missä paras asua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "perheenäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"perheenäiti"

Vieras
Missä mielestänne on parasta asua lapsiperheenä? Isossa kaupungissa, pikkukaupungissa, maalla? Jonnekkin aiotaan lähitulevaisuudessa asettua, paikka vaan on auki..laittakaa perusteluja myös. Ja oletteko katuneet jossain asumista/jonnekkin muuttamista. Pikkukaupunkilaisille vielä. Viihtyykö siellä muut kuin sinne syntyneet?

Maalla. Täällä olen kasvanu ja tänne tulin kaupunkivuosien jälkeen takasin. On rauhallista, lapset voi olla ulkona eikä tarvi pelätä että joku ryöstää ne tai raiskaa ne (onhan seki kyllä mahollista), eläimet saa olla vapaana, ite saa hillua vapaana... :D Parasta on siis tämä rikkomaton rauha. Ja turvallisuus. Välimatkatkaan ei haittaa, meilläki semmoset 50km kaupunkiin mut ei haittaa, kerran tai kaks viikossa käyvään sielä ja se riittää.

Mä tykkään asua maalla mutta kuitenkin lähellä isompaa kaupunkia. Oma kotipaikkakunta on 15km päässä Turusta. Nyt asutaan 20km Oulusta ja tykkään aina vaan. :) Ihanan rauhallista mutta kuitenkin pääsee kunnolla isompiin kauppoihin yms.

tää just vaivaakin meitä..ollaan sekä maalaisia, että kaupunkilaisia sielultamme. Ajattelin oisko taajama/pikkukaupunki ratkaisu. Vai siellä ei ole kummankaan asumisen parhaita puolia. Ei kaupungin palveluja ja julkista liikennettä eikä maaseudun halpoja kämppiä ja rauhaa..

[QUOTE="perheenäiti";22545202]tää just vaivaakin meitä..ollaan sekä maalaisia, että kaupunkilaisia sielultamme. Ajattelin oisko taajama/pikkukaupunki ratkaisu. Vai siellä ei ole kummankaan asumisen parhaita puolia. Ei kaupungin palveluja ja julkista liikennettä eikä maaseudun halpoja kämppiä ja rauhaa..[/QUOTE]

On täällä ainakin nuo kaikki mainitsemasi asiat. Lähin iso kauppa (Prisma) on n. 10km päässä joten sinne pääsee autolla helposti. Bussit kulkee kaupunkiin vaikka tosin bussimatka onkin kalliimpi. Asunnot halpoja ja rauhallinen ympäristö.

Mä asun maalaiskunnan taajamassa ja täällä haluaisin myös lapseni kasvattaa. :) Kaikki tarvittavat palvelut löytyy, mutta vaateshoppailemaan lähden 30min päähän kaupunkiin tai vielä kauemmaksi isompiin kaupunkeihin. Autolle löytyy aina parkkipaikka läheltä kaupan ovea. :D

Mä olen syntynyt ja kasvanut espoossa, miehen perässä muutin helsinkiin 5 vuodeksi mutta yhteistuumin muutettiin l(asten tullessa kuvioihin) takaisin espooseen. Ja ekaan pientaloon, eli pois kerrostalosta. Ei oo päivääkään kaduttu, joskaan kumpikaan ei ole ikinä asunut pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Isona miinuksena on järjettömät hinnat asunnoissa, eli asuntolainan pituus on lähes poikkeuksetta yli 10 vuotta ja myös se että halutaan asua niillä "hyvillä" alueilla jotka on lähellä tapiolaa ja siten useat bussit vie helsinkiin yms. eli asuntojen pihat ei takuuvarmasti vie voittoa koollaan, ja oli haastavaa löytää nykyisen pihamme kaltainen; eli ettei naapurit näe ja että kokoa on edes se 90 neliöö pihamaalla..
Usein puhutaan siitä miten maalla asuessa olis se omakotitalo isolla pihalla jne, mutta ei me osata muuttaa täältä mihinkään.. MIes on helsingistä ja sen mielestä espookin on maaseutus, vaikka meijän kodista on turun motaria pitkin helsingin suuntaan n. 2 minuutin matka.. :D

Maalla. Vaikka metsän keskellä/laidalla. Mitä puhtaampi ilma ja ympäristö, sen parempi. Metsässä on paremmat energiat ku betoniviidakossa tai muussa rakennetussa ympäristössä. Toisaalta ainaki vähän isommille lapsille ois hyvä, että koulu ja kavereita löytyy suht läheltä. Muutama kilometri pienehkön kunnan keskustasta vois olla ihan kiva.

Yhteistyössä