Mirena-kierukan poiston jälkeen raskaus

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei,
Olen yrittänyt etsiä aiheesta tietoa ympäriinsä, ja tosiaan erilaisia keskusteluja tullut kyllä vastaan, mutta ne ovat myös olleet useamman vuoden vanhoja. Lisäksi niissä ilmapiiri on lähinnä negatiivinen koskien Mirena-kierukkaa ja sen poiston jälkeen mahdollisuuksia tulla raskaaksi. Tämän takia haluaisinkin kuulla erilaisia kokemuksia.

Itselläni Mirena-kierukka oli reilu 5 vuotta, ja se otettiin pois nyt kevään aikana. Tämän jälkeen aloimme heti yrittämään lasta (esikoista), mutta vielä ilman tuloksia. Lääkäri sanoi, että periaatteessa heti voi tulla raskaaksi, mutta olen myös lukenut paljon keskusteluja aiheesta, joissa raskautumiseen on mennyt todella pitkä aika hormonikierukan poiston jälkeen.

Lisäksi omasta taustastani sen verran, että vasemmassa munasarjassa oli kystia muutama vuosi takaperin, joista osa puhkesi (aiheuttaen järkyttävät kivut). Tätä tutkittiin gynekologin vastaanotolla useamman kerran vielä vuosi tämän jälkeen, varmistamaan että kaikki on ok. Kystista ei siis jäänyt mitään "pysyvää haittaa". Mutta mietin silti, että voiko ne heikentää kykyäni tulla raskaaksi (tiedän, tätä pitäisi kysyä lääkäriltä).

Toiseksi, ostin heti kierukan poiston jälkeen Clearbluen digitaalisen ovulaatiotestin, koska kun kierukka oli ollut itselläni käytössä sen yli 5 vuotta, niin minulla ei ollut enää mitään käsitystä omasta kuukautiskierrostani. Kierukan poiston jälkeen ns.jälkivuotoa tuli 2 päivää, ja seuraavassa kuussa alkoi normaalisti kuukautiset (oletettuun aikaan), ja ne kestivät tuttuun tapaan 3 päivää (jota ne kestivät silloinkin, kun minulla ei vielä kierukkaa ollut käytössä). Kuukautiset ovat siis kierukan poiston jälkeen olleet säännölliset ja kestänyt hyvin tarkasti sen 3 päivää.

Ongelma on kuitenkin se, että vaikka kiertoni on säännöllinen kierukan poiston jälkeen, niin ovulaatiotestin mukaan minulla ei ole koskaan ovulaatiota. Sain Clearbluen digitaalisella mittarilla yhden hymynaaman toukokuun 18.päivä. Tämän jälkeen ei ole tullut kesäkuussa, eikä nyt myöskään heinäkuussa yhtenäkään päivänä.

Olen tosiaan 30-vuotias ja tiedän, että raskautta tulisi yrittää vuosi, ennen kuin kannattaa lääkäriin hakeutua tutkituttavaksi. Mutta tässä on noussut myös pelko siitä, että mitä jos en voi tulla raskaaksi ollenkaan. Olen alkanut miettiä, että mitä jos vasen munasarja ei toimi ollenkaan, ja nyt kaikki on oikean munasarjan varassa, joka vielä pienentää mahdollisuuksia.

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista. :)
 
Kierukka poistettu maaliskuussa, raskaustestissä plussa kesäkuussa. Ovulaatiota en onnistunut pongaamaan, kun mielenkiinnosta sitä testasin. Itsellä oli kova pelko hedelmättömyydestä.. Kierukka ei ehtinyt olla mulla tosin kuin reilun vuoden. Oon kyllä kuullut paljon juttuja, että kierukan jälkeen nopeastikin tärpännyt. En nyt tiedä auttoiko tämä sua yhtään, mutta tsemppiä ja plussatuulia sulle, mee ehdottomasti käymään gynellä, jos saisit sieltä mielenrauhan
 
vierailija
Käy gynekologilla n. 9-10 kiertopäivä, silloin näkee onko ovulaatio tulossa ja myös limakalvon kasvu jne. Kierukka ei vaikuta raskauteen eikä myöskään aiemmat ns. hyvänlaatuiset kystat. Iso kysta voi periaatteessa vaikuttaa, mutta senkin näkee sit ultralla.
 
Itsellä poistettiin kanssa kierukka tässä kuussa. Ehti olemaan 3,5 vuotta. Tyhjennysvuoto alkoi heti ja kesti 11 päivää ja ovulaatioplussan sain siitä muutaman päivän päästä vuodon loputtua. Nyt jännätään miten käy. Olen kanssa lukenut paljon huonoa, mutta toiveet on silti korkealla. :) tsemppiä sulle yritykseen ja tulehan kertomaan miten hommat etenee. :)
 
Vieras55
Kierukka poistettiin viime lokakuussa. Odotin yhdet kuukautiset, ennen kuin jätettiin kortsu pois. Kolmannessa kierrossa tärppäsi, koska vikat kuukautiset tuli tammikuussa. Ikää kohta 35 ja lapsen laskettu aika melkein tarkalleen vuosi kierukan poistopäivästä. Kierukka ehti olla 7 vuotta.

Huvikseen yritin ovista bongata viivatestillä yhdessä kierrossa. En muista sainko viivaa näkyviin ollenkaan. Jos ovulaatio mietityttää, kannattaa asiasta kuitenkin soittaa. Voihan se olla, että ovulaatio ei tule oppikirjamaisesti, vaan myöhemmin/aiemmin kuin luulet.
 
Tokan lapsen jälkeen Mirena ehti olla 4kk ja poistosta yk 3 ja raskaana, imetinkin vielä.
Kolmannen lapsen jälkeen kierukka oli 10kk ja poistosta yk 4 ja taas raskaana. Meni kesken, mutta siitä yk 4 ja uusi raskaus.
Eka lapsi tärppäsi yhdistelmä pillereiden jälkeen yk 28, ja toka lapsi yk 18, näiden lasten välissä ei ehkäisyä, joten tulin kierukoiden jälkeen todella nopeasti raskaaksi.
 
Mirena oli 3 vuotta, poistettiin 8/20 ja tyhjennysvuoto alkoi heti seuraavana päivänä poistosta , kesti 4 päivää. Kierukan poiston jälkeen 24 päivää alkoi menkat ja kesti 4 päivää. Nyt on kp6 ja ensimmäinen kunnon yrityskuukausi käynnissä. Tulen sitten kertomaan miten käy, jos/kun tärppää :love:
 
Hemppa6
Kiinnostais tietää miten teillä on kierto tasaantunut kierukan poiston jälkeen?

Mulla kierukka otettiin pois 08/20, oli n. vuoden paikoillaan. Tyhjennysvuoto 2 vrk poistosta, kesti 6 päivää.
Tikutin oviksen kp 13, mutta menkat alko dpo 6. No seuraava kierto tikutin oviksen kp 22, ja menkat alko taas liian aikasin dpo 8.
Nyt ovisplussa tuloillaan limoista päätellen tänään tai huomenna ja nyt kp 19. Tai sitten se menee taas sinne kp 22, kunhan nyt luteaalivaihe pitenis.
 

Yhteistyössä