Minulla oli ehkäisynä hormonikierukka ja vaihdevuosivaivojen alettua lääkäri suositteli hormoonikorvaushoitoa - juuri Progynovaa . Koska kierukan käyttöikää oli vielä jäljellä, se toimisi Progynovan ohella keltarauhashormoonin lähteenä.
Asiasta sen enempää tietämättä suostuin (eipä tuo lääkäri muita vaihtoehtoja selittänytkään, vaan antoi ymmärtää, että näin yleensä toimitaan). Vaadin kuitenkin pienimmän estrogeeniannoksen eli 1 mg Progynovan (lääkäri olisi välttämättä halunnut 2 mg). Kaikki toimi hyvin.
Lääkäri ei selittänyt mitään riskejä.
Vuoden päästä menin "vuosihuoltoon", jolloin lääkäri totesi, että suurin veritulppariski on kohdaltasi jo ohi. Olin hämmentynyt. Mikä veritulppariski? Syöpäriskiäkään ei kuulemma vielä tarvitse pelätä, koska se vaatii pitempää käyttöä. (Jos jatkuvasti käyttää, niin kait siitä jossain vaiheessa tulee "pitempi käyttö"?)
No jatkoin kuitenkin Progynovan syöntiä. Nyt tulee pian pari vuotta täyteen.
Hormonikierukka alkaa tulla tiensä päähän (lääkärin mielestä ei kuin uusi tilalle), joten vaihto olisi edessä.
Runsas vuosi sitten (eli noin puolen vuoden Progynovan käytön jälkeen) minulle alkoi tulla ihmeellisiä ylävatsaoireita. Tutkimuksiin vinkumisen jälkeen viimein löydettiin isot sappikivet. Nyt olen menossa leikkaukseen. Joissakin netistä löytämissäni artikkeleissa viitataan estrogeenikorvaushoidon ja sappikivien yhteyteen.
Lääkäri (kirurgi) ei ole ottanut mitään kantaa estrogeenikorvaushoitooni. Itse olen netistä hakenut mahdollisimman paljon tietoa ja löytänyt mm. sen, että veritulppariski kasvaa leikkauksissa ja estrogeenikorvaushoito suositellaankin lopetettavaksi 4-6 viikkoa ennen leikkausta.
Tämä nyt oli tällainen vuodatus, mutta itse kysymykseen: Hormoonikierukka ja Progynova toimineet minulla hyvin, mutta pitää ITSE ottaa asioista selvää ja ymmärtää kysyä. Vähän niinkuin lääkärille mennessä täytyy itse tietää, mikä vaivaa, ettei joudu arvuuteltavaksi.