensimmäisen kerran gynekologilla pari vuotta sitten (kovien vatsakramppien vuoksi). Silloin kaikki ok.
Nyt olen vime vuonna ja tänä vuonna yrittänyt aikaa saada x monta tk:n puolelta papa-kokeeseen, aina siinä onnistumatta (milloin mikäkin syynä; lääkäriajat varattu ja eivät vielä ole laittaneet seuraavien kuukausien aikoja ja nyt viimeksi huhtikuussa soitin ja sain vastaukseksi "ei ole vapaita aikoja kesän ajalle, kannattaa soittaa elokuussa tai mennä yksityiselle").
Nyt tosiaan huhtikuun ja toukokuun kuukautiset on olleet epätavallisen runsaat. Huhtikuussa tosi tosi paljon isoja hyytymiä ja vuoto muutoinkin tosi runsasta etenkin parin päivän ajan. Nyt toukokuussa hyytymiä tuli (ei ihan yhtä paljon kuin huhtikuussa), mutta vuoto oli runsasta. Esim. töistä lähtiessä vaihdoin tamponin ja siteen, pyöräilin kauppaan ja kesken kauppareissun tunsin vain kuinka "nyt menee läpi ja valuu".. ja aikaa kului vajaa puoli tuntia (tamponi, side sekä housut ihan veressä). Mitään kipuja ei sinällään kuukautisiin liity.

Mulla on ollut erittäin ailahtelevaiset kuukautiset aina. Aina tulee paljon verta, mutta joskus tulvii mainitsemallasi tavalla. Ainoastaan e-pillerit hieman hillitsivät vuotoa (piti lopettaa migreenin takia). En ole koskaan kuullut, että vuodon runsaus voisi olla vaarallista. Kovat kivut (joista itse kärsin) voivat olla esim. endoa (itsellä ei kuulemma ole), mutta jos hyytymät olisivat vaarallisia, olisin siskojeni kanssa varmaan jo kuollut :) Tietenkin sinulla voi olla kyse jostakin vakavammasta, en tietenkään ole lääkäri, joten en tiedä. Kuitenkin ystävätkin valittelevat aina välillä, että joskus tulvii ja joskus ei. Kuukautiset voivat olla hyvin erilaiset eri aikoihin.

Ajankohdalla ei käsittääkseni ole väliä.

Joo, ei ajankohdalla ole väliä. Ennen tai jälkeen käy hyvin. Merkitset vain muistiin, missä vaiheessa kiertoa olet. Jos haluat pelkän papan, niin yksityisillä asemilla voi sairaanhoitajakin sen ottaa, eikä ole kovin kallista... mutta mikäli haluat selvitellä noita muita juttuja niin sit on vähän tyyriimpää. Mä käyn vaan yksityisellä gynellä.

Joo, kyl ajattelin että nyt olis paikallaan ihan kunnon gynekologinen tutkimus.. kallistahan se on. Ja samalla saa ottaa papankin kun se ei tuolla julkisella puolella tunnu onnistuvan.
No toivottavasti tämä "tulviminen" ei ole mitään, mutta eipä aikaisemminkaan ihan tällä tapaa oo tulvinut.

Painon heittely voi näkyä kuukautismuutoksina. Lihavuus siis aiheuttaa runsiata kuukautisia mutta omalla kohdallani myös ainakin laihduttaminen teki 4-5 kierrossa niin runsaat kuukautiset että just ekat 4-5 päivää sai vaihtaa sidettä parin tunnin välein ja yöllä tuli väkisin läpi kaikista toppauksista. Sittempä nuo taas tasottu.

Niin tuosta terveyskeskuksen toiminnasta, hoitotakuulain mukaan sairauden vuoksi pitää päästä lääkärin vastaanotolle kolmen kuukauden sisällä, siitä kannattaa pitää kiinni, selittelyt ei tuossa auta. Tosin terveydenhoito esim määräaikaistartkastukset ei kuulu hoitotakuun piiriin, eli jos olet soittaessasi ilmoittanu vaan haluavasi papa-kokeen ilman mitään vaivoja niin sitten niillä ei o mitään kiirettä järjestää sitä aikaa.

Niin tuosta terveyskeskuksen toiminnasta, hoitotakuulain mukaan sairauden vuoksi pitää päästä lääkärin vastaanotolle kolmen kuukauden sisällä, siitä kannattaa pitää kiinni, selittelyt ei tuossa auta. Tosin terveydenhoito esim määräaikaistartkastukset ei kuulu hoitotakuun piiriin, eli jos olet soittaessasi ilmoittanu vaan haluavasi papa-kokeen ilman mitään vaivoja niin sitten niillä ei o mitään kiirettä järjestää sitä aikaa.

Joo, siis nyt huhtikuussa soitin ja sanoin noista yhtäkkiä muuttuneista kuukautisista; vuodon runsaudesta ja isoista hyytymistä.

Joku mainitsi painonheittelystä. Painoni on sama 57kg (167cm pitkä olen) ja on pysynyt samana. En laihduttele tms. Ainoastaan juuri ennen kuukautisia paino nousee 2kg ja kuukautisten jälkeen on taas sama 57kg.

Yhteistyössä