Missä menee raja CV:ssä liioittelussa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kävinpä tuossa uteliaisuudesta kurkkimassa entisen työkaverini LinkedIn-sivuja. Kyseessä oli varsinainen kävelevä katastrofi työpaikalla, lopulta irtisanoutui itse työstään. CV on suunnilleen seuraava (typistettynä ja vähän muunneltuna, ettei tunnisteta)

2010 - 2017 Team Leader, logistics
2005 - 2009 CEO company X
2001 - 2005 Sales Coordinator

Todellisuus:

2010 - 2017 Teollisuustyöntekijä, jossa viimeinen puoli vuotta ns. vuorovastaava, tuhoisin seurauksin.
2005 - 2009 Oma pikkulafka joka meni konkkaan
2001 - 2005 asiakaspalvelija pätkäduunissa

Mietin vaan, että pitäiskö ittekkin kiillottaa näin paljon omaa CV:tä... Vai missä menee raja.

No kyllä se joskus paikan saamisessa auttaa, mutta oikeesti jos ei oo kykyjä ja/tai taitoja niin kyyti on kylmää. Meidän duunissa muutama vuosi takaperin valittiin varaston/lähettämön esimieheksi totaalisen epäpätevä nainen.

Kyseinen nainen oli värittänyt lahjakkaasti taustansa, mutta kyvyttömyys tehtävään tuli äkkiä selväksi. Ajatui ristiriitaan koko porukan kanssa ja lopulta törmäyskurssille myös "ison pomon" kanssa.

Työpaikkoihin tulevat nykyään valituiksi vain ne, jotka ovat parhaista parhaita, ts. onnistuvat antamaan itsestään paremman kuvan kuin kaikki sadat muut hakijat. Käytännössä tähän ei ole mahdollista päästä muuten kuin valehtelemalla. Valehtelua puolestaan rajoittaa ainoastaan kiinnijäämisriski. Tuo ap:n viestissä mainittu valehtelu on hyvin lievää ja tuskin johtaa kiinnijääntiin.

• Tykkää
Reactions: .....
Mitä tuossa edes on valehtelua? Täysin oikeat tiedot laitettu ja konkkaan menneen yrityksen vuoksi sellaista kokemusta, mitä esim. sinulla ei ole. Sitä, ettei hoitanut hommaa viiden tähden arvoisesti viimeisessä työpaikassa, ei kai kuulukaan tuonne kirjoittaa? Vai kirjoittaisitko itse linkediniin mäkkärivuosien töpeksimisen?

Itteasiassa minua ei se konkka häirinnyt vaan se että laittoi tosiaan 7 vuotta olleensa team leader, vaikka todellisuudessa oli sitä puoli vuotta. Muttajoo, sen verran sählääjätapaus, että eipä se auta vaikka tulevaisuudessa vielä valheillaan jonkun duunin nappais. Tulis kuitenkin se totuus selville hyvinkin pian.

Mulle on muuten käynyt niinkin, että kerran duunissa pomo kysyi mielipidettäni uudesta työntekijästä. Sanoi sitten loppusuoralaisten nimet. Tunsin näistä yhden vanhasta duunista. Armoton sähläri, pidin aivan uskomattomana että oli loppusuoralla. En kuitenkaan kertonut tuota, koska olen oppinut että negailu ei kannata. Fakta on nimittäin se, että jos olisin haukkunut hänet pataluhaksi, olisin samalla arvostellut esimieheni arvostelukykyä...

Fakta on nimittäin myös se, että Suomessa ei pidetä siitä, että on eri mieltä kuin esimies. Hankalaahan se toki on varmaan muuallakin.

Itteasiassa minua ei se konkka häirinnyt vaan se että laittoi tosiaan 7 vuotta olleensa team leader, vaikka todellisuudessa oli sitä puoli vuotta. Muttajoo, sen verran sählääjätapaus, että eipä se auta vaikka tulevaisuudessa vielä valheillaan jonkun duunin nappais. Tulis kuitenkin se totuus selville hyvinkin pian.

Mulle on muuten käynyt niinkin, että kerran duunissa pomo kysyi mielipidettäni uudesta työntekijästä. Sanoi sitten loppusuoralaisten nimet. Tunsin näistä yhden vanhasta duunista. Armoton sähläri, pidin aivan uskomattomana että oli loppusuoralla. En kuitenkaan kertonut tuota, koska olen oppinut että negailu ei kannata. Fakta on nimittäin se, että jos olisin haukkunut hänet pataluhaksi, olisin samalla arvostellut esimieheni arvostelukykyä...

Fakta on nimittäin myös se, että Suomessa ei pidetä siitä, että on eri mieltä kuin esimies. Hankalaahan se toki on varmaan muuallakin.
Oliko siinä pelkkä Team leader mainittuna vaiko muitakin työtehtäviä?
Yleensä laitetaan koko aika jolloin kyseisessä firmassa oltu töissä ja työtehtävät mitä on tehnyt..
Mitä se ylipäätänsä sinun persettä kutittaa jos on vähä laittanutki omaa sepostusta?
Saattaa päästä haastatteluu helpommin, sen jälkee se on työnantajan ongelma selventää mitä hemmo osaa ja onko tarpeeksi pätevä..
”Iloinen, sosiaalinen, reipas joka tulee toimeen ihmisten kanssa” taitaa lukea 99% cv:ssä ja harva ihminen oikeasti on.. että kyllä se cv on suurinmmaksi osaksi valhetta.. fiksut kaunistelee asioita ja pölijät jää ruikuttaa rannalle..

Yhteistyössä