Mirtatsapiinista, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no miten se on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

no miten se on

Vieras
Mulle määrättiin unettomuuteen mirtatsapiineja 15mg, ja ensi alkuun ne auttoivatkin. Söin puolikasta aluksi, vuoden jälkeen jouduin nostamaan annoksen kokonaiseen tablettiin.
Lopulta söin puolitoista tai kaksi tablettia että saisin unesta kiinni.

Menin sitten lääkärille ja sanoin että joudun syömään miltei kaksinkertaisen annoksen näitä tabletteja, että eikö voitaisi vaihtaa lääkettä.
Hän vastasi että mirtatsapiineihin ei tule sietokykyä, eli minä kuvittelen ettei se lääke auta unettomuuteen!

Onko asia oikeasti noin?

No selvästi sulla on kehittynyt toleranssi, riippumatta siitä mitä lääkäri sanoo. Mä olen kyllä kuullut lääkärin sanovan että yleensä siihen ei kehity riippuvuutta tai toleranssia, mutta en ole koskaan kuullut, että se mahdotonta olisi. Sinuna lopettaisin nuo ja hakeutuisin jonkun toisen lääkärin pakeille. Mulle on kanssa ne joskus määrätty, mutta mulla aloitusannoskin oli reseptissä 1/4 ja lääkäri sanoi, että ota vielä pienempi muru jos vaan mahdollista. Otin parina iltana ja lopetin, en yhtään tykännyt siitä tunteesta mikä niistä tuli.

Riippuvuutta ei tosiaan synny, mikä on hyvä asia, mutta eipä ne minun unettomuuteeni enää auta.

Alussahan mirtatsapiini vetäs koko päiväksi minut sekaisin, eli makasin sohvalla koko päivän kun edellisiltana olin ottanut ja torkuin päivän. Nyt uni ei tule, enkä pidä ajatuksesta että ottaisin kuitenkaan mirtatsapiinia niin suurella annostuksella.

Itselle ei riittänyt unettomuuten tuo lääke, vaan oli muutakin rinnalla. Myöhemmin kun en enää tarvinnut muuta, niin pieni määrä (jopa neljäsosa tablettia) toimi hyvin. Joskus on sanottu, että pienet määrät toimivat jopa paremmin unettomuuteen. Jos sinulla on masennusta tai ahdistusta myös, niin voi olla että unettomuus johtuu siitäkin ja silloin isompi annos helpottaa nukkumistakin. Pitäisi varmaan harkita jotakin toista lääkettä, jos tuo ei enää tehoa. Erikoista, että tuon pitäisi muka olla kaikille oikea.

Muutenkin lääkäri tuntui olevan aika loukkaava, minulla on itsemurhan tehnyt sisko ja lääkäri oli sitä mieltä että se on laukaissut minulla masennuksen ja unettomuuden.
Itse asiassa olen kärsinyt unettomuudesta jo teinistä lähtien, eli kuusi vuotta aiemmin kuin siskoni kuoli.

Kuulostaa siltä, että kannattaisi mennä jollekin toiselle lääkärille. Oliko terveyskeskuslääkäri vai psykiatri julkisella? Jos on mahdollisuutta, niin voi mennä yksityisellekin puolelle. Pelkissä lääkitysasioissa ei tarvita välttämättä kovin monia käyntikertoja, niin ei tule älyttömän kalliiksikaan.

mirtsapiini on masennus lääke jota käytetään myös uneen, ketiapiini on psykoosi lääke jota käytetään myös uneen. nykyään vaan heitetään potilaille miettimättä jotain ihan sopimatonta. se mikä ongelmiin auttaa on niiden selvittäminen ja joko terapia tai muu sosiaalinen kanssakäyminen.

Mirtatsapiini on siitä eriskummallinen lääke, että mitä pienempi annostus, sitä paremmin se auttaa unettomuuteen. Eli nostamalla sitä lääkeannostusta sä aiheutat sen, että se ei toimi. Mirtatsapiinissa paradoksaalisesti mitä pienempi annos, sitä parempi vaste unettomuuteen.

Eli palaa siihen puolikkaaseen tablettiin vain eli 7,5 mg. Mulle tehosi vielä siitä puolikkaasta puolet, mutta ei enää sitä pienemmät muruset. Tosin sillä oli muita haittoja, jouduin lopettaa sen.

[QUOTE="vieras";24408587]Mirtatsapiini on siitä eriskummallinen lääke, että mitä pienempi annostus, sitä paremmin se auttaa unettomuuteen. Eli nostamalla sitä lääkeannostusta sä aiheutat sen, että se ei toimi. Mirtatsapiinissa paradoksaalisesti mitä pienempi annos, sitä parempi vaste unettomuuteen.

Eli palaa siihen puolikkaaseen tablettiin vain eli 7,5 mg. Mulle tehosi vielä siitä puolikkaasta puolet, mutta ei enää sitä pienemmät muruset. Tosin sillä oli muita haittoja, jouduin lopettaa sen.[/QUOTE]
Samoin. Puolikasta ja neljäsosaa käytin.

Ei mitään tietoa eikä kokemusta. Miksi nukahtamislääkettä otetaan säännöllisesti? Eikö sitä kannattaisi ottaa vaan jos uni ei tule, ja tyytyä esim. loma-aikoina heikompiin yöuniin?

Entäs tällainen: joskus vuosia sitten luin tutkimuksista joissa oli koehenkilöt testanneet poikkeavaa unirytmiä, ja kas - ihminen pärjää hyvin pitkiäkin aikoja nukkumalla vartin neljän tunnin välein. Siis kokonaan ilman pitkiä yöunia. Ongelmaksi muodostui vain, mitä tehdä öisin ylimääräisellä ajalla...

[QUOTE="viiraska";24408749]Ei mitään tietoa eikä kokemusta. Miksi nukahtamislääkettä otetaan säännöllisesti? Eikö sitä kannattaisi ottaa vaan jos uni ei tule, ja tyytyä esim. loma-aikoina heikompiin yöuniin?

Entäs tällainen: joskus vuosia sitten luin tutkimuksista joissa oli koehenkilöt testanneet poikkeavaa unirytmiä, ja kas - ihminen pärjää hyvin pitkiäkin aikoja nukkumalla vartin neljän tunnin välein. Siis kokonaan ilman pitkiä yöunia. Ongelmaksi muodostui vain, mitä tehdä öisin ylimääräisellä ajalla...[/QUOTE]

Untaparantavien lääkkeiden kanssa ei varmaan ongelma ole niin suuri kuin nukahtamis/unilääkkeiden kanssa. Joissain vaiheessa taukoja olisi kai hyvä pitää silti. Oma unihan olisi paras uni, mutta kun on heitä, joilla se oma uni on kaikonnut kunnolla.

Muistat ehkä jonkun tutkimuksen, mutta onko sinulla kokemusta vaikeasta unettomuudesta ja sen vaikutuksesta yksilön kykyyn toimia? Tai sen vaikutuksista mm. joidenkin mielialaan tai henkiseen hyvinvointiin. Ongelma ei ole siinä, etteikö PÄRJÄISI pitkään. Ongelma saattakin olla se, että on varsin toimintakyvytön. Esimerkiksi keskittymiskyky laskee rajusti, havaintokyvyssä tulee ongelmia, työkyky vähenee, ahdistus saattaa lisääntyä, fyysinen terveys alkaa horjua, mielenterveys saattaa alkaa järkkyä.

Yhteistyössä