Minusta on tullut laiska liikkuja :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
sen myötä kun myö muutettiin maalle.
Pikkuhiljaa ja ihan huomaamattakin.

Kerrostalossa, kaupungin keskustassa ajoteiden ympäröimälle pihapiirille ei ollut lapsia laittaminen ilman aikuista valvovaa silmää, eli lasten kanssa oli ulkoiltava, halusi tai ei.
Kauppaan, torille, kioskille, kirjastoon, harrastuksiin, eskareihin ja kerhoille oli kävelymatkat, eli niihin tuli käveltyä ihan noin vaan ilman ajatustakaan, että ois pakko ollut olla auto.

Täällä maalla lapset pystyy olemaan pihalla keskenäänkin, ja vaikka pihalla tulee itsekin oltua toki noiden ihan pienempien kanssa ainakin, niin se on sit vaan sellaista olemista varsinkin talviaikaan.
Ei tuo kapea ajotien laita korkeine lumipenkkavalleineen huokuttele kävelylenkeille ja noita pikkuteitä, joita myöden kesällä ajellaan pelloille ja kesämökeille ei talvisin aurata, niin niissä ei pääse eteen- eikä taaksepäin... eli kävelylenkit on poissuljettu mahdollisuus.

Kauppaan on 10km, samoin kirjastoon jne, eli ei mitään mahdollisuutta kävellä niihin lasten kanssa, ei, vaikka noita penkkoja ei oisikaan.
Aina pitää ottaa auto persauksen alle.

Eli taas ois yks asia, mitä mie kaupungissa asumisesta kaipaan: hyötyliikuntaa, tai siis ylipäätään liikkumista jalan paikasta toiseen... Sitä oli paljon helpompi harrastaa kaupungissa.
Ja siellä oli aina jotain katseltavaakin, kun lähti kävelemään.
Jos tonne joskus pienelle lenkille lähteekin, niin varsinkin talvella näkymä on hyvin ykstoikkoinen: lunta silmänkantamattomiin... tai ainakin metsänreunaan saakka.

mutta koetko kuitenkin saavasi enemmän maalla asumisesta kuin kaupungissa? kesällä varmasti tuntuu ettet vaihtaisi maaseutua kaupunkiin. maaseutuakin voi olla monenlaista. itse olen valinnut talon paikaksi sellaisen että esim. lasten kanssa voi pyöräillä mummolaan, isompaan kirkonkylään, uimaan, leikkipuistoon ym. nämä välimatkat 2-6,5 km.

saanko udella miten päädyitte niin syrjäiseen asumaan että kauppaankin 10 km?

Toi on niin totta. Kaupungissa tulee liikuttua ihan huomaamatta kävellen pidempiä matkoja kuin maalla.
Mä asuin ison kaupungin keskustassa ja kauppaan (mitä halusin käyttää) mulla oli sama matka kuin mitä mulla on nyt siihen kauppaan jota käytän. Kaupungissa ajoin töistä tullessa auton talliin ja kävelin kauppaan, mutta täällä... pienessä kylässä jossa ei ole kaupunkiruudukkoa siis kortteleita niin, niin vain pakon edessä menen kävellen kauppaan... ihan outoa.
Ja täällä ei kiinnosta kävelyt kun ne on niitä samoja reittejä ja samoja naamoja... kaupungissa oli näyteikkunaa, pubissa ihmisiä joita näki, eri juttuja tapahtui mitä seuras... täällä ei tapahdu mitään. Ja siis ei kiinnosta liikkua kävellen. Täytyy ostaa joku kallis salikortti jotta pääsee liikkuu :)

Juu, kesällä en vaihtais kaupunkiin... paitsi joskus hetkittäin, kun iskee esim. jätskitötterön himo ja sit pitäs taas lähteä autolla sinne kirkonkylään jätskin ostoon.

Meillä jäi mummolat sinne kaupunkiin, toinen 55km:n ja toinen 80km:n päähän, samoin muut sukulaiset.

Mutta tää on oikeastaan ihan paras paikka silti, oma koti... riittävän iso ja mikä oli kyllä tosi ratkaiseva tekijä: ei tolkutonta velkataakkaa.
Nyt ei tarvitse miehen tehdä ympäripyöreitä päiviä, vaan hänkin pystyy myös nauttimaan lasten seurasta ja myös maaseudun ja oman pihapiirin rauhasta niin kesällä kun talvellakin.

Yhteistyössä