Missä asioissa lapsesi on rajaton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ga ll up
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

ga ll up

Vieras
Useimmiten näin on että jossakin asiassa määrää enemmän kuin kuuluisi.

Jollekin on sallittua lähes kaikki käyttäytyminen, ei tarvitse ottaa huomioon muita, tai toisten toiveita, kunhan itsellä on kivaa helppoa ja mukavaa ja hauskaa. Minä. Muut ovat vain välineitä, ja minä on tärkein ja minun hyvinvointi, muita voi käytää hyväksi ja kiusata, jos itse saa valtaa sillä tavoin ja asemaa.

Joku saa materiaa lähes rajattomasti. Kun itsellä ei lapsena ollut niin halutaan pitää huoli että omalla on ja mielellään enemmän kuin muilla tai vähintään sama. Tämäkin on tavallista.

Jossakin perheessä vanhemmat curlaavat tai edesauttavat lapsen sosiaalisia suhteita niin, että vaikka eivät jaksaisi lapsen kavereita, niin poistuvat itse kotoaan ja lapsi saa kutsua yökylään jne lapsia enemmän kuin vanhemmat jaksaisivat, koska vanhemmille tärkeintä että lapsi ei koe yksinäisyyttä. Ehkä kiusatut vanhemmat toimivat näin. Järjestellään ja jeesataan.

Ja sitten on ruoka. Joissakin perheissä lapset saavat paljon valtaa päättää mitä syödään ja milloin. Vanhemmat eivät haluaisi ostaa kalliita erikoisjätskejä, keksejä , muroja, jne mutta jostain syystä lapsia ilahdutetaan näin vaikka tiedossa on että ei ole lapselle hyväksi.

Pärjäävä ja menestyvät nykymittapuulla tulee varmaan tuosta ekasta, joka oppii kiusaamaan, pärjäämään ja pomottamaan.

Onko sinun lapsesi jossain suhteessa perheen pomo tai rajaton?

No ei ole pomo, vaikka 2-vuotiaan uholla onkin olevinaan. Ainoa mikä tähän asti on ollut rajatonta on "sylittely", vaikka mulla olisi mikä kesken niin olen antanut lapsen tulla halaamaan jos hän on sitä halunnut. Ei ole tähän mennessä keskeyttänyt niin tärkeää tekemistä että olisi pitänyt kieltäytyä.

Meillä kukaan 3 lapsesta ei pomoile, vaan rajat asetamme me vanhemmat. Mutta ymmärrän kyllä pointin tuossa aloituksessa, eli mitä omia "traumojaan" vanhemmat yrittävät omien lastensa kohdalla vältellä. No omia lapsiani hemmottelen sillä, että pääsevät erilaisiin lastentapahtumiin, matkustellaan, käydään huvipuistoissa, hoplopissa jne. kivoissa jutuissa aika paljon, välillä ehkä turhankin paljon... Johtunee siitä, että omassa lapsuudessani en juurikaan päässyt minnekään ja kateellisena sain kuunnella kavereitten ulkomaanmatkoista ja muista kivoista jutuista, joihin perheineen pääsivät.

[QUOTE="Linnea";28623122]Meillä kukaan 3 lapsesta ei pomoile, vaan rajat asetamme me vanhemmat. Mutta ymmärrän kyllä pointin tuossa aloituksessa, eli mitä omia "traumojaan" vanhemmat yrittävät omien lastensa kohdalla vältellä. No omia lapsiani hemmottelen sillä, että pääsevät erilaisiin lastentapahtumiin, matkustellaan, käydään huvipuistoissa, hoplopissa jne. kivoissa jutuissa aika paljon, välillä ehkä turhankin paljon... Johtunee siitä, että omassa lapsuudessani en juurikaan päässyt minnekään ja kateellisena sain kuunnella kavereitten ulkomaanmatkoista ja muista kivoista jutuista, joihin perheineen pääsivät.[/QUOTE]

Jep. Materiaa vaille jäänyt antaa sitä, kiusattu huolehtii kaverit, no tuosta ensimmäisestä kohdasta en osaa sanoa muuta kuin että kusipää kasvattaa kusipäitä ja ruoalla hemmotteleva haluaa tarjota jotain ja osoittaa rakkautta jotenkin, joka ei maksa hirveästi eikä periaatteessa vahingoita ketään, jos pysyy kohtuuden rajoissa.

No meillä ei lapset (3v ja 1v) pomottele mutta etenkin ton isomman kohdalla annan aika usein/"helposti" lapsen päättää mitä syö,kunhan syö edes kerran päivässä kunnolla kunnon ruokaa. En siis osta "erikoisjätskejä,kalliita muroja" tms enkä tee lapsille erikseen ruokaa (paitsi jos itse haluan syödä sellasta mistä tiedän ettei lapsi pidä,joko sovellan siitä lapselle maistuvamman tai lämmitän pakkasesta jotain). Mutta esim tossa kun oli helteisiä päiviä niin lapsen lounas oli useana päivänä karjalanpiirakka+kourallinen viinirypäleitä. Tai jos aamupalalla ei maistu niin ei ole pakko syödä,tarjoan puolen tunnin päästä uudestaan. En koe toimintaani lapsen "tien siloitteluna"/"curlaamisena" tms,vaan haluan näyttää lapselle että hänellä on oikeus kieltäytyä ruoasta. Ylimääräisiä välipaloja,herkkuja tms ei siis tule,vaan usein lapsi syö seuraavan aterian hyvällä halulla. Itsellenikään ei ruoka maistu helteellä tai heti herättyä.

Yhteistyössä