Missä on 16-vuotias Jenny?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karannut.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Karannut.

Vieras
"Poliisi pyytää havaintoja 16-vuotiaasta Jenny Kinnusesta.

Jenny poistui asuinpaikastaan 3. tammikuuta. Sen jälkeen hänestä on tehty joitakin havaintoja Vaasassa. On todennäköistä, että hän on edelleen Vaasan alueella.

Viranomaiset pitävät Jennyn tavoittamista tärkeänä.

Havainnot Jennystä voi ilmoittaa virka-aikana numeroon 071 874 9411. Havainnoista voi ilmoittaa myös sähköpostitse osoitteeseen rikostorjunta.pohjanmaa@poliisi.fi

Virka-ajan ulkopuolella, kello 16.15-8.00 välillä havainnot ilmoitetaan Pohjanmaan sosiaalipäivystyksen numeroon 06 325 2347. "

On siis varmaan jostain laitoksesta lähtenyt läpsimaan kun "poistui asuinpaikastaan"? Jos olis lähtenyt kotoaan, niin kai se olis lukenut, että poistui kotoaan? Taas näitä laitoksesta karanneita, enkä muuten yhtään ihmettele, että lähtevät lätkimään niistä paikoista.

Harvemmin kukaan sellanen, joka ei oo laitoksessa "asunut", tietää millaista siellä todellisuudessa on olla. Itekii olin laitoksessa, en asunut siellä, kuten kaikki väitti, mä vaan olin siellä. Ei niissä paikoissa yleensä asuta. :s Tai no, kyllä asutaan sossun ja niitten työntekijöitten mielestä. Kerran ku en palannut sinne sovitusti. "Miksi et tullut sovittuun aikaan kotiin?" Niin, kotiin, se se ei ollut.

Ohjaajat saa oikein luvan kanssa v*ttuilla nuorille. Keksiä ihan päättömiä rangaistuksia, täysin OMAN MIELEN mukaan!! Minä kun karkailin laitoksesta, niin se ihmenimike muuttui "tehostettu hoito ja kuntoutus". Normaalisti ne tienas jokaisesta lapsesta/nuoresta päivässä 275e, mut kun olin vaativa nuori, niin tienasivat 3903/päivä. Ihan hyvin, siellä oli yhteensä 12sijoitettua.

"Poliisi pyytää havaintoja 16-vuotiaasta Jenny Kinnusesta.

Jenny poistui asuinpaikastaan 3. tammikuuta. Sen jälkeen hänestä on tehty joitakin havaintoja Vaasassa. On todennäköistä, että hän on edelleen Vaasan alueella.

Viranomaiset pitävät Jennyn tavoittamista tärkeänä.

Havainnot Jennystä voi ilmoittaa virka-aikana numeroon 071 874 9411. Havainnoista voi ilmoittaa myös sähköpostitse osoitteeseen rikostorjunta.pohjanmaa@poliisi.fi

Virka-ajan ulkopuolella, kello 16.15-8.00 välillä havainnot ilmoitetaan Pohjanmaan sosiaalipäivystyksen numeroon 06 325 2347. "

On siis varmaan jostain laitoksesta lähtenyt läpsimaan kun "poistui asuinpaikastaan"? Jos olis lähtenyt kotoaan, niin kai se olis lukenut, että poistui kotoaan? Taas näitä laitoksesta karanneita, enkä muuten yhtään ihmettele, että lähtevät lätkimään niistä paikoista.

Harvemmin kukaan sellanen, joka ei oo laitoksessa "asunut", tietää millaista siellä todellisuudessa on olla. Itekii olin laitoksessa, en asunut siellä, kuten kaikki väitti, mä vaan olin siellä. Ei niissä paikoissa yleensä asuta. :s Tai no, kyllä asutaan sossun ja niitten työntekijöitten mielestä. Kerran ku en palannut sinne sovitusti. "Miksi et tullut sovittuun aikaan kotiin?" Niin, kotiin, se se ei ollut.

Ohjaajat saa oikein luvan kanssa v*ttuilla nuorille. Keksiä ihan päättömiä rangaistuksia, täysin OMAN MIELEN mukaan!! Minä kun karkailin laitoksesta, niin se ihmenimike muuttui "tehostettu hoito ja kuntoutus". Normaalisti ne tienas jokaisesta lapsesta/nuoresta päivässä 275e, mut kun olin vaativa nuori, niin tienasivat 3903/päivä. Ihan hyvin, siellä oli yhteensä 12sijoitettua.

Mitä nämä rangaistukset sitten olivat? Onhan näistä ollut paljon puhetta että tekevät väärin, mutta konkreettisesti mitä esim.? En siis epäile vaan olen ihan aidosti kiinnostunut!

Siis noissa laitoksissahan on nimenomaan meininki se, että alistetaan ja tehdään noiden hoitajien sääntöjen mukaan, ja säännöt on kovemmat ja typerämmät, mitä enempi angstaat.
Minusta lähdestyminen nuorta on täysin väärä. Nämä nuoret ovat nähny niin paljon jo pahaa, että niille on ihan sama mitä pistetiä pitää ansaita tai mitä rangaistusta tulee mistäkin. He haluavat vain että joku välittäisi ja huolehtisi ja olisi läsnä ja kuuntelisi. Mutta mitä saavat? Rangaistuksen avunhuudostaan (vrt karkaaminen).

Älytöntä touhua se on. En ihmettele että karkaavat.

[QUOTE="jenni";28009484]Siis noissa laitoksissahan on nimenomaan meininki se, että alistetaan ja tehdään noiden hoitajien sääntöjen mukaan, ja säännöt on kovemmat ja typerämmät, mitä enempi angstaat.
Minusta lähdestyminen nuorta on täysin väärä. Nämä nuoret ovat nähny niin paljon jo pahaa, että niille on ihan sama mitä pistetiä pitää ansaita tai mitä rangaistusta tulee mistäkin. He haluavat vain että joku välittäisi ja huolehtisi ja olisi läsnä ja kuuntelisi. Mutta mitä saavat? Rangaistuksen avunhuudostaan (vrt karkaaminen).

Älytöntä touhua se on. En ihmettele että karkaavat.[/QUOTE]

No ei tämäkään nyt aukassut aihetta kun sen verran että rangaistukset on kovia ja tyhmiä ja että jollain tavalla alistetaan. Tätä just tarkotin. Puhutaan vaan siitä kuinka rangaistukset on kovia. Kun sitten kysyy niin vastataan että ne on kovia ja tyhmiä...

[QUOTE="Vieras";28009776]No ei tämäkään nyt aukassut aihetta kun sen verran että rangaistukset on kovia ja tyhmiä ja että jollain tavalla alistetaan. Tätä just tarkotin. Puhutaan vaan siitä kuinka rangaistukset on kovia. Kun sitten kysyy niin vastataan että ne on kovia ja tyhmiä...[/QUOTE]

No esim. arestilla. En ole varma nyt ymmärsinkö mitä tarkoitit kun halusit selvennöksen. Mutta esim. nuori ei siivoa kämppäänsä, siitä tulee miinuspisteitä. Seuraavaksi vaikka samaisella nuorella on yleisten tilojen puhtaanapitovuoro. Ei tee tätä sovittuna aikana, tällöin taas pisteitä ropisee pois. Ja sitten saat arestia, tai jäät pois jostain kivasta tapahtumasta. Siinä vaiheessa nuorelle on ihan sama jääkö pois vai onko arestissa. Nuori masentuu entisestään ja kierre on valmis.

Ymmärrän pointtisi nuoren psyykeen kannalta. Mutta toisaalta laitoksen toimivuuden kannalta on oleellista, että jollain konstilla sitä puhtaanapitoa ylläpidetään. Toisaalta, jos yksi (sinänsä toki ihan ymmärrettävän) angstailun jälkeen ei saa mitään seurauksia, se syö myös muiden moraalia. Jonkinlainen tasapaino tulisi toki löytää sen ymmärtämisen ja rankaisemisen välillä.

[QUOTE="jenni";28009815]No esim. arestilla. En ole varma nyt ymmärsinkö mitä tarkoitit kun halusit selvennöksen. Mutta esim. nuori ei siivoa kämppäänsä, siitä tulee miinuspisteitä. Seuraavaksi vaikka samaisella nuorella on yleisten tilojen puhtaanapitovuoro. Ei tee tätä sovittuna aikana, tällöin taas pisteitä ropisee pois. Ja sitten saat arestia, tai jäät pois jostain kivasta tapahtumasta. Siinä vaiheessa nuorelle on ihan sama jääkö pois vai onko arestissa. Nuori masentuu entisestään ja kierre on valmis.[/QUOTE]No mitä pitäisi tehdä? Antaa tehdä tai olla tekemättä niinkuin huvittaa? Jakaa huumeita ja viinaa jotta olisi kivaa? Pelkkä "välittäminen ja kuunteleminen" ei taatusti johda näitä nuoria yhtään mihinkään mutta kuulostaahan se mukavalta jeesustelulta joka ei kyllä näitä tulevia yhteiskunnan riippakivia yhtään mihinkään johda. Ja on tietysti kivempi jos saa paskoa omaan pesäänsä samalla kun joku vaan "välittää ja kuuntelee" ja taputtaa ymmärtävästi olalle.

Housut kinttuun ja vyön solkipäällä perseelle olan takaa jos normaalin ihmisen vastuut ja velvollisuudet eivät kiinnosta, se on se mitä monet "ongelmanuoret" tarvitsisivat.

Ymmärrän pointtisi nuoren psyykeen kannalta. Mutta toisaalta laitoksen toimivuuden kannalta on oleellista, että jollain konstilla sitä puhtaanapitoa ylläpidetään. Toisaalta, jos yksi (sinänsä toki ihan ymmärrettävän) angstailun jälkeen ei saa mitään seurauksia, se syö myös muiden moraalia. Jonkinlainen tasapaino tulisi toki löytää sen ymmärtämisen ja rankaisemisen välillä.

Olet myös oikeassa. Ja olen kanssasi samaa mieltä. Yritin selventää tälle yhdelle vieraalle pääpiirtetittäin miten homma menee, kun hän sitä kyseli ja halusi että selvennän.

Niin tai näin. Homma ei toimi, mutta en ole nuorisotyöntekijä(ammattini puolesta kyllä voisin toimia nuorison kanssa tehtävässä työssä laitoksissakin), joten en voi ottaa enempää kantaa mitä pitäisi thdä.
Kurjaa silti on, että vanhempien tulisi välittää nuoristaan. Mutta ainoat jotka välittää on nuoren kanssa tekemisissä oleva hoitotaho (sosiaalihuolto, laitokset yms), ja nekin välittää sitten tällä tavalla rankaisemalla ja ohjaamalla muka oikeaan toimintaan. Mutta nuori kaipaa vaan sitä OIKEAA välittämistä. Hänet kasvatetaan hylkiöksi jo heti ekan kerran kun sosiaalihuolto, poliisi mikä lie ottaa hänet silmätikuksi. Ikäänkuin ei edes anneta mahdollisuutta muuhun.

[QUOTE="jenni";28009815]No esim. arestilla. En ole varma nyt ymmärsinkö mitä tarkoitit kun halusit selvennöksen. Mutta esim. nuori ei siivoa kämppäänsä, siitä tulee miinuspisteitä. Seuraavaksi vaikka samaisella nuorella on yleisten tilojen puhtaanapitovuoro. Ei tee tätä sovittuna aikana, tällöin taas pisteitä ropisee pois. Ja sitten saat arestia, tai jäät pois jostain kivasta tapahtumasta. Siinä vaiheessa nuorelle on ihan sama jääkö pois vai onko arestissa. Nuori masentuu entisestään ja kierre on valmis.[/QUOTE]

Voi olla että sain tuosta nyt väärän käsityksen, mutta ei tuo nyt niin tyhmältä kuulosta. Jos on talossa säännöt niin niillä mennään. Miksei se nuori halua tehdä näitä hommia? Kyllä se oma kämppä pitää aikanaan siivota ihan ilman valvontaakin. Ihan perusasioita, hygienia jne. Töissäkin pitää tehdä ihan oikeesti töitä palkan eteen. Meillä on ihan kotonakin käytössä sääntö että jos ei tee (reilusti jaettuja) viikkosiivoustehtäviä niin se on viikkorahasta pois.

Täytyyhän sitä oppia sääntöjä noudattamaan. Monet kai (esim alkoholistiperheiden) lapset on elänyt ihan pellossa vailla minkäänlaisia rutiineja tai kodinhoidon perustietoja. Vaikka tausta olis mikä niin kyllä sitä pitää oppia pitämään itsestä huolta ja vähän ottamaan vastuutakin? Se että jos joutuu siivoomaan oman kämppänsä ja se on niin kamalaa ettei voi ja masentuu niin sitten sitä täytyy harjoitella?

Kuulostaa vähän että siellä angstataan vähän angstaamisen takia. Kun se jotenkin kuuluu asiaan.

Korjatkaa koska luulen että olen väärässä.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="huoh";28009870]No mitä pitäisi tehdä? Antaa tehdä tai olla tekemättä niinkuin huvittaa? Jakaa huumeita ja viinaa jotta olisi kivaa? Pelkkä "välittäminen ja kuunteleminen" ei taatusti johda näitä nuoria yhtään mihinkään mutta kuulostaahan se mukavalta jeesustelulta joka ei kyllä näitä tulevia yhteiskunnan riippakivia yhtään mihinkään johda. Ja on tietysti kivempi jos saa paskoa omaan pesäänsä samalla kun joku vaan "välittää ja kuuntelee" ja taputtaa ymmärtävästi olalle.

Housut kinttuun ja vyön solkipäällä perseelle olan takaa jos normaalin ihmisen vastuut ja velvollisuudet eivät kiinnosta, se on se mitä monet "ongelmanuoret" tarvitsisivat.[/QUOTE]

No niinpä niin. Sanoinko että pitää paijata ja jakaa huumeita? En, mutta sanoin myös mielipiteeni, että joku tässä sosiaalihuollossa mättää.

[QUOTE="Vieras";28009909]Voi olla että sain tuosta nyt väärän käsityksen, mutta ei tuo nyt niin tyhmältä kuulosta. Jos on talossa säännöt niin niillä mennään. Miksei se nuori halua tehdä näitä hommia? Kyllä se oma kämppä pitää aikanaan siivota ihan ilman valvontaakin. Ihan perusasioita, hygienia jne. Töissäkin pitää tehdä ihan oikeesti töitä palkan eteen. Meillä on ihan kotonakin käytössä sääntö että jos ei tee (reilusti jaettuja) viikkosiivoustehtäviä niin se on viikkorahasta pois.

Täytyyhän sitä oppia sääntöjä noudattamaan. Monet kai (esim alkoholistiperheiden) lapset on elänyt ihan pellossa vailla minkäänlaisia rutiineja tai kodinhoidon perustietoja. Vaikka tausta olis mikä niin kyllä sitä pitää oppia pitämään itsestä huolta ja vähän ottamaan vastuutakin? Se että jos joutuu siivoomaan oman kämppänsä ja se on niin kamalaa ettei voi ja masentuu niin sitten sitä täytyy harjoitella?

Kuulostaa vähän että siellä angstataan vähän angstaamisen takia. Kun se jotenkin kuuluu asiaan.

Korjatkaa koska luulen että olen väärässä.[/QUOTE]
No, onhan se vähän eri asia jos sinun lapsesi ei tee kotitöitään ja saa siitä arestia, kuin että nuori joka on nähnyt vain pahaa ja ei näe mitään toivoa enää missään alkaa angstailee ja jättää tekemättä. Pikkusen eri asia sanoisin. Nuoren mielestä milläään ei enää ole mitään väliä, sinun lapsesi huomaa harmin, ja siivoaa ensi kerralla, jotta ei arestia tulisi.

Voisin veikata että jos se 12 nuoren angstaaminen tollasista pikkuasioista kuten siivous loppuisi niin hoitajien energia varmaan riittäisi paremmin nuorten ongelmien käsittelyyn ja aikaa jäisi sille mitä nuori tarvitsee. Jos jokainen hoitaisi tehtävänsä ja kulkisi sääntöjen mukaan (kuten normaalikodissa oikeasti asiat menee), hoitajilla olisi hurjan paljon enemmän aikaa tälle henkiselle puolelle.

[QUOTE="Vieras";28009439]Mitä nämä rangaistukset sitten olivat? Onhan näistä ollut paljon puhetta että tekevät väärin, mutta konkreettisesti mitä esim.? En siis epäile vaan olen ihan aidosti kiinnostunut![/QUOTE]

Pieneen huoneeseen(mitoiltaan n.1,5mx2m), nimeltään rauhoittumishuone, sinne laitettiin nuori, jos sanoi väärän sanan väärään aikaan, varsinkin jos töissä oli 2pirua. Siellä olin itekii pisimmillään 8tuntia, vaikka luvattiin kovasti, että puoltuntia, niin pääset pois. Papereihin oli kirjotettu, että riehuin siellä. No, jos r-huoneen paljaalla lattialla nukkuminen on riehumista, niin selevä.

Menin vessassa käymään kun piti olla omassa huoneessa, niin mitä teki ohjaajat? Juurikin ne 2pirua! "Jos et avaa ovea, me hajotetaan se lekalla." No avasin oven, ne tarras käsistä kii ja lähti repimään eka portaat ylös sitten suoraan sinne r.huoneeseen. Papereissa lukee, että olin vessassa todella kauan, enkä suostunut liikkumaan alakerrasta. Ne ei antanu vaihtoehtoja, vaan repi suoraan sinne koppiinsa.
Btw, se niitten käytäntö, että nuori laitetaan sinne pikkukoppiin, joksika sitä haisevaa läävä kutsun, niin oli laiton. Kerran tuli yks tyyppi sinne, niin ohjaaja kysy, että liekköhän tuo laillista pitää tuota tuolla, niin mitäs sanoi psykoterapeutti, joka siis oli siellä käymässä? Ei se laillista ole!!

Jos häiritsi ohjaajaa, joka pelas pleikkarilla NHL:ää, niin hyvällä tuurilla sai 30min aikaisemman nukkumaan menon, eli menit puolituntia aikaisemmin huoneeseesi. Ja kerran käytiin toisen puolen ovella(Oli sininen-osasto ja punanen-osasto), ohjaaja tulee huutamaan ovelle, että jos astut jalallakaan siniselle puolelle, viikkorahat lähtee!

Ohjaajien käskystä sossu teki yhteydenpidon rajoittamispäätöksen samalla ku tehtaili sitä kiir.sijoitusta mun kohalla. Eli sain puhua äitinkaa 15min/päivä. Jos olisin sanonut soittavani iskälle, niin ei olis ollut mitään aikarajoituksia. (johtu siitä, että iskä oli niitten puolella. Antoi suostumuksensa huostaanottoon ja sanoi minun ja äitin keksivän ks.paikasta kaikki jutut) Mutta kun äiti ei suostunut huostaanottoon, niin se haukuttiin yhteistyökyvyttömäksi ja johtaja haukku sitä s-postilla muutenkii.

No, yhtenä päivänä en antanu puhelinta ohjaajille takas. Ne repi sen väkisin. Mut ku oli yks kivoimmista ohjaajista, niin sano, että saan puhua uudestaan illalla. Illallakaan en antanu puhelinta, kun olin laittanu sen kiinni ja vaatekaapin päälle. Tulee ohjaaja numero 1, ei saanut puhelinta, tulee ohjaaja numero 2, eivät saaneet puhelinta. Hakivat avukseen ohjaajan numero 3. Ohjaajat 2 ja 3 ottaa ranteista ja nilkoista kiinni ja vetää sängyltä lattialle. Kääntävät jossainn vaiheessa mahalleen ja tulee makaamaan käsien ja jalkojen päälle. Ohjaaja numero 1 uhkailee ja samalla heittelee tavaroita huoneessa, etsiessään puhelinta. No siinä samalla kun ohjaajat makaa mun päällä, niin menee polvesta nivelkierukka p*skaks.

Niitten mukaan riehuin ja ne sen takia piti kiinni. Luin witch-lehteä sängyllä silloin kun ne tuli huoneeseen. Missään vaiheessa en riehunut. Enkä uhannut karata, enkä puhunut karkaamisesta. Papereitten mukaan olin yrittänyt karata, puhunut karkaamisesta ja riehunut ja purrut ohjaajia? Iltapäivän olin siskojen kanssa siellä laulamassa singstaria ja sen jälkeen söin karkkia ja lueskelin huoneessa. Ks.laitoksen johtaja sai poliisinkin puolelleen tuossa jutussa, eikä siitä rikosilmoituksesta seurannut niille mitään, koska poliisi SYYTTI minua ohjaajien puremisesta. Oli kuulemma mustelmista ja puremajäljistä kuvat ja kaikki!

Mutta siis tunnetustihan ne kirjottaa koneillensa mitä sylki suuhun tuo.
Yhdessäkin lapussa eri laitoksen ajalta lukee, että en osaa huolehtia itsestäni, koska varpaassa ollut yhteensä 7kk tulehdus.
Niin, että lääkärissä kyllä kävin sinäkin aikana 5kertaa, ei se paljoo auta, jos lääkäri määrää joka helkkarin kerta saman kuurin, joka auttoi sen 2viikkoo ja tulehdus palasi ja etenkin kun eräs-nimeltä mainitsematon tuli säännöllisin väliajoin polkemaan varpaan rautakengillä..

[QUOTE="Vieras";28009983]Voisin veikata että jos se 12 nuoren angstaaminen tollasista pikkuasioista kuten siivous loppuisi niin hoitajien energia varmaan riittäisi paremmin nuorten ongelmien käsittelyyn ja aikaa jäisi sille mitä nuori tarvitsee. Jos jokainen hoitaisi tehtävänsä ja kulkisi sääntöjen mukaan (kuten normaalikodissa oikeasti asiat menee), hoitajilla olisi hurjan paljon enemmän aikaa tälle henkiselle puolelle.[/QUOTE]

No tottakai olisi! Mutta mietippä. Olisko ne nuoret sitte enää tuolla laitoksissa? Tarvittasko laitoksia sitte enää?
Entäpäs sellanen asia, kun sanoit että hoitajien energia riittäs paremmin jos teinit ei angstais. Niin, eli onko tässä sitten se porsaanreikä? Jos karsitaan hoitajia laitoksistakin niin ei se nuori kyllä niillä komennoilla parane ja järkiinny. Eli hoitajia tarvittas enemmän sitte.. Vai?

Niin ja uhkas eräs 13vuotias nuori tappaa mut puukollaan, joka kuulemma oli huoneessa. Ohjaajan nenän eessä sen sano. "**** on vielä niin pieni, ettei ymmärrä mitä sanoo"-tokaisi vaan ohjaaja. Joo, erittäin pieni. Muutenkii oli kaikkien ohjaajien lellikki. Jos sai aikasemman nukkumaanmenon esim 30min, niin sai vitkutella käytävällä siihen 10min vaille asti. Jos joku muu teki niin, niin aina tuli 2ohjaajaa, jotka väkisin raahas huoneeseen. Mut ei tota pientä lellikkiä.

Pieneen huoneeseen(mitoiltaan n.1,5mx2m), nimeltään rauhoittumishuone, sinne laitettiin nuori, jos sanoi väärän sanan väärään aikaan, varsinkin jos töissä oli 2pirua. Siellä olin itekii pisimmillään 8tuntia, vaikka luvattiin kovasti, että puoltuntia, niin pääset pois. Papereihin oli kirjotettu, että riehuin siellä. No, jos r-huoneen paljaalla lattialla nukkuminen on riehumista, niin selevä.

Menin vessassa käymään kun piti olla omassa huoneessa, niin mitä teki ohjaajat? Juurikin ne 2pirua! "Jos et avaa ovea, me hajotetaan se lekalla." No avasin oven, ne tarras käsistä kii ja lähti repimään eka portaat ylös sitten suoraan sinne r.huoneeseen. Papereissa lukee, että olin vessassa todella kauan, enkä suostunut liikkumaan alakerrasta. Ne ei antanu vaihtoehtoja, vaan repi suoraan sinne koppiinsa.
Btw, se niitten käytäntö, että nuori laitetaan sinne pikkukoppiin, joksika sitä haisevaa läävä kutsun, niin oli laiton. Kerran tuli yks tyyppi sinne, niin ohjaaja kysy, että liekköhän tuo laillista pitää tuota tuolla, niin mitäs sanoi psykoterapeutti, joka siis oli siellä käymässä? Ei se laillista ole!!

Jos häiritsi ohjaajaa, joka pelas pleikkarilla NHL:ää, niin hyvällä tuurilla sai 30min aikaisemman nukkumaan menon, eli menit puolituntia aikaisemmin huoneeseesi. Ja kerran käytiin toisen puolen ovella(Oli sininen-osasto ja punanen-osasto), ohjaaja tulee huutamaan ovelle, että jos astut jalallakaan siniselle puolelle, viikkorahat lähtee!

Ohjaajien käskystä sossu teki yhteydenpidon rajoittamispäätöksen samalla ku tehtaili sitä kiir.sijoitusta mun kohalla. Eli sain puhua äitinkaa 15min/päivä. Jos olisin sanonut soittavani iskälle, niin ei olis ollut mitään aikarajoituksia. (johtu siitä, että iskä oli niitten puolella. Antoi suostumuksensa huostaanottoon ja sanoi minun ja äitin keksivän ks.paikasta kaikki jutut) Mutta kun äiti ei suostunut huostaanottoon, niin se haukuttiin yhteistyökyvyttömäksi ja johtaja haukku sitä s-postilla muutenkii.

No, yhtenä päivänä en antanu puhelinta ohjaajille takas. Ne repi sen väkisin. Mut ku oli yks kivoimmista ohjaajista, niin sano, että saan puhua uudestaan illalla. Illallakaan en antanu puhelinta, kun olin laittanu sen kiinni ja vaatekaapin päälle. Tulee ohjaaja numero 1, ei saanut puhelinta, tulee ohjaaja numero 2, eivät saaneet puhelinta. Hakivat avukseen ohjaajan numero 3. Ohjaajat 2 ja 3 ottaa ranteista ja nilkoista kiinni ja vetää sängyltä lattialle. Kääntävät jossainn vaiheessa mahalleen ja tulee makaamaan käsien ja jalkojen päälle. Ohjaaja numero 1 uhkailee ja samalla heittelee tavaroita huoneessa, etsiessään puhelinta. No siinä samalla kun ohjaajat makaa mun päällä, niin menee polvesta nivelkierukka p*skaks.

Niitten mukaan riehuin ja ne sen takia piti kiinni. Luin witch-lehteä sängyllä silloin kun ne tuli huoneeseen. Missään vaiheessa en riehunut. Enkä uhannut karata, enkä puhunut karkaamisesta. Papereitten mukaan olin yrittänyt karata, puhunut karkaamisesta ja riehunut ja purrut ohjaajia? Iltapäivän olin siskojen kanssa siellä laulamassa singstaria ja sen jälkeen söin karkkia ja lueskelin huoneessa. Ks.laitoksen johtaja sai poliisinkin puolelleen tuossa jutussa, eikä siitä rikosilmoituksesta seurannut niille mitään, koska poliisi SYYTTI minua ohjaajien puremisesta. Oli kuulemma mustelmista ja puremajäljistä kuvat ja kaikki!

Yhdessäkin lapussa eri laitoksen ajalta lukee, että en osaa huolehtia itsestäni, koska varpaassa ollut yhteensä 7kk tulehdus.
Niin, että lääkärissä kyllä kävin sinäkin aikana 5kertaa, ei se paljoo auta, jos lääkäri määrää joka helkkarin kerta saman kuurin, joka auttoi sen 2viikkoo ja tulehdus palasi ja etenkin kun eräs-nimeltä mainitsematon tuli säännöllisin väliajoin polkemaan varpaan rautakengillä..

Tätä mä vähän ajoin takaa. Ei anneta mitään mahdollisuutta edes jo tarpeeksi alas vajonneelle ja poljetulle nuorelle. Ei anneta edes toivoa että olis jotain hyötyä olla kunnolla. Hoitajapula. Se kai se sitten on, en tiiä. Mutta nuori ei ole mitäään, sille ei anneta arvoa, vaan sossu päättää, ja kaikki muut päättää sun puolesta.
Vähemmästäki nuori angstaa ja ajattelee, että huonosti menee mutta menköön, paskan väliä.

[QUOTE="jenni";28009936]No, onhan se vähän eri asia jos sinun lapsesi ei tee kotitöitään ja saa siitä arestia, kuin että nuori joka on nähnyt vain pahaa ja ei näe mitään toivoa enää missään alkaa angstailee ja jättää tekemättä. Pikkusen eri asia sanoisin. Nuoren mielestä milläään ei enää ole mitään väliä, sinun lapsesi huomaa harmin, ja siivoaa ensi kerralla, jotta ei arestia tulisi.[/QUOTE]

Jos nyt sitten jätetään mun lapset pois keskustelusta (se oli vaan esimerkki miten "rangaistukset" toimii normaaliperheessä). Mä en ihan ymmärrä mikä on nuoren ajatus siinä että jos hänet esim. huostaanotetaan alkoholistiperheestä, niin hänellä ei ole enää mitään. Nythän hänellä on paikka jossa ei tarvitse nähdä sitä pahaa ja hänen asioistaan huolehditaan. Peräänkuulutat kai jonkinnäköistä vanhemmanrakkautta, mutta ymmärrät kai että se ei ole mahdollista. Välittäminen kylläkin jos vaan nuori angstailultaan antaisi sille tilaa.

[QUOTE="jenni";28009815]No esim. arestilla. En ole varma nyt ymmärsinkö mitä tarkoitit kun halusit selvennöksen. Mutta esim. nuori ei siivoa kämppäänsä, siitä tulee miinuspisteitä. Seuraavaksi vaikka samaisella nuorella on yleisten tilojen puhtaanapitovuoro. Ei tee tätä sovittuna aikana, tällöin taas pisteitä ropisee pois. Ja sitten saat arestia, tai jäät pois jostain kivasta tapahtumasta. Siinä vaiheessa nuorelle on ihan sama jääkö pois vai onko arestissa. Nuori masentuu entisestään ja kierre on valmis.[/QUOTE]

Kuulepa, jospa tekis ne sovitut hommat, niin se on meillä muillakin.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="Vieras";28010053]Jos nyt sitten jätetään mun lapset pois keskustelusta (se oli vaan esimerkki miten "rangaistukset" toimii normaaliperheessä). Mä en ihan ymmärrä mikä on nuoren ajatus siinä että jos hänet esim. huostaanotetaan alkoholistiperheestä, niin hänellä ei ole enää mitään. Nythän hänellä on paikka jossa ei tarvitse nähdä sitä pahaa ja hänen asioistaan huolehditaan. Peräänkuulutat kai jonkinnäköistä vanhemmanrakkautta, mutta ymmärrät kai että se ei ole mahdollista. Välittäminen kylläkin jos vaan nuori angstailultaan antaisi sille tilaa.[/QUOTE]

Haluat siis uskoa, että se nuori näkee vielä ajatuksen siitä vanhemmarakkaudesta? Kyllä niillä on lähteny alamäki jo ennen sitä, ja ei ne osaa ajatella sitä sillein että onhan mulla tää tukipaikka tässä nyt ja nyt huolehditaan ja kaikki hyvin. Joo, jos hyvin käy, niin se menee näin. Harmillisen usein kuitenkin nuori on pompoteltu ja heitelty ja hyljitty jo niin maan rakoon, että ei näe tätä toivoa samalla tavalla kuin sinä.

[QUOTE="jenni";28010045]Tätä mä vähän ajoin takaa. Ei anneta mitään mahdollisuutta edes jo tarpeeksi alas vajonneelle ja poljetulle nuorelle. Ei anneta edes toivoa että olis jotain hyötyä olla kunnolla. Hoitajapula. Se kai se sitten on, en tiiä. Mutta nuori ei ole mitäään, sille ei anneta arvoa, vaan sossu päättää, ja kaikki muut päättää sun puolesta.
Vähemmästäki nuori angstaa ja ajattelee, että huonosti menee mutta menköön, paskan väliä.[/QUOTE]

Ei ne ohjaajat niistä nuorista välitä. Koitti vaan saada minutkii jonkun lääkkeen alaiseks. Kaikki 11muuta otti säännöllisesti aamu/iltalääkkeensä. Kerran tuli yks sen paikan lääkäri mun huoneeseen, että eikö nyt kokeiltas. Jospa kokeilisit tätä.

Sen paikan vastaava ohjaaja sano palaverissa, jossa oli kaikki 12 lasta/nuorta, että jos karkailee ja on useasti käynyt osastolla, niin sitten seuraava paikka on sellanen osasto, josta ei pääse pois. Sellasia kuulemma jossain Tampereen kupeessa. Uhkaili myös Muhoksella. Julkulan osastolla hoitajalle sanoin, että sinne en mee takas, niin se vaan sanoo, että mitä mieltä oot, jos joutuisit Muhokselle? On niinku 2vaihtoehtoo, olla piinaavien ohjaajien alakynnessä tai joutua sieltä jonnekii Muhokselle, jossa kuulemma on pahamaineisimmat laitokset? Onneks en joutunu, varmaan siitä syystä, että yhtäkkiä peruivat h-otto hakemuksensa hallinto-oikeudesta ja vikan kuukauden olin taas normisti avohuollon sijoituksena.

Mut yks kaveri joutui ks.paikasta Muhokselle, koska ohjaajat eivät enää pärjänneet sille. Vertas Muhoksella olevaa paikkaa tuohon, josta sinne joutu, niin on kuulemma ihan erilainen. Siis Muhos parempi kuin tuo.

No TÄSSÄ! Kiitos tästä viestistä. Hyvin silmiäavaavaa! Kirjoitinkin jo kommenttia tuohon arestiasiaan, sillä se ei kuulostanut mielestäni oikeastaan mitenkään ihmeelliseltä. Jotakin tällaista aavistelin ja näitä konkreettisia tarinoita peräänkuulutin. Kiitos vielä.

Tämä on kamalaa. Miten suomen oikeuslaitos voi olla niin sokea että antaa tällaista tapahtua?!? Lapset, vanhukset, kaikki voivat huonosti ja heitä kaltoinkohdellaan. Suomiko hyvinvointivaltio?

Kuulepa, jospa tekis ne sovitut hommat, niin se on meillä muillakin.

Varmaan vähän eri asia tehdä niitä sovittuja hommia kotona, jossa on omat vanhemmat käskemässä, kuin laitoksessa, jossa on iso liuta tuikituntemattomia ohjaajia, jotka v*ttuilee nuorille turhistakin asioista. Ei niitä tee mieli miellyttää yhtään..

Vikassa paikassa jossa olin, ei nuorten tarvinnut siivota yhteisiä tiloja, koska siivoojat kävi 2krt/viikossa.

[QUOTE="jenni";28010045]Tätä mä vähän ajoin takaa. Ei anneta mitään mahdollisuutta edes jo tarpeeksi alas vajonneelle ja poljetulle nuorelle. Ei anneta edes toivoa että olis jotain hyötyä olla kunnolla. Hoitajapula. Se kai se sitten on, en tiiä. Mutta nuori ei ole mitäään, sille ei anneta arvoa, vaan sossu päättää, ja kaikki muut päättää sun puolesta.
Vähemmästäki nuori angstaa ja ajattelee, että huonosti menee mutta menköön, paskan väliä.[/QUOTE]

Ai tätä ajoit tahaa ja puhuit arestista? Aresti on TÄYSIN eri asia kuin tämä mistä edellinen kirjoitti. Ei ihme jos ei sua ole ymmärretty.

Läheisyys, positiivinen asenne, huomio, hellyys ym. ovat kiellettyjä laitoksissa, vaikka niitä nimenomaan nuoret tarvitsisivat. Pahimmillaan ovat kuukauden vankina huoneessa. Vangeillakin on Suomessa enemmän oikeuksia kuin alaikäisillä lapsibisneksen uhreilla.

Jos on 'hunningolla' niin keinot on oltava nähän tykymmät mitä ruusuisessa perheidyllissä.
Säännöt on oltava ja niitä on noudatettava, muuten menee koko homma ihan mönkään.

Rajoja ja rakkautta tarvitsee jokainen nuori- asuu hän sitten kotona tai laitoksessa.

Joskus riittää päänsilittely, joskus oikeuksien rajoittaminen.

Hoitajapula ja määrärahat vaikeuttavat ihan varmasti. Näistä kun aina säästetään..... lapsista ja vanhuksista, peruspalveluista ylipäätään.