Missä tilanteessa pyydetään anteeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja woo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

woo

Jäsen
10.04.2013
306
1
16
Keskusteltiin miehen kanssa anteeksi pyytämisestä ja miehen mielestä anteeksi ei tarvitse pyytää jos on satuttanut toista (henkisesti tai fyysisesti) vahingossa.

Itse taas olen sitä mieltä, että anteeksi tulee pyytää aina kun on satuttanut toista, paitsi jos satuttaminen on tahallista, silloin se on vain sanahelinää.

Lapsille on opetettu niin, että jos toinen pahoittaa mielensä tai satuttaa itsensä, pitää pyytää anteeksi, vaikka ei itse olisikaan tarkoittanut loukata. SImppeli sääntö. Jos toista sattuu, anteeksipyyntö on paikallaan.

Minusta anteeksi tulee pyytää aina, kun on sellainen tilanne, joka vaatii anteeksipyyntöä. Minusta se on erityisen tärkeää, jos toista on tahallaan loukannut. Ei tee tiukkaa pyytää anteeksi, vaikka ei ehkä olisi edes sellainen tilanne, että useimpien mielestä tarttis sitä. Pyydän esim. huonoa käytöstäni anteeksi, vaikkei se olisi suoraan kohdistunut mieheen tms.

Anteeksi pyytäminen on samaa kuin kantaa vastuu teoistaan tai sanoistaan. Sillä on tärkeä merkitys siinä, että pystyy osoittamaan toiselle ymmärtäneensä toimineensa väärin. Siis perustavaa laatua olevaa arvostua lähimmäisiään kohtaan, koska satuttaminen voi jättää jälkensä ja joillekin se voi olla raskasta kantaa jos toinen ei tule yhtään vastaan.

Anteeksi pyydän aina jos vahingossa tönäisen, kaadan tai muuten mokaan. Aina! Tahallista toiseen kohdistuvaa anteeksipyytämistä vaativaa tekoa pyrin välttämään. Silloin ei ole semmoista tukalaa oloa.

Yhteistyössä