Mirenan haittavaikutukset,ei puolustelijoille!

  • Viestiketjun aloittaja aurinkoinen
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ja vielä juuri edelliseen lisäykseni kun luin vähän edellisiä viestejä lisää ja yksi lisäoire siellä tuli esille mitä itsellä ei ole ollut, eli painonnousu. Sitä ei ollut pillereillä eikä kierukalla normaalista poikkeavasti.

Tarkoitan, siinä muutama vuosia pillereiden käytön aloittamisen jälkeen kun ikää tuli mittariin rapiat 20, ei yhtäkkiä pystynytkään enää syömään mitä vain milloin vain kuinka paljon vain kuten koko nuoruuden, vaan totuuden toitotin vaaka kertoi, että paino alkoi kivuta ylöspäin. Koska pillereiden aloittamisesta oli jo monta vuotta en lainkaan yhdistänyt niihin, enkä edelleenkään yhdistäisi, vaan tuo oli vain sitä ikävän normaalia suomalaisten keskimääräistä lihomistahtia 0,5kg/vuosi, jolla se ylipaino kertyy tasaisesti. Ja vauhti tuppaa kiihtymään iän karttuessa ja aineenvaihdunnan hidastuessa, ja mitä muuta siihen sitten liittyykään, en tiedä en ole asiantuntija. Mutta oli syy mikä tahansa, ratkaisukin oli yksinkertainen, ainakin tapauksessani kun ei ollut mitään sairautta tms. taustalla. Aloin vain kiinnittämään siihen huomiota säännöllisillä ruokavalion kohennuksilla, kun vaa'assa lukema alkaa kivuta, ja nyt saan edelleen lukioaikaiset vaatteet mahtumaan päälle.
 
vierailija
Kumma juttu että tätä Mirenaa tyrkytetään automaattisesti, kaikkeen vaivaan naisille. Minulle tätä tyrkytettiin paikallisen keskussairaalan gyne-osastolla, kun löytyi polyyppeja. Samoin yksityinen lääkäri mainosti, että Mirenan keksijälle olisi pitänyt antaa Nobelin palkinto, niin hieno apu se hänen mielestään oli naisille. Ja kun kieltäydyin, lääkäri suorastaan esitti loukkaantunutta. Olin hänen mielestään tyhmä kun en suostunut kokeilemaan. Ei ottanut kuuleviin korviinsa perustelujani, vaan painosti. Onneksi en suostunut, kun tätä ketjua lukee. Saako nämä lääkärit jonkin palkkion jokaisesta asentamastaan Mirenasta?
Minulla oli sama tilanne. Polyyppien poiston jälkeen lääkäri painosti kierukkaan. Mietin, miksi oli lääkärille niin tärkeä asia, saako siitä jonkun provikan? No, nyt 7 kk:n jälkeen ajattelin varata poistoajan. Jatkuva vatsan turvotus ja painonnousu pahimmat oireet. Ei olisi ikinä pitänyt suostua tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Any
Pakko näin itsekkin mirenaan sortuneena kysyä onko ihmisille kasvanut tukka ikinä takaisin tämän kokeilun jäljeen..? Itselläni helvetillinen pelko perseessä että jään melkeen kaljuksi.. Mirena lähtee huomenna vihdoin pois.. lisäksi nää paiseet naamassa on hemmetin kipeitä ja aamuväsymys tullut myös kaiken lisäksi.. En ymmärrä miksi katselin tätä sen 6kk.. ehkä siksi että menkat jäi pois..
 
vierailija
Minulla oli kyseinen kierukka parisen vuotta, tuli itsestään ulos kun suihkussa olin ja tein normaalia alapesua. Luotto meni enkä koskaan enään laitatuta kierukkaa.
 
Mirena 8kk
Hei!

Minullakin on alkanut kova hiusten lähtö 5kk Mirenan aloittamisen jälkeen, eikä ole yhdistelmäpilleriä ole ollut aiemmin.
Kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia tuuheneeko hiukset takaisin kierukan pois ottamisen jälkeen?
 
Eeh
Laitatin mirenan alkuvuodesta 2017. Sitä ennen oli jaydess, jonka kanssa tulin raskaaksi. Tosin raskaus ei onneksi edennyt, vaan itsellään keskeytyi pikkuhiljaa.

Olen menossa maanantaina gynelle, kun on ollut melkein kaksi kuukautta alavatsa turvonnut pinkeäksi palloksi ja tosiaan jo aamuisin samanlainen. Painoa ei ole tullut lisää. Nyt on kuukauden ollut outoa ihottumaa lantion molemmin puolin. En ole vaihtanut pesuaineita tms. Tällaista ihottumaa mulla ei ole ikinä ollut.
En tiedä voiko johtua kierukasta ja tosiaan toivon ettei johdu!

Onko muilla ollut vastaavaa? Ihottumaa ei ole siis muualla ollenkaan.
 
vierailija
Täällä ilmoittautuu yksi, jolla lääkäri lopulta diagnosoi komplikaation Mirenan kanssa. 2018 lokakuussa sain kierukan koviin menkkakipuihin. Laitoin jälkeen 2 viikkoa kohtu kamppaili, tämän jälkeen jäi paineen tunne alavatsaan ja mm. tietyissä asennoissa kierukka tuntui.

Kaikilla kerroilla kierukka oli ultrassa ihan oikealla paikallaan, mutta lopputulos oli kuitenkin se, että kierukka oli kiinnittynyt kohdun limakalvolle aiheuttaen jatkuvia vuotoja ja kipuja.

Paras episodi on kuitenkin kierukan poiston jälkeen kadoksissa olevat menkat ja maitoa tihkuvat arat rinnat. Kävin aiheesta lääkärin juttusilla ja kuulema täysin normaalia, että kierukka/kierukan poisto saattavat aiheuttaa prolaktiini tuotannon aktivoitumisen. Kerrankin tuntui olevan puolueeton lääkäri tämän kierukkaepisodissa eikä puolustellut Mirenaa. Pitäisi kyllä enemmän käydä läpi kierukkaa tarjotessa sen poistoon liittyvistä hormonitoiminnan muutoksia/tasaantumisesta.
 
Kyllästynyt
Kylläpä on ollut kokemus, niin itsellä kuin näköjään monella muulla, ympäri maailman.

Minulle laitettiin mirena 4/2017. Ensin oli vuotoa n. 5kk mutta olin varautunut siihen ja se meni siinä. Mirenaa minulle mainostettiin ehkäisyneuvolassa parhaana ja "vähiten oireita aiheuttavana".

Tässäpä listaa näistä vähäisistä oireista joita olen saanut lisääntyvissä määrin viimeisen 2 vuoden ja 9kk aikana;

Mielialavaihtelut
Masennus
Nivelkivut (en saanut sormiani suoritettua) , lihaskivut, nesteen kertyminen jalkoihin, kasvoihin (urheilullinen, monipuolinen tasapainoinen ruokavalio, alko kohtuudella jne)
Selkään alkoi tulla kivuliaita, suuria punaisia paiseen tapaisia finnejä
Päänsärkyjä
Kasvojeni iho räjähti,samaan aikaan kuivia kohtia, kipeitä paiseita,näppylöitä.
Keltaiset kynnet sormissa (kaikki 10)
Hiivatulehduset, bakteerivaginoosia, yhdyntäkivut.
Selkäkivut, hermo kivut jaloissa.
Erittäin kipeät rinnat ja nännit.

Ja viimeisin, josta heräsin oireideni yhteissummaan;

Näköhäiriöt. Aina ollut hyvä näkö, viimeisien kuukausien aikana, iltaisin kun katson televisiota, näkö hämärtyy ja sumenee niin, että en näe tekstejä tai kasvojen piirteitä.

Viimeisimmän hiivatulehduksen vuoksi etsin lääkekaapistani maitohappobakteeri tuotetta ja käteeni osui Mirena ohjevihko jonka sain laiton yhteydessä. Rupesin selaamaan, ja kuinka ollakkaan siellä oli listattuna kaikki vaivani.

Tutkin lisää, ja selvisi että en ole ainut juuri samojen oirein kanssa, ja juuri sama laite kehossa.

Soitin ehkäisyneuvolaan samantien varatakseni poiston, sain kuulla nämä sanat " kai ymmärrät, että on erittäin typerää poistattaa tehokkain ehkäisy, vain siksi että olet yhdistellyt erinäisiä oireita, ohjevihkossa nyt mainitaan kaikki maan ja taivaan väliltä lakisyistä. Ilman hormonaalista ehkäisyä joudut kondomin kanssa JOKAIKINEN seksikerta varautumaan niin, että sinulla on jälkiehkäisypilleri kotona" hetken tunsin itseni tyhmäksi ja meinasin jo sanoa että joo, antaa sen olla vaan, mutta ei, nyt riittää. Ensi maanantaina poisto. Tulen sitten kertomaan mitä kaikkea muutoksia huomaan!

Äsken vielä kun soitin neuvolaan tarkistaakseni kellonaikaa, sanoi hoitaja "muistathan että voit perua kierukan poiston vielä vastaanotollakin, se kun on niin hyvä ehkäisykeino"

Kiitos, jo riittää.
 
vierailija
Minulle laitettiin mirena-kierukka 1,5kk sitten ja heti laiton jälkeen iski kovat kuukautiskivut. Pari viikkoa oli kovia kkkipuja, vaikka mitään vuotoja ei ollut. Kuukautiskipujen jälkeen alkoi lantion alueella valtavat kivut, lonkat on kipeät, ei pääse kunnolla liikkumaan. Koko lantiorenkaan alue kipeänä ja turvotus olo alavatsan alueella. Myös yöt ovat katkonaisia hikoilun takia.
Kierukan poistatin kaksi päivää sitten ja yhä kivut jatkuvat. Kuinka monella on kivut jatkuneet vielä kierukan poiston jälkeen ja kuinka kauan jatkuneet?
 
Pötikkä
Hei. Mielenkiinnolla luen näitä.mirena laitettu 2/2017 runsaitten kuukautisten takia, jotka kyllä jo kokonaan loppuneet sitä ennen zoely pillerillä. Halusin vaihtaa kierukkaan koska zoely kuivatti niin hitosti ja teki sit hiivan. No, nyt on sitten noin vuoden ollut epämääräistä väsymystä. Aivan saamaton ja energiaton olo. Liikunnasta ei ole enää iloa kun palautuminen on jotenkin hidasta. Kuin happi tai muu aine puuttuisi kehosta. Lääkärillä kävin ja kaikki veriarvot kohillaan niin kilppari kuin ferritiinit. Vaikka oireet sinnepäin. Seuraavana sitten ehdottivat työuupumusta, mikä toki hyvin mahdollista. Mutta onko se syy vai seuraus? Haluaisin kyllä kuulla muilta vielä fiiliksiä miten olot on muuttuneet kierukan pois oton jälkeen. Paraniko tuntemukset? Haluaisin kyllä pois hormoneista mutta tahtoo olla suo siellä ja vetelä täällä. Jos menee luomuna niin perä vuotaa oistonaan ja hb laskee ja taas on väsy...
 
vierailija
Kylläpä on ollut kokemus, niin itsellä kuin näköjään monella muulla, ympäri maailman.

Minulle laitettiin mirena 4/2017. Ensin oli vuotoa n. 5kk mutta olin varautunut siihen ja se meni siinä. Mirenaa minulle mainostettiin ehkäisyneuvolassa parhaana ja "vähiten oireita aiheuttavana".

Tässäpä listaa näistä vähäisistä oireista joita olen saanut lisääntyvissä määrin viimeisen 2 vuoden ja 9kk aikana;

Mielialavaihtelut
Masennus
Nivelkivut (en saanut sormiani suoritettua) , lihaskivut, nesteen kertyminen jalkoihin, kasvoihin (urheilullinen, monipuolinen tasapainoinen ruokavalio, alko kohtuudella jne)
Selkään alkoi tulla kivuliaita, suuria punaisia paiseen tapaisia finnejä
Päänsärkyjä
Kasvojeni iho räjähti,samaan aikaan kuivia kohtia, kipeitä paiseita,näppylöitä.
Keltaiset kynnet sormissa (kaikki 10)
Hiivatulehduset, bakteerivaginoosia, yhdyntäkivut.
Selkäkivut, hermo kivut jaloissa.
Erittäin kipeät rinnat ja nännit.

Ja viimeisin, josta heräsin oireideni yhteissummaan;

Näköhäiriöt. Aina ollut hyvä näkö, viimeisien kuukausien aikana, iltaisin kun katson televisiota, näkö hämärtyy ja sumenee niin, että en näe tekstejä tai kasvojen piirteitä.

Viimeisimmän hiivatulehduksen vuoksi etsin lääkekaapistani maitohappobakteeri tuotetta ja käteeni osui Mirena ohjevihko jonka sain laiton yhteydessä. Rupesin selaamaan, ja kuinka ollakkaan siellä oli listattuna kaikki vaivani.

Tutkin lisää, ja selvisi että en ole ainut juuri samojen oirein kanssa, ja juuri sama laite kehossa.

Soitin ehkäisyneuvolaan samantien varatakseni poiston, sain kuulla nämä sanat " kai ymmärrät, että on erittäin typerää poistattaa tehokkain ehkäisy, vain siksi että olet yhdistellyt erinäisiä oireita, ohjevihkossa nyt mainitaan kaikki maan ja taivaan väliltä lakisyistä. Ilman hormonaalista ehkäisyä joudut kondomin kanssa JOKAIKINEN seksikerta varautumaan niin, että sinulla on jälkiehkäisypilleri kotona" hetken tunsin itseni tyhmäksi ja meinasin jo sanoa että joo, antaa sen olla vaan, mutta ei, nyt riittää. Ensi maanantaina poisto. Tulen sitten kertomaan mitä kaikkea muutoksia huomaan!

Äsken vielä kun soitin neuvolaan tarkistaakseni kellonaikaa, sanoi hoitaja "muistathan että voit perua kierukan poiston vielä vastaanotollakin, se kun on niin hyvä ehkäisykeino"

Kiitos, jo riittää.
Miten tämä tilanne eteni?
 
vierailija
Tämänkeskustelu on melko vanha, mutta ajattelin kuitenkin jakaa omankin kokemuksen. Mulla tulee muutaman kk kuluttua 2v siitä kun kierukka asennettiin. Plussana ollut 100% kk pois jääminen. Miinukset taas…. +20kg, iho-ongelmia kasvoissa sekä päänahassa, nivelkipuja, unetttomuutta, hiusten lähtöä, unettomuutta ja samalla jatkuva väsymystä muunnettu voisin nukkua kellon ympäri, apaattisuutta ja hikoilua. Ja kun puhun hikoilusta puhun jossain epänormaalista määrästä joka haisee aivan kamalalle ja minä en ole koskaan ollut kova hikoilemaan. Olen juossut lääkäreissä ja kokeillut kaiken mahdollisen maan ja taivaan välillä ihoongelmiin enkä ole ymmärtänyt mistä muut oireet johtuu mutta nyt kuntolenkillä lukenut muiden kertomuksia sain kokonaiskuvan mikä oikeasti on aiheuttanut nämä kaikki ikävät oireet. En ole jonainoihin tuntunut että olisin kaunis tai haluttu. 20kg painonnousu, kaljuuntuminen ja huono iho eivät varsinaisesti auta asiaa. Ikä mulla 38v ja 3 synnytystä takana.
 

Yhteistyössä