Minusta on taaperoyöimettäjän oma vika, kun lapsi heräilee ja äiti on niiiiiiiin puhki!

• Viestiketjun aloittaja pistejapoikki
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="joku";23423734]Ymmärrätkö että jotkut lapset nukkuvat PAREMMIN omassa sängyssä? Meille ainakin perhepeti oli huono vaihtoehto (mulle niskakipuja, lapsi heräsi koko ajan ja piti mennä samaan aikaan nukkumaan). Heti kun siirrettiin omaan sänkyyn loppui yöheräilyt :)[/QUOTE]

En minä siitä nyt puhunut =) Lue ajatuksella!

No jaa. Elämä on täynnä valintoja ja joskus ne voivat tuntua raskaista vaikka kokeekin toimivansa oikein. Toisinaan on hyvä myös saada valittaa jos siltä tuntuu.

Tietty sitäkin kannattaa vähän miettiä minkä verran ja kenelle valittaa, jatkuva valituksen kuunteleminen on rasittavaa sekin.

Itsellänikin on joitain juttuja jotka tuntuvat välillä rasittavailta, vaikka olen samalla niistä onnellinen ja ylpeäkin. Niin väsynyt en ole koskaan ollut että olisi pitänyt kaikille tutuille olotilaani purkaa. Loppupelissä aika harvoin edes viitsin valittaa kun tiedän ettei 90% ihmisistä ymmärrä kuitenkaan enkä - varsinkaan väsyneenä - jaksa noita enää enempää selitellä. Helpompi vain todeta että kaikki ok. Joillekin läheisemmille voi sitten välillä purkaakin mieltä.

Jos tämä kaveri on kuitenkin niin läheinen että on siksi ottanut sinut luottohenkilökseen jolle voi todeta yön olleen raskas niin ehkä sen voisi ottaa sitten kohteliaisuutena. Jos se valittaminen jää tuohon ja muuten voikin sitten jutella mukavia niin antaisin mennä toisesta korvasta ulos koko homman. JOs taas kaveri valittaa väsymystään koko tapaamisen ajan ja samalla arvstelee toisten lasten nukutuksia niin silloin voisi toki näpäyttää jotenkin takaisin.

[QUOTE="heh";23423758]No kyllähän näin sanotaankin, ainakin tällä palstalla. Ja sinä itse yleensä vielä kaikista kärkkäimmin ;)[/QUOTE]

Ja sitten saan kuulla, ettei niin saisi sanoa ;)

Enkä mä kyllä kenellekään kaverille niin sanoisi.

[QUOTE="vieras";23423764]Ymmärköhän sä edes miten loukkaavia nää sun kommentit on? Mieti vähän![/QUOTE]

:D Mutta se ei ole lainkaan loukkaavaa, että vihjaillaan perhepedin olevan mukamas vaarallinen? Logiikkaa...

"jep"
Mä zympatitzeeraan kaikkia,n jotka eivät saa nukkua tarpeeksi. Ihan sama mikä se syy on.

jos joku mulle sanoo oivoi kamalaa kun väsyttää, koska heräsin yöllä tanssimaan lambadaa, niin minä sanon, että voi harmi, väsymys on kyllä vihoviimenen juttu.

En ala sättimään palstalla toista, varsinkin jos kyse on ystävästä. Mua vituttaa apn kaltaiset mollaajat.

Ap:lta kysyisin vielä että mitä jos kaverisi ei arvostelisi muiden erilaista toimintaa (omiin sänkyihin/huoneisiin nukuttamista, korvikkeen antamista...). Ärsyttäiskö hänen valituksensa väsymyksestä tuolloin yhtälailla?

Ammuu
[QUOTE="Pölö";23423686]Ei varmaan ole taaperoimetyksen vika sinänsä jos lapsi heräilee. Nukahtamistottumuksissa on vain vikaa. Ihan pientkään vauvaa ei kannattaisi ikinä nukuttaa tissille, koska hän hakee yölläkin aina samaa nukahtamisfiilistä ja eihän se sitten ilman imettämistä onnistu. Tämä vinkkinä tuttavallesi.

Taaperoimetys lienee jokaisen oma asia. Siinä ei ole mitään, mitä ilman lapsi ei tulisi toimeen, mutta jos äiti haluaa, niin mikä estää?[/QUOTE]

Nukahtamistottumukset voi olla pielessä vaikkei imettäisikään. Googlaa "uniassosiaatio".

"vieras"
Omasta kokemuksesta sanoisin, että yöimetyksen lopettaminen ei lopettanut yöheräilyjä. Lapsi itse lopetti yösyömiset 10 kk:n iässä, mutta heräilee yhä useita kertoja yössä ja ikää on kuitenkin jo 2,5 v. Ja nukkunut omassa sängyssä. Vierssä nukkumistakin on kokeiltu, ei vaikutusta heräämiseen.

Ihan vain mielenkiinnosta, miten pitkään olet ajatellut lastasi imettää?
No välillä tuntuu siltä, että tää oli justiinsa vika kerta :D Ja välillä taas tuntuu siltä, että voin antaa lapsen päättää itse. Uskoisin, että vieroittuu itsestään viimeistään nelivuotiaana. Mulla on suunnitelmissa perheenlisäystä ja koska asia ei mulle ole niin yksinkertainen, että jättäisin ehkäisyn vaan pois, niin saatan vieroittaa lapsen ihan varmuuden vuoksi, että inseminaatiosta tärppäämisen mahdollisuus olisi mahdollisimman suuri. Mutta yritykseen on vielä ainakin vuosi aikaa, kattellaan sitten.

[QUOTE="Joo";23423891]Sori vaan mutta mun mielestä on sairasta imettää melkein kolmevuotiasta![/QUOTE]

Mun mielestä on sairasta, ettei pieniä vauvojakaan imetetä :'( Ihmiselle luontainen vieroitusikä om 2,5-7v ;)

"Lili"
[QUOTE="vieras";23423865]Omasta kokemuksesta sanoisin, että yöimetyksen lopettaminen ei lopettanut yöheräilyjä. Lapsi itse lopetti yösyömiset 10 kk:n iässä, mutta heräilee yhä useita kertoja yössä ja ikää on kuitenkin jo 2,5 v. Ja nukkunut omassa sängyssä. Vierssä nukkumistakin on kokeiltu, ei vaikutusta heräämiseen.[/QUOTE]

Jos llapsi on herkkä, niin kaikki nukahtamiseen liittyvät olosuhteet vaikuttavat: valo, äänet ynnä muutkin pitäisi olla mahdollisimman samanlaiset kuin yöllä. Jotkut lapset pelkää pimeää, mutta pieni valonkajastus auttaa nukahtamaan uudestaa. Sama juttu on esim. telkkarin äänien kanssa, joita ei yleensä yöllä enää kuulu. jotkut näkevät ihan uniakin, mutta saattavat kyllä oppia silti nukahtamaan itse uudestaan.

:(
[QUOTE="vieras";23423764]Ymmärköhän sä edes miten loukkaavia nää sun kommentit on? Mieti vähän![/QUOTE]

Meillä on kuollut 3-kuinen kätkytkuolemaan "sivuvaunussa", täältä opittu sana.

[QUOTE="Kiira";23424029]Tuo "luontainen vieroitusikä" voi päteä jossain kehitysmaassa jossa ei ole riittävästi ravintoa tarjolla, mutta länsimaissa ei todellakaan!!!!![/QUOTE]

Voi kuule =) Ei meidän geenit ole yhtään sen erilaisempia ku niillä, jotka siellä kehitysmaassa syntyvät. Se on nimenomaan luontainen vieroitusikä, ja jos vieroittaa aikaisemmin, niin on toki kätevää, että on tarjolla korvaavaa ravintoa. Se ei tarkoita, että olisi joku vieroituspakko tai että imetyksen jatkumisesta olisi mitään haittaa.

Loukkaava toisin kuin se johon tämä kommentti vastasi? Mieti itse vähän, samoin voisi miettiä jokainen joka lähtee tuollaiselle linjalle ellet se ollut sinä.

[QUOTE="Kiira";23424029]Tuo "luontainen vieroitusikä" voi päteä jossain kehitysmaassa jossa ei ole riittävästi ravintoa tarjolla, mutta länsimaissa ei todellakaan!!!!![/QUOTE]

Ei se ihmisen biologia miksikään muutu vaikka länsimainen yhteiskunta on pyrkinyt kitkemään monet luonnollisista toiminnoista yhteiskunnan vaatimusten nimissä.

fgdgdf
Jos vanhemmat nukuttavat lapsen eri sänkyyn ja yöheräilyjen takia joutuvat öisin juoksemaan ympyrää, niin saako silloinkin sanoa, että omapa on syynne kun ette nuku perhepedissä`?
Mun mielestä saa, mutta on musta tyhmää lähtee perustelee tollein et se lopulta vie siihen että oma syy kun lapsen teit, ihan sama mistä on kyse.
Nää on valintoja ja lähes kaikissa on joku down side täytyy vaan valita se mikä tuntuu parhaammalta.

tuli mieleen yks ketju
No välillä tuntuu siltä, että tää oli justiinsa vika kerta :D Ja välillä taas tuntuu siltä, että voin antaa lapsen päättää itse. Uskoisin, että vieroittuu itsestään viimeistään nelivuotiaana. Mulla on suunnitelmissa perheenlisäystä ja koska asia ei mulle ole niin yksinkertainen, että jättäisin ehkäisyn vaan pois, niin saatan vieroittaa lapsen ihan varmuuden vuoksi, että inseminaatiosta tärppäämisen mahdollisuus olisi mahdollisimman suuri. Mutta yritykseen on vielä ainakin vuosi aikaa, kattellaan sitten.
Perheenlisäystä :D Palstalaisenko tytsin kanssa???

Yhteistyössä