Missä on mun kakka? Aivan kamala ummetus...Antakaa nyt joku mulle jotain apua-ÄKKIÄ ennen ku mä halkeen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tulppa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tulppa"

Vieras
Anteeksi aihe,mutta mulla menee ihan just hermo!!!
Oon käyny 2lla viimeksi viikko sitten perjantaina. Syyn tiedän kyllä:perjantaista lähtien olen syöny panacodia täyden setin mitä vuorokaudessa saa syödä.
Mies kävi eilen apteekissa ostamassa jotain lääkettä joka pitäs auttaa 6-12 tunnissa ja nyt on menny jo 14 tuntia lääkkeen otosta eikä vieläkään helpota :(
Voinko mä tehdä kotona nyt jotain mikä auttaa??

väärää lääkettä miehes toi. Microlax auttaa 5-15minuutissa. Miniperäruiske ja oikeesti kakka kyllä tulee heti sen laiton jälkeen.

Suosittelen mieluummin tuota kuin mitään suun kautta otettavaa. Tuubi persuksiin ja tyhjennät sen sinne ja kohta helpottaa

Jos sun olo on aivan tuskanen niin kannattais hakee peräruiske apteekista se kyllä auttaa hetkessä. Sitten ennalta kannattaa välttää noita tilanteita, juoda oikeesti paljon vettä, syödä luumuja jos ne auttais (mulla ei ikävä kyllä auta) tai sitten käyttää Levolacia, se on sellanen mihin suoli ei totu eli tarvittaessa voi käyttää pitempäänkin (tää on mulla toiminu parhaiten) ja Movicol toinen. Mutta siis noista jälkimmäisistä ei sulle apua oo tähän päivään kyllä, eli hae peräruiske.

Peräruiske. MUTTA edes paketillinen niitä ei meinannut auttaa, kun kärsin vaikeasta ummetuksesta (lääkkeen sivuvaikutus). Auttoi ne vähän mutta vain vähän.

Muut laksatiivit oli aika surkeita ja siitä määrästä mahakin kramppaili suht kivuliaasti.

Tsemppiä.

Noin pitkälle menneessä tilanteessa on syytä tehdä varoen toimenpide nimeltä tuseeraus eli hanskat kädessä kaivetaan kovettunut kakkamassa suolesta. Peräruiskeilla ja ummetuslääkkeillä saattaa tulla pieniä repeämiä ja peräpukamia, jos on kuivunut tulppa edessä. Ensin voi jotakin pehmittävää vesiperäruisketta käyttää, mutta ulostuslääkettä sisältävie ruiskeiden käyttö jättää myöhemmäksi.

sh

[QUOTE="vieras";29135956]Noin pitkälle menneessä tilanteessa on syytä tehdä varoen toimenpide nimeltä tuseeraus eli hanskat kädessä kaivetaan kovettunut kakkamassa suolesta. Peräruiskeilla ja ummetuslääkkeillä saattaa tulla pieniä repeämiä ja peräpukamia, jos on kuivunut tulppa edessä. Ensin voi jotakin pehmittävää vesiperäruisketta käyttää, mutta ulostuslääkettä sisältävie ruiskeiden käyttö jättää myöhemmäksi.

sh[/QUOTE]

No eikä tarvitse. Monet valmisteet pehmittää ulostemassan.

Olin nielurisaleikkauksessa viikko sitten eli sen takia kova lääkitys. Pelkäsin niin paljon jälkikipuja ja kaikkia muita komplikaatioita ni toi panakodin aiheuttama ummetus on menny multa täysin ohi-eikä kukaan siitä sairaalassakaan puhunu,kyseli vaan että kestääkö vatsa buranaa.
Vettä mä olen juonu tolkuttomia määriä koko viikon jotta kurkku ei kuivu,kaurapuuroa olen syöny joka aamu...
En pääse nyt apteekkiin,ainakaan ennen iltapäivää :(
Maha ei onneksi vielä kramppaa,eikä onneksi ole kauheen kipeekään. On vaan tosi epämukava olo,maha kun jalkapallo ja kova (aivan kyn olis viimisillään raskaana) ja kamalaa meteliä pitää!
Sellanen tunne et siellä kurkitaan jo mutta mulla katkee verisuoni päästä ennen kun kurkkija on pöntössä :)

[QUOTE="vieras";29135956]Noin pitkälle menneessä tilanteessa on syytä tehdä varoen toimenpide nimeltä tuseeraus eli hanskat kädessä kaivetaan kovettunut kakkamassa suolesta. Peräruiskeilla ja ummetuslääkkeillä saattaa tulla pieniä repeämiä ja peräpukamia, jos on kuivunut tulppa edessä. Ensin voi jotakin pehmittävää vesiperäruisketta käyttää, mutta ulostuslääkettä sisältävie ruiskeiden käyttö jättää myöhemmäksi.

sh[/QUOTE]

nim.merk. kokemusta on, suorilteen tuommonen ruiske kun lykätään pyllyyn, niin ei se kerkee mitään pehmentelemään, vaan sitten se kakki kyllä tulee, ja riippuen tietty kakin kovuudesta ja koosta, niin enemmän ja vähemmän kyllä tuntuu että perä repee, ja taju lähtee. Eli kannattaa vähän avittaa ensin kovempia pois.

Mulla oli pari kuukautta sitten pakkaantunut yli viikon ajan hirveä jööti suolistoon, että melkein itkin kun vihdoin yöllä sen sain ulos! Olin jo sinä aamuna hakenut peräruisketta apteekista ja töiden jälkeen ip laitoin ekan. No se aine tuli vartin päästä pois, mutta pas*a ei!! Odottelin sitten tuskissani nukkumaan menoon asti ja laitoin toisen microlaxin sängyssä makuuasennossa ja yritin lepäillä ja saada pidettyä aineen mahdollisimman pitkään sisällä.

Ja se pysyikin PARI TUNTIA! Ehdin torkahtaakkin hetken kunnes heräsin hirvittävään paineen tunteeseen ja juoksin pöntölle. Aine oli pehmittänyt pas*an alun sen verran että pääsin ulostuksessa alkuun. Sattu ihan helvetisti kun väänsin milli milliltä sitä pökälettä ulos ja tuskan hiki oli otsassa kun lopulta about 10min työntämisen jälkeen klöntti molskahti pönttöön! Oli pakko kattoa millanen jötikkä sieltä tuli ja oikeesti se oli about 5cm PAKSU ja 15-20cm pitkä! En oo eläissäni niin isoa pa*skaa nähny.

Kaikki sympatiat sulle! Toivottavasti saat pian helpotuksen. Tollasta ei toivo kenellekkään :(

[QUOTE="vieras";29136012]nim.merk. kokemusta on, suorilteen tuommonen ruiske kun lykätään pyllyyn, niin ei se kerkee mitään pehmentelemään, vaan sitten se kakki kyllä tulee, ja riippuen tietty kakin kovuudesta ja koosta, niin enemmän ja vähemmän kyllä tuntuu että perä repee, ja taju lähtee. Eli kannattaa vähän avittaa ensin kovempia pois.[/QUOTE]

Mä yritin kertakäyttöhanska kädessä kaivella jumia pois kun eka peräruiske tuli ulos tuottamatta tulosta, mutta en todellakaan saanut mitään kaivettua ulos! Sain sormella pikkasen hajotettua massaa keskeltä, mutta ulos asti en mitään saanut. Uskomatonta että se peräruiske pysy makuuasennossa sen pari tuntia sisällä! Vikan 20min kyllä sinnittelin väkisin vastaan ennen kun oli pakko juosta vessaan.

Mä yritin kertakäyttöhanska kädessä kaivella jumia pois kun eka peräruiske tuli ulos tuottamatta tulosta, mutta en todellakaan saanut mitään kaivettua ulos! Sain sormella pikkasen hajotettua massaa keskeltä, mutta ulos asti en mitään saanut. Uskomatonta että se peräruiske pysy makuuasennossa sen pari tuntia sisällä! Vikan 20min kyllä sinnittelin väkisin vastaan ennen kun oli pakko juosta vessaan.

Onneks joillain sitten toimii jotenkuten, miulla se ei kerenny vaikuttaa yhtään, vaan tulla paukahti tökötit ja kakit kerralla ulos, ja voi taivas aaarrrgghhhh, mutta tiiä sitten onko parempi tuollanen kerta kirpasu vaiko lykätä sitä väkisin ulos, noh tiiähäntä. En oo muuten päästänyt sen jälkeen ummetukselle mahaa, oli sen verran kauhia kokemus.

[QUOTE="Vieras";29136129]Kaiva se pois. Saattaa myös auttaa että painat samalla emättimen puolelta kun ponnistat.[/QUOTE]

Jos se on pakkaantunut todella kovaksi massaksi niin sitä ei todellakaan noin vain kaiveta pois! Y-R-I-T-I-N mutta kun pask*n keskeltä yritti hajottaa ja kaivaa niin samalla se painautui peräsuolen seinämään ja sattu ihan helvetisti kun se oli jo niin paksu ja suoli oli hellänä/kovilla jo pelkän pask*n aiheuttamasta paineesta/venytyksestä!

Kannattaa tosiaan kokeilla ihan sitäkin, tunnetko tuotoksen jo emättimen puolelta, sieltäkin voi avittaa pökälettä ulospäin.
Ja sitten tosiaan se käsisuihku mitä täällä jo ehdotettiin. Kannattaa ihan vaikka peräruiskeen ottaisitkin suihkutella punnaamisen yhteydessä peräpäätä suihkulla, niin se auttaa sekä siihen punnaamiseen, että siihen, ettei koske niin kovasti, eikä peräpää mene haavaumille.

Oon nyt matkalla apteekkiin :)
Paskinta ikinä tästä tekee nyt se että noi peitteet on irtoomassa tuolta kurkusta ja tekee aika tosi kipeetä :(

Mä ilmotan reissun tuloksista toivottavasti pian ;)

Kiitos kaikille jotka autoitte!
Ja yksi ihmetyksen aihe lisää: Ei yhtään epäasiallista viestiä??

Kerro sitten mitä apteekista suosittelivat. Mä oon myös tänään menossa samaa asiaa sinne hoitamaan. Risat leikattiin keskiviikkona kylläkin, mutta pitää hakea jotain jo ennaltaehkäisevästi, ettei asiat mene tuohon pisteeseen kuin sulla ap.

Nonni-homma hoidettu :)
Apteekista suositteli microlaxia ja ennaltaehkäsyyn levolacia (lääkekuuri jatkuu viellä viikon).
Microlax vaikutti n 20 min ja ulos tuli kovia papanoita kovan pinnistelyn saattamina (verisuonet päässä säily onneksi ehjinä) mutta ei selkeestikkään kaikki! Laitoin uuden microlaxin joka vaikutti 5-10 min,muutama viiminen minuutti oli aika tuskasia kun ajattelin että vaikuttakoon nyt niin kauan kun on mahdollista :) Oli jo paljon parempi kokemus ekan jälkeen,mutta vielläkään ei tavara suvainnut tulla ulos. Mutta nyt on paljon parempi ja mukavampi olo ja ajattelin että käytän vielä yhden microlaxin joko tänään illalla tai huomenna jos ei rupee vatsa toimimaan.

Vähän oon kyllä vihanen hoitajille ja lääkäreille ku tästä ei puhuttu mitään leikkauksen yhteydessä. Eilen googlettelin panacodia ja on tosi yleistä että panacod ja ummetus kulkee käsikädessä-olisin säästynyt tältä vaivalta kun muutenkin on ollu heikko ja kipeä olo leikkauksen jälkeen! Murrr...

Yhteistyössä