Mirena-hormonikierukasta,vuoden ollut,10kk ollut ilman vuotoja nyt 4-5pvän vuoto/tiputtelú,raskaanako??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kierukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kierukka

Vieras
Onko muilla oireillut näin että vuodot loppuneet kokonaan,mutta vajaan vuoden jälkeen yhtäkkiä tuleekin vuotoa/tiputtelua 4-5 pvän ajan.aloin jo pohtimaan onko kierukka hyvin,mutta alamaha ei kipuile ja langatkin tuntuvat.pelkään että olisinkohan tullut raskaaksi? en vielä ehtinyt testiä hakea..vai onko normaalia? nyt vuoto loppunut. hormonikierukkahan voi vaikuttaa sikiön kehitykseen,se on ehkä suurin huolenaiheeni jos vahinko on päässyt käymään.Onko muita saman kokeneita?

Mulla ainakin silloin tällöin tulee pientä vuotoa ns. menkkojen aikaan, vaikka niitä ei ole yli neljään vuoteen ollut. Ei siis joka kuukausi vaan tyyliin muutaman kuukauden välein.

Itse asiassa minulle on gyne taas sanonut, ettei hormonikierukasta koituisi haittaa kehittyvälle sikiölle. Mikäli käy kuitenkin niin, että tulee raskaaksi, niin kierukka poistetaan kuitenkin kaikeksi varmuudeksi, sillä keskenmenon riski on ilmeisesti kierukan kanssa jonkin verran suurentunut, mikäli se jätettäisiin sisälle. Itse kierukan poisto saattaa kyllä myös aiheuttaa keskenmenon, että valitse nyt noista sitten... Oma kokemukseni hoirmonikierukasta on sellainen, etten voi suositella sitä lainkaan.

kiitos vastauksistanne :) olisko muilla vielä jaettavaa kokemusta? saattaahan olla ollut ihan harmiton muuten vain vuoto,mutta haen testin varmuudeksi. harmi että sulla cs on ollut huono kokemus? mulla oli joskus myös vuoden verran sama kierukka joka sitten valahti itse tulemaan pois...mietin myös että joko taas mun kohdulle riittää että on vuoden pvät vierasesinettä pitänyt,mutta vielä ei ole ollut kipuja silloin oli. ainoastaan sivuoireena on ollut finnien tulo kasvoihin.

Mulla kohtutulehdus aiheutti pientä tiputtelua. Luulin että tiputtelu on "menkat", kesti tosin aina 7-10 päivää kerrallaan. Alaselkäkipuja oli. Terveyskeskuslääkäri päätti jättää lähetteen gynelle tekemättä koska mulla ei ollut kuumetta, menin lopulta yksityiselle gynelle joka näki heti ultralla että on tulehdus ja otti heti kierukan pois. Gyne sanoi että outo tiputtelu voi olla merkki tulehduksesta, muita oireita ei aina tarvita. Gyne meinasi että mulla oli ollut se tulehdus n. puolisen vuotta ennen kun tajusin hakeutua lääkäriin. Mulla siis ollut kaksi kohtutulehdusta, molemmat oli melko vähäoireisia, se riippuu kai paljon siitä mikä bakteeri siellä jyllää.(?)
Nyt jos sulla on se kierukka on ollut vuoden, ei varmasti olisi haitaksi käydä kontrollissa gynellä, siellähän selviää sitten ehkä tiputtelullekin syy.

Yhteistyössä