Missä ADD/ADHD -lapsesi pulpetti sijaitsee luokassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ope-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ope-äiti

Vieras
Olen menossa opettajaksi yleisopetuksen luokkaan, jossa tiedän olevan diagnosoituja ADD -sekä ADHD -lapsia kaksi. Olen ajatellut laittaa heidän paikkansa lähelle minua niin, että näen heidän kasvonsa hyvin ja he minun, ja pystyn ottamaan katsekontaktia helposti.
Mielenkiinnosta kyselenkin tätä em. asiaa.

Onko heillä omia avustajia tai onko luokalla omat avustajat? Meinaan, kannattaa sitten jättää tilaa sen verran, että he pystyvät lapsen kanssa työskentelemään.

Sellaiseen paikkaan, josta näkee mitä luokassa tapahtuu, esim. kuka tulee ovesta. Ei luokan eteen, josta kuitenkin kääntyilisi koko ajan kuikkimaan mitä selän takana tapahtuu.

Mun luokassa oli yksi em. kaltainen oppilas.

Hänen pulpettinsa oli luokan etuosassa sivustalla poikittain. Normaali kasvot eteenpäin-asento ei olisi onnistunut ollenkaan, kun kääntyili jatkuvasti, mitä eri puolilla tapahtuu. Lisäksi pulpetin vieressä oli pieni kirjahylly antamaan jonkinlaista rauhaa (siis hyllyn taustalevy pulpettia kohti).

Lisään vielä, että hyllyn taustalevyyn oli sitten kiinnitetty hänelle päivän lukkaria kuvaavat kortit, välitunnin alkamisaika yms.

Minulla ei ole oma lapsi, mutta olen ollut avustajana yleisopetuksessa adhd-lapsen kanssa. Vähän reunemmalla, ei ihan ensimmäisten pulpettien edessä voisi olla hyvä näin avustajan kannalta. =) Silloin avustaja pystyy hoitamaan mahdollisen häiriötilanteen häiritsemättä muita oppilaita, eturivissä huomio kiinnittyy heti oppilaaseen ja se tilanne saattaa jatkua sitten vielä seuraavallakin tunnilla ja välitunnilla.

Mun pojalla on add, ja luokassa paikkoja vaihdellaan, eli hän istuu välillä edessä ja välillä takana. Opettaja haluaa, että kaikki lapset oppivat työskentelemään yhdessä. Istuvat siis neljän ryhmissä ja paikkoja vaihdellaan säännöllisesti. Näin kukaan ei voi tuntea olevansa syrjitty, mikä on minusta järkevä asia.

Mun pojalla ei ole ylivilkkautta lainkaan vaan keskittymisongelmia ja huolimattomuutta. On tällä tavalla pärjännyt luokassa ihan ok - eli numerot vaihtelevat kutosesta kymppiin, ja vaatii kovaa panostusta oppimiseen kotona.

Tosiasia on kuitenkin, että kun luokassa on 25 oppilasta, ja avustaja vain jollakin tunneilla, ei opettaja voi keskittyä yhteen lapseen kovinkaan pitkäksi aikaa. Nuo istumisjärjestelyt tukevat sitten esimerkiksi sitä, että luokassa ei kiusata ja yhteishenki tulee paremmaksi.

Riippuu kuin vaikea adhd on, joillain on edessä ja sivussa hyvä paikka, joillain parempi takana ni ei kääntyile taakse koko ajan, joillekkin toimii sermit jos oikein vaikee on.

Kiitoksia vastauksista ja ideoista!
Katsotaan nyt millainen luokka on kokonaisuutena ja miten homma lähtee käyntiin. Taidan kokeilla erilaisia istumapaikkoja ja kysellä vähän heiltä itseltäänkin missä olisi keskittymisen kannalta hyvä istua.

Minun pojalla epäillään että ois ADD ja sai lääkkeet kokeiluun. Joskus sille on tehty koulussa niin, että laitettu joku häirikkö sen viereen istumaan, ku "sillä on niin rauhottava vaikutus" :/ Arvaa saiko se keskityttyä sitten enää mihinkään tunnilla, kun toinen oppilas sössöttää vieressä jatkuvasti ja häiriköi.

Eli älä nyt niin ainakaan tee.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Minun pojalla epäillään että ois ADD ja sai lääkkeet kokeiluun. Joskus sille on tehty koulussa niin, että laitettu joku häirikkö sen viereen istumaan, ku "sillä on niin rauhottava vaikutus" :/ Arvaa saiko se keskityttyä sitten enää mihinkään tunnilla, kun toinen oppilas sössöttää vieressä jatkuvasti ja häiriköi.

Minkä ikäinen sun poika on?

Ihmettelen, että lääkkeet annetaan vaikkei ole edes diagnoosia. Mun pojalla on diagnoosi, mutta lääkitys on päätetty säästää yläasteelle. Tämä siksi, että isommat ongelmat ovat läksyjen teon kanssa kuin koulussa, ei siis häiriköi siellä, toki keskittymisen kanssa on sielläkin ongelmia, mutta silti pysyy ihan ok mukana. Lääkityksen vaikutus ei taas ole riittävän pitkäaikainen, että siitä olisi tukemaan myös läksyjen tekoa. Niin ja tuo mun add-poika on 12-vuotias, kutoselle menee nyt syksyllä. Diagnoosiin on tehnyt neurologi + neuropsykologi.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Ihmettelen, että lääkkeet annetaan vaikkei ole edes diagnoosia. Mun pojalla on diagnoosi, mutta lääkitys on päätetty säästää yläasteelle. Tämä siksi, että isommat ongelmat ovat läksyjen teon kanssa kuin koulussa, ei siis häiriköi siellä, toki keskittymisen kanssa on sielläkin ongelmia, mutta silti pysyy ihan ok mukana. Lääkityksen vaikutus ei taas ole riittävän pitkäaikainen, että siitä olisi tukemaan myös läksyjen tekoa. Niin ja tuo mun add-poika on 12-vuotias, kutoselle menee nyt syksyllä. Diagnoosiin on tehnyt neurologi + neuropsykologi.

10 vuotias. Se just kävi neuropsykologilla, joka määräsi ne lääkkeet kokeiluun.

Miksi pitää olla niin hyökkäävä?

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

10 vuotias. Se just kävi neuropsykologilla, joka määräsi ne lääkkeet kokeiluun.

Miksi pitää olla niin hyökkäävä?

En mä omasta mielestäni ole hyökkäävä - mutta ihmetyttää, miksi lääkkeet määrätään ilman diagnoosia.

Minkälaisissa tutkimuksissa poika oli? Omaani hoiti 2 alan johtavaa asiantuntiaa - eli täällä sekä erityisopettajat, että toiset lääkärit tiesivät heti nuo nimet. Lisäksi hän on käynyt vuoden ajan poikien ryhmässä Voimalassa ryhmäterapiassa - jonka tarkoitus on vahvistaa pojan itsetuntoa, nähdä, että muutkin painivat samanlaisten ongelmia kanssa.

Tämän asian kanssa kun on usein niin yksin, jopa me vanhemmat. Meillä meni vuosikausia, ennen kuin kukaan uskoi, että mitään vikaa on, vaikka olen puhunut asiasta jo ekasta luokasta lähtien. Lopulta mulle suositeltiin koulupsykologin toimesta, että vien lapsen yksityisen kautta tutkimuksiin, koska kunnallista kautta jonot ovat pitkät. Ja jopa yksityiselle puolelle joutui odottamaan - eli kuukausi neurologille ja siitä 2 kk neuropsykologille.

Yhteistyössä