Mirtatsapiini-lääkitys. Onko mahdotonta pitää paino kurissa? Entäpä raskaudenaikainen käyttö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Onko teillä omakohtaisia kokemuksia mirtatsapiini-lääkityksestä (SSRI-mielialalääke mm. unettomuuden hoitoon, masennukseen, hermosärkyihin).

Kuinka olette saaneet painon pysymään kurissa? Onko painonne noussut samasta ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta? Paljonko kiloja on tullut? Entäpä onko kokemuksia raskaudenaikaisesta lääkityksestä, kuinka painonnousu on silloin kehittynyt?

Itse olen sitä mieltä, että lääkkeen on pakko vaikuttaa painoa nostattavasti myös muulla tapaa, kuin että "se nyt vain lisää ruokahalua ja siksi paino nousee", sillä omakohtaisesti tiedän, että paino nousee, vaikka elintavat pysyvät samana.

Ystäväni teki itsemurhan sen jälkeen kun lopetti SSRI-lääkityksen ykskaks, että älä niin ainakaan tee. Hyvä jos nuo lääkkeet sinua auttaa mutta ite en niihin koskis pitkällä tikullakaan.

Mulla ei ruokahalu kasvanut, eikä paino siitä syystä noussut, mutta se älytön turvotus kyllä nosti painoa. Turvotus oli niin kauhee, että jouduin syödä nesteenpoistolääkkeitä päivittäin, jos meinasin että esim. kengät sopii jotenkin jalkaan...

Itselläni mirtazapiini-lääkitystä käytettiin nimenomaan unettomuuden hoitoon.

Paino nousi samasta ruokavaliosta ja aktiivisesta liikunnan harrastamisesta huolimatta. Kiloja tuli n. viisi, joita tässä edelleen yritellän tiputella, vaikka lääkityksen lopettamisesta on jo aikaa. Omasta mielestäni ruokailutottumukset ja ruokavalio ei muuttunut lääkityksen aikana lainkaan, mutta silti painoa tuli. Lisäksi lääke todella lisää ruokahalua, joten kyllä vaati todellista itsekuuria, että sai ruokavalion pysymään entisellään myös tuon lääkityksen aikana.

Mulla nousi kanssa paino toistakymmentä kiloa puolessa vuodessa, niitä tässä oon sitten tiputellut. Lääkityksen olen puolittanut, nostan taas annosta, jos tuntuu, että tarvitsee.

Mulla nousi paino 35 kiloa sen kahden vuoden aikana, jona lääkettä käytin. Ruokamäärät ei varmaankaan olleet suuria, mutta makeanhimo kasvoi. Minulla se ei ollut turvotusta, vaan ihan läskiä.

Olen syönyt 3 kk ja paino on noussut 10 kg.
Mulla paino tippui ensin liki 10 kiloa eli olen nyt normaalipainossani tuon 10 kg nousun vuoksi.
Mutta oon ahminut kyllä ruokaa,on ihanaa kun ruoka maistuu jälleen.

Ja makeeta syötävä myös,menee sitäkin paljon!
Jos kovasti nousee vielä niin täytyy miettiä.Ihanasti olen nukkunut,sillä yhellä 15 mg tabulla.Ja mielialaan vaikuttanut myös niin että paniikkitilat on hallussa.

Yhteistyössä