Missä ajassa narsismi, psykopatia ym luonnehäiriöt tulevat ilmi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Siis jos esim oletetaan että nainen alkaa seurustella narsistin kanssa, niin koska tämä narsismi tulee ilmi? Sitten kun muutetaan yhteen, saadaan lapsia, jne? Tapahtuuko muutos hurmaavasta miehestä narsistiksi yhdessä hetkessä, pikkuhiljaa vai miten? Mitä silloin oikeastaan tapahtuu, lakkaako narsisti esittämästä ihanaa? Onko narsismista merkkejä nähtävillä jo ennen muutosta, voiko jostain huomata että tämä ihminen ei olekaan sitä mitä esittää? Esittääkö se vai onko se jotain muuta?

Tosi vaikea kysymys. Mahtaako palstalta löytyä henkilöä, joka tuohon pystyy vastaamaan? Ajattelisin, että narsisti varmistaa asemansa ensin, ts. hankkii kumppaninsa sellaiseen asemaan, että itsetunnon nakertaminen voi alkaa ilman pelkoa vastatoimista.

Alkuperäinen kirjoittaja Epänarsisti:
Tosi vaikea kysymys. Mahtaako palstalta löytyä henkilöä, joka tuohon pystyy vastaamaan? Ajattelisin, että narsisti varmistaa asemansa ensin, ts. hankkii kumppaninsa sellaiseen asemaan, että itsetunnon nakertaminen voi alkaa ilman pelkoa vastatoimista.

Tuon on aika hyvin sanottu. Näin jälkikäteen ajatellen, en pysty ymmärtämään, miten ex sai minut niin täydellisesti nalkkiin, itsetuntoni oli aivan olematon ja pelkäsin todella naurettavia asioita, en osannut jättää häntä tarpeeksi ajoissa. Taitava narsisti todellakin aloittaa sen "muutoksen" pikkuhiljaa kun huomaa "täydellisyyden" tehonneen.

Joku tällainen kuvitelma mullakin on. Mä tiedän narsistin määritelmän, olen lukenut paljon, mutta kertoisiko joku kokenut ihan omia kokemuksiaan, käytännössä?

Eli keskeisin asia on se että narsisti pönkittää omaa itsetuntoaan toisen kautta, ja lyttää toisen? Tämä alkaa pikkuhiljaa vai vähitellen? voiko joku kertoa jonkunlaisen esimerkin vaikka kuvitteellisen tilanteen keksityillä henkilöillä? Onko narsisti vähän tyhmän oloinen vai selvästi fiksu?

Alkuperäinen kirjoittaja X:

Tuon on aika hyvin sanottu. Näin jälkikäteen ajatellen, en pysty ymmärtämään, miten ex sai minut niin täydellisesti nalkkiin, itsetuntoni oli aivan olematon ja pelkäsin todella naurettavia asioita, en osannut jättää häntä tarpeeksi ajoissa. Taitava narsisti todellakin aloittaa sen "muutoksen" pikkuhiljaa kun huomaa "täydellisyyden" tehonneen.

Voisko narsisti tehdä niin että iskee heikkoon ihmiseen jonka itsetunto on jo nollassa, ja sitten ensin saada toisen itsetunnon kohoamaan, jonka jälkeen vasta alkaa se lyttäys?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Voisko narsisti tehdä niin että iskee heikkoon ihmiseen jonka itsetunto on jo nollassa, ja sitten ensin saada toisen itsetunnon kohoamaan, jonka jälkeen vasta alkaa se lyttäys?

Minulle kävi tavallaan noin. Olin nuori ja käynyt läpi vaikean asian, narsku tuli juuri "oikeaan" aikaan kuvioihin "nostamaan minut jaloilleni"... Jotta sain sitten murskata niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Ymmärtääkseni älykkyys/tyhmyys eivät ole missään tekemisissä narsismin kanssa. Narsismi on tunne-elämän häiriö, ja siitä voivat kärsiä niin viisaat kuin tyhmät.

Empatian puute on ehkä sellainen ominaisuus, joka narsistissa hätkähdyttää aikaisessa vaiheessa. Narsisti saattaa esim. nauttia siitä, että hän ajaa autolla kovaa ja vaarallisesti, ja kumppani selvästi pelkää kyydissä. Narsisti hallitsee omia pelkojaan projisoimalla ne toisiin.

Aikaisessa vaiheessa saattaa myös huomata, että narsistilla on "epähenkilöitä" eli sellaisia ihmisiä, joille hän ei anna mitään arvoa. Usein narsistin luokitukset tuntuvat tuulesta temmatuilta. Narsisti halveksii henkilöä, joka näkee hänen lävitseen ja jota hän ei pysty hallitsemaan. Toisaalta narsisti saattaa myös avoimesti nuoleskella itselleen tärkeitä henkilöitä.

Minulle kävi tavallaan noin. Olin nuori ja käynyt läpi vaikean asian, narsku tuli juuri "oikeaan" aikaan kuvioihin "nostamaan minut jaloilleni"... Jotta sain sitten murskata niin henkisesti kuin fyysisestikin.

no tätä mä pelkään. :/

Empatian puute on ehkä sellainen ominaisuus, joka narsistissa hätkähdyttää aikaisessa vaiheessa. Narsisti saattaa esim. nauttia siitä, että hän ajaa autolla kovaa ja vaarallisesti, ja kumppani selvästi pelkää kyydissä. Narsisti hallitsee omia pelkojaan projisoimalla ne toisiin.

Mutta missä vaiheessa tän empatian puutteen huomaa? kun/jos toinen esittää? empaattista, ottaa pelot ja tunteet huomioon, on ymmärtäväinen... Onko narsistit tällaisia aluksi?

Täytyy lähteä koneelta, mutta toivoisin paljon kokemuksia ja pohdintaa, luen kun minulla on mahdollisuus.

Koen olevani itsetuntoni kanssa niin vahvoilla että osaan lähteä heti, mutta mutta, tuskiin olen sen fiksumpi kuin kukaan narsistin uhri, joten hyvin voin olla sellainen itsekin.
Toinen asia on se että olen fiksumpi kuin mies, ja jos vain saan epäilyni pidettyä salassa ja oltua näin askeleen edellä niin ymmärrän narsismin ennenkuin se tuhoaa mut.
Mulla ei oo mitään todellisia syitä epäillä, jos tää on sitä niin se on nyt pikkuhiljaa alkamassa. Mutta se kumma tunne ettei kaikki oo hyvin on seurannut mua melkein 2vuotta, koko sen ajan kun yhdessä on oltu.

Aikaisessa vaiheessa saattaa myös huomata, että narsistilla on "epähenkilöitä" eli sellaisia ihmisiä, joille hän ei anna mitään arvoa. Usein narsistin luokitukset tuntuvat tuulesta temmatuilta. Narsisti halveksii henkilöä, joka näkee hänen lävitseen ja jota hän ei pysty hallitsemaan. Toisaalta narsisti saattaa myös avoimesti nuoleskella itselleen tärkeitä henkilöitä.

Toi oli hyvin sanottu. Mulla kokemusta tällaisesta narsistista. Hän on perimmiltään hyvin epävarma itsestään ja sitten lyttää tai nuoleskelee sopiviksi katsomiaan ihmisiä. En tule juttuun hänen kanssaan sitten yhtään. Tai siis kun jutellaan, niin en oikein voi vastata mitään hänelle. Koska en a) usko puoliakaan mitä hän ihmisistä juoruaa b)en halua osallistua paskanjauhantaan toisten selän takana c)minulla ei ole mitään sanottavaa, siis sellaista mitä hän haluaa kuunnella kun en myötäile häntä.

Pakko olla jonkinlaisissa väleissä kun on veljen vaimosta kyse. Mutta pahasti on vaikuttanut jo veljeenikin tämä henkilö :(

Kun itse jäin koukkuun yli 10v sitten, en ollut koskaan kuullut narsistisest persoonallisuushäiriöstä. Ap, sinulla on se etu,että tietoa riittää ja paljon. Eikö sinun itsetuntosi voi kovin pohjissa olla, koska pystyt tarkkailemaan ja pohtimaan tilannetta. Jos todellakin vaikuttaa,että olet suhteessa, joka on kaikkea muuta kuin tervettä, se vaatii sinulta voimia tehdä päätös, haluatko elää niin vai et. Monet sortuvat uudestaan samantyyppisiin suhteisiin, minä en siedä mitään "outoa", varsinkaan sellaista, joista toinen ei halua tai osaa puhua. Mielestäni se kertoo paljon..jos käyttäytyy oudosti, tekee kummallisia asioita, eikä suostu puhumaan niistä, ei kaikki ole kohdallaan!

Alkuperäinen kirjoittaja miiruviiru:

Toi oli hyvin sanottu. Mulla kokemusta tällaisesta narsistista. Hän on perimmiltään hyvin epävarma itsestään ja sitten lyttää tai nuoleskelee sopiviksi katsomiaan ihmisiä. En tule juttuun hänen kanssaan sitten yhtään. Tai siis kun jutellaan, niin en oikein voi vastata mitään hänelle. Koska en a) usko puoliakaan mitä hän ihmisistä juoruaa b)en halua osallistua paskanjauhantaan toisten selän takana c)minulla ei ole mitään sanottavaa, siis sellaista mitä hän haluaa kuunnella kun en myötäile häntä.

Pakko olla jonkinlaisissa väleissä kun on veljen vaimosta kyse. Mutta pahasti on vaikuttanut jo veljeenikin tämä henkilö :(

Tämän kertomasi perusteella kälysi ei kyllä vaikuta narsissilta, lähinnä muuten vain kusipäältä. Narsissi osaa hoitaa manipuloinnin niin, ettei jää vaikutelmaa paskanjauhannasta tai juoruilusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämän kertomasi perusteella kälysi ei kyllä vaikuta narsissilta, lähinnä muuten vain kusipäältä. Narsissi osaa hoitaa manipuloinnin niin, ettei jää vaikutelmaa paskanjauhannasta tai juoruilusta.

No en tänne viittinyt ihan kaikkea kertoa, tuossa nyt vaan kasan päältä jotain... minä en vaan enää usko mitään hänen puhettaa kun tiedän mitä on käynyt niin monen ihmisen kanssa. Kaipa niitä narsistejakin on erilaisia. Ei kaikki mene samaan muottiin.

Manipulointi ei enää tehoa minuun, koska olen nähnyt kulissien taakse. Siksi käytin sanoja juoruaminen ja paskanpuhunta. EN tosin väitä etteikö kyseinen henkilö olis muutenkin vaan kusipää, sama se mulle. Hankala tapaus jokatapauksessa.

näin minullakin.
narsistilla on uskomaton kyky saada ihminen pauloihinsa.vaikka järjellä tiedät että suhde on täyin epänormaali jollain hän aina saa vakuutetuksi ja suhde jatkuu.
vaatii todella paljon irrottautua tälläisestä henkilöstä.
itse jouduin hakea lähestymiskiellon,että sain jonkinlaisen rauhan

Yhteistyössä