Missä mahtaa olla vika? väsyttää,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
masentaa ja muutenkin uupunut olo. Voisin nukkua paljon, nukuin esim. pe-la yönä 22-7, la 10-15, la 17-21 ja menin uudestaan nukkumaan la klo 23. Mitään ei jaksa tehdä, pakolliset kotityöt täytyy tehdä taukojen kera, eli 5 min hommaan voi kulua esim. 15 min. Graduun en ole koskenut kolmeen kuukauteen. Välillä mietin et vois mennä vain ulos ja paleltua kuoliaaksi (vaikka en todellisuudessa niin haluaisikaan tehdä ). Ketään en jaksa nähdä, voin ärsyyntyä helposti. Välillä itkettää typerät asiat, tulee epäonnistumisen tunteita ja huonommuuden tunnetta. Todella inhottava olotila.

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja anemiasta olen kärsinyt vuodesta 2005, joulukuussa kävin mittauttamassa arvot mutta ne oli hyvät eikä lääkitystä muutettu, rautavarastot olivat vähän alhaiset mutta hb 120. Olen yrittänyt lisätä energiaa nauttimalla päivittäin floradixia ja sanasollia. Syömällä terveellisesti, lisäämällä vedenjuontia sekä pyrkimällä liikkumaan edes kolme kertaa viikossa. Mielialaa olen yrittänyt nostattaa tekemällä kaikkea mielekästä.

Plääh.

[QUOTE="jaa";25457492]no mä olisin ensin ehdottanu just sitä kilpparia. Sitten joku muu, masennus, raskaus, joku muu sairaus. Mitään erikoista tapahtunu?[/QUOTE]

Ei kyl ole mitään ihmeempiä tapahtunut. Tai no haluaisin valmistua mahdollisimman pian ja mielellään hyvillä arvosanoilla eli haluan saada gradusta mahdollisimman hyvän. Ehkäpä oireet voisi sopia stressiin? Vaikka en mitenkään tietoisesti stressaa.

Mun mielestä tuo oirekuva kuullostaa kyllä masennukselta, siitä huolimatta että mitään ei ole tapahtunut. Masenus on sairaus eikä vaadi alkaakseen mitän erityistä. Pitkäaikainen stressi voi olla yksi syy masennukseen.

Ilmiselvästi masennus. Masennus ei tule hetkessä vaan ajan kanssa eikä sitä itse välttämättä tunnista...näkyviä "oireita" on juurikin kuvailemasi jatkuva nukkuminen tai vaihtoehtoisesti nukkumisvaikeudet. Koti saattaa ahdistaa, mitään ei saa oikein toimeksi. Itseltä lääkäri kysyi ekan kysymyksen :"onko sulla tiskit usein tiskaamatta" :D Suosittelenpas sinulle ap että menet lääkäriin puhumaan, mahdollisesti otat masennuslääkityksen eikä se ole häpeä, erittäin moni tänä päivänä käyttää masennuslääkettä.

Epäilen persiillään olevia kilpirauhasarvoja. Kuitenkin käyt tk:ssa ja joku ymmärtämätön lääkäri sinua hoitaa. Rekisteröidy kilpirauhas.infoon ja käy kyselemässä sieltä.

[QUOTE="vieras";25457950]Epäilen persiillään olevia kilpirauhasarvoja. Kuitenkin käyt tk:ssa ja joku ymmärtämätön lääkäri sinua hoitaa. Rekisteröidy kilpirauhas.infoon ja käy kyselemässä sieltä.[/QUOTE]

Arvot olivat ihan hyvät, kävin itse hakemassa tulosteen verikokeista. TSH 1.50 ja t4-v 18.20.

[QUOTE="vieras";25457958]t3-v?[/QUOTE]

Sitä arvoa ei ole seurattu sitten diagnoosin, koska t3-v arvolla ei ole merktystä enää diagnoosin jälkeen. T3-v on yleensä viitealueella diagnoosin saaneilla, mutta sairauden alkuvaiheessa se voi olla koholla ja se testaan yleensä silloin jos t4-v pysyy viitealueiden sisällä mutta TSH näyttää kilpirauhasessa häiriötä.

[QUOTE="vieras";25457963]Ja 1.5 ja 18.2 eivät ole vielä riittäviä kaikille. Joillakin on väsynyt olo, jos t4-v ei ole viitearvojen ylärajalla ja TSH 1.5 ei ole hyvä arvo lääkityllä.[/QUOTE]

Ideaali arvo TSH:ssa on 1-2 välillä ja meidän labrassa T4-v:n viitearvo on 9-19. Olen tuntenut itseni hyvin voivaksi arvoilla TSH 3.5 ja t4-v 16.10. Huonovointiseksi olen tuntenut itseni arvoilla TSH 0.03 ja t4-v 21.20 sekä TSH 15.10 ja t4-v 12.10.

Yhteistyössä