Missä iässä sitä AD/HD:ta voi ryhtyä tutkituttamaan? Milllaisia teidän AD/HD:t oli pienenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja se yhden illan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Unirytmin sekaisuus on yleinen oire... Itse heräilisin iltapäivällä, ottaisin torkut illalla ja kukkuisin aamuyöhön, ellei yhteiskunta olisi ajastettu toisin.

Kofeiini, sokeri, nikotiini, seksi, alkoholi, adrenaliini, kaikki rauhoittavat.

Oireita on erilaisia todella paljon. Meidän adhd on tällä hetkellä luokkansa paras oppilas, hurmannut kaikki koulussa ja ennenkaikkea yllättänyt kaikki :) Hänen ei olisi pitänyt mennä kouluun, ei tulisi pärjäämään, ei ole kypsä yms lääkärin mielestä... Joulutodistus täynnä kymppejä ja poika on todella muuttunut.

[QUOTE="piia";22823249]Meillä tutkimukset alko 5-vuotiaana ja diagnoosi tuli 7v. Oli jo vauvasta asti rauhaton ja todella vaativa. Jos ap.n lapsi tarhassa parempi niin en usko että adhd kyseessä. Nykyään liian helposti vilkkaista lapsista tehdään sairaita. Adhd ei oo pelkkää vilkkautta.[/QUOTE]

Onhan se parempi siellä tarhassa, mutta en sanonut että helppo. Siellä kärsii samoista asioista, ei vain turvaudu nyrkkeihin yhtä helposti. Ja kuten sanoin, en minä lähde helposti mitään hakeamaan. Kun olisi vain vilkkautta. Mutta kun lasta vertaa kahteen esikoisempaan, niin ero on huomattava. Toki osaa olla hurmaava, iloinen ja vilkaskin, kunhan ei raivostu. Se on niitä pojan parhaita puolia. Avoimuus, iloisuus, sosiaalisuus, onpa jopa suorastaan hurmaava. Sitten vedetään herneet nenään. Pistetään luukut kiinni ja on kuin pitäisit salamasta kiinni, polttaa ja sattuu, lyö koko perheen pasmat sekaisin. Sanotaanko näin, jos meidän kolmannesta kuulen huokaisun, että kuvittele jos tuon (eli minun) ja hänen serkun lapsi olisivat jonkun esikoiskaksoset, niin äiti pistäisi putket kiinni ja jalat ristiin. Olihan se vitsillä sanottu, mutta ymmärrän kyllä. Tuo on välillä vähän väsyttävä. Ei samalla tavalla kuin esimerkiksi todella vilkkaat siskoni lapset, jotka ovat oikeasti koheltajia.

Tuo impulsiivisuus on rasittavaa... Meillä AlQaida on kuin tuli ja leimaus, vetää sen tuhannen kilarit mistä tahansa. Ja 7 sekunnin kuluttua on maailman ihanin ja huomaavaisin poika. Kunnes taas tulistuu ja saattaa jaksaa riehua pitkän aikaa.

Ja jos hän on eri mieltä, ymmärtää eri tavalla/väärin tai on olettanut jotain, joka ei toteudukaan tai suunnitelmat muuttuvat, kaikki muut valehtelevat. Minä olen valehdellut, jos olen sanonut, että sääennusteen mukaan huomenna on poutaa, mutta silloin iskeekin sadekuuro päälle. Olen siis valehtelija ja ansaitsen raivarin:headwall:

Tai jos olen keittänyt aamukahvin valmiiksi ja antanut hänen heräillä omaan tahtiinsa, olen taas maailman ihanin ja rakkain. Tai jos rakentelen hänen kanssaan Legoista... kunnes lopetan homman.

Ja näitä on neljä! Hieman eri tyyppisiä, mutta kuitenkin. Ja jos äijäkin otetaan mukaan laskuihin, minun lisäkseni täällä asuu viisi addia:D Arvatkaapa, onko tylsää?

Tärkein hoito on oikea ravinto: LISÄAINEET POIS E621 JA ATSOVÄRIT ERITYISESTI! Omega3, kromi, sinkki, karnosiini ja D3 öljypohjaisena. Aivot tarvii oikeaa ravintoa. Valkoinen vilja ja sokeri pois ruokavaliosta, niin alkaa napero rauhottumaan!

Peesi tälle.
Erityisesti D3-vitamiinia ja puhdasta ruokaa vähillä hiilareilla.
Tv.n katselu myös minimiin tai jos katsookin, niin mielellään lasten elokuvia tai sellaisia sarjoja tms. jotka olet itse ensin myös katsonut. (monet lastenohjelmat ovat oikeasti aikuisten piirrettyjä ja niissä olis k-18, jos ne ei olis tehty piirtämällä)

Voi vitsi..ihan kuin olisit mun esikoisesta kirjoittanut.. :O
Oon kuitenkin ajatellut että ei mitään AD/HD-juttuja olisi kun keskittyy esim. satuihin ja elokuviin pitkiäkin aikoja..

Meillä adhd-poika ja hän kyllä "keskittyy" lastenohjelmiin... toisinsanoen ei tiedä/muista yhtään mitä ohjelmassa on tapahtunut vaan ikäänkuin transsissa tuijottaa vain sitä liikettä ja välkettä mutta ei kykene seuraamaan itse tapahtumia.

Telkkari olisi hirveän hyvä keino rauhoittaa tilannetta mutta siitä huolimatta meillä katsotaan harvoin telkkaria/videoita. Pakkotilanteessa (eli esim. silloin kun olen itse ollut kovassa kuumeessa tai vatsataudissa) olen turvatunut tuohon kotikutoiseen hypnoosiin :)

Meillä adhd-poika ja hän kyllä "keskittyy" lastenohjelmiin... toisinsanoen ei tiedä/muista yhtään mitä ohjelmassa on tapahtunut vaan ikäänkuin transsissa tuijottaa vain sitä liikettä ja välkettä mutta ei kykene seuraamaan itse tapahtumia.

Telkkari olisi hirveän hyvä keino rauhoittaa tilannetta mutta siitä huolimatta meillä katsotaan harvoin telkkaria/videoita. Pakkotilanteessa (eli esim. silloin kun olen itse ollut kovassa kuumeessa tai vatsataudissa) olen turvatunut tuohon kotikutoiseen hypnoosiin :)

Video-halvaus! Jokaisen vanhemman paras ystävä hädän hetkellä.:D

Ja kyllä lapsen kroppa hiilareitakin tarvitsee. Ja rasvaa. Käsittääkseni kaikki ovat erilaisia sen suhteen, mitä keho vaatii ja missä suhteessa toisiinsa. Mutta perusjutut ovat samat: kunnollista ruokaa, riittävästi lepoa ja liikuntaa... ja jopa tylsistymistä.