Minusta on tullut ystävyyssuhteemme roskapussi - neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulla on nyt ymmärtämisvaikeuksia.

Ystävälläni on kolme lasta. Hän on totaali-yh, eli lapset eivät tapaa isävanhempiaan. Nainen vaikuttaa välillä todella väsyneeltä ja kyllästyneeltä, minkä toki ymmärränkin, sillä onhan arki useamman lapsen kanssa varmasti yllättävänkin rankkaa.

Asumme nykyisin eri paikkakunnilla, ja tapaamme silloin kuin voimme. Olemme jonkin verran yhteyksissä (=miten aika antaa myöten.) Ystävälläni on omalla paikkakunnallaan hyvä tukiverkosto, johon kuuluvat mm. hänen siellä asuvat ystävänsä, sisarukset, omat vanhempansa + muita sukulaisia, sekä lasten kummit. Hyvin moni näistä tukiverkostoon luettavista ihmisistä on omien sanojensa mukaan (olen keskustellut heidän kanssaan) valmis antamaan apua tarpeen mukaan, ja ovat välillä kysyneetkin, voisivatko olla avuksi. Itse olen tarjonnut kuunteluapuani, sillä muuta kovin konkreettista tukea en ole täältä käsin voinut antaa.

Mielelläni ystävääni tuen ja autan, mutta nyt tuntuu siltä, että olen kovaa vauhtia joutumassa eräänlaiseksi roskapussiksi. Ystäväni ei tukiverkostostaan huolimatta ota tarjottua apua vastaan eikä sitä myöskään keneltäkään pyydä, mutta kaataa sitten kaiken väsymyksensä minun niskaani. En tarkoita "niskaan kaatamisella" mitään väsyneen ihmisen perusvuodatusta, vaan jotain muuta. Sen sijaan että ystäväni puhuisi minulle tuntemuksistaan tai asioistaan, hän piikittelee ja laukoo oikeasti todella epäkohteliaita, loukkaavia ja jopa ihan törkeäksikin mainittavia kommentteja minusta, lapsestani ja lähes kaikesta, mitä minä teen tai miten mistäkin asiasta ajattelen (mikäli satun jossain keskustelussa tuomaan mielipiteeni esille). Tuntuu siltä, että hän pyrkii ihan tietoisesti pahoittamaan mieleni, kerta toisensa jälkeen. Asiasta olen hänelle nätisti, mutta selkeästi maininnut, ja lopputuloksena oli jalkapallon kokoinen herne nenässä. Ystäväni (tai miksi häntä nyt sitten pitäisi kutsua) suuttui tyystin, haukkui minut pystyyn ja käänsi asian päälaelleen; loppujen lopuksi se olinkin sitten minä, joka pyysin anteeksi, että olin pahoittanut hänen mielensä.

Tätä on jatkunut jo jonkin aikaa, ja alan todellakin olla ihan kypsä koko ihmiseen. Tuntuu, että tällaisessa ystävyydessä tai ihmissuhteessa ei ole mitään mieltä; tuntuu, että pärjäisin paremmin ilman. En toki haluaisi tätä kyseistä ihmistä hylätäkään, mutta en oikein näe sitäkään, mitä ihmettä tässä sitten pitäisi sen hylkäämisen sijaan tehdä.

Kai mä nyt sitten kaipaisin jotain mielipiteitä siitä, miltä tämä tilanne muiden mielestä vaikuttaa ja ajatuksia siitä, miten tässä olisi hyvä edetä. Mitä te itse tekisitte?

Luota vain omiin tunteisiisi. Ota välimatkaa yhteydenpitoon. Jos olette aitoja kavereita, niin kyllä kestää. Älä ole hänen roskapussinsa, sano välillä suoraan, että nyt loppui tähän.

No onko tämä ihminen sitten ollut aiemmin erilainen? Oletko aiemmin saanut suhteesta jotain?

Kyllähän tuo jotain marttyyritautia tuntuisi potevan.

Kyllä, oli aiemmin todella mukava ihminen, joka osasi itsekin tarvittaessa kuunnella toista, ja jonka seurasta nautin. Olin iloinen, että aikoinani tällaisen ihmisen tapasin. Takana meillä on paljon yhteisiä kokemuksia ja hyviä muistoja, mutta edessä näyttää synkältä. Aiemmin ystävyytemme oli mielestäni vastavuoroista, nyt se on sitten muuttunut tällaiseksi roskapussiasetelmaksi. Muutos on tapahtunut vähitellen, mutta kuitenkin sanokaamme puolen vuoden sisällä.

Jonkin sortin marttyyritaudilta vaikuttaa minunkin mielestäni, en vain tajua, mikä pointti siinä on.

Puhu suoraan hänelle, miltä sinusta hänen käytöksensä tuntuu. Siis uudestaan. Jos hän siitä suuttuu ja välit katkeaa, niin se on sitten hänen valintansa. Ei sun tarvi alentua haukuttavaksi! Mulla on itselläni vähän samantapanen "ystävä", ja olen muutenkin ihan viime kuukausina oppinut sen, että kaikkein tärkeintä kaikissa ihmissuhteissa on puhua suoraan ja olla rehellinen, vain siten asiat saadaan selvitettyä. Ei oo helppoa, mutta mun mielestä ainut tie, jos puhutaan aidoista ihmissuhteista! Ei semmosesta ystävyydestä ole iloa kellekään, jos koko ajan pitää jännittää, kuka sanoo mitä seuraavaksi tai pelätä, kuinka paha mieli taas tulee, kun tapaa "ystävänsä".

Kerro suoraan ja selkeästi miten asiat näet ja koet. Jos hän ei kykene menemään itseensä, niin anna olla. Et sä tee myöskään mitään tuollaisella ihmisellä, joka haluaa vaan aiheuttaa sulle pahaa mieltä.
Hän kuulostaa vähän kateelliselle... ehkä sinulla on paljon sellaista, mitä hänellä ei ole.

Luulen että ystäväsi on niin "lukossa", ettei pysty ottamaan vastaan jos sanot mitään suoraan.
Luulen että parasta olisi ottaa vähän etäisyyttä. Välttää tapaamisia, ja sanoa puhelimessa että nyt on kiire. Ehkä hän sitten joskus tajuaa. Tai sitten ei. Mutta turhaan omaa energiaasi tuhlaat häneen.

Yhteistyössä