Nikitön
Kiitos jo etukäteen niille jotka jaksavat lukea ja kertoa mielipiteensä :hug:. Synnytin tyttäreni alakautta 05/05. Synnytys meni kaikin puolin hyvin, synnytin luomuna ja suhteellisen nopeasti vielä. Ponnistusvaihe kesti 25min ja lakitarjonta oli väärä. Tyttö tuli päälaki edellä, eli venyttäen paikkoja mahdollisimman paljon. Minua ommeltiin n. 1h20min ja olin todella kipeä synnytyksen jälkeen. Minun kätilöni sanoi ompelevalle lääkärille että pitäisikö minut viedä leikkaussaliin ommeltavaksi, mutta kuulema hän onnistuu ompelemaan minut kuntoon. Kotona minulla repesi tikki n. viikko synnytyksen jälkeen, todella pahasti. Paraneminen vei n. 2kk. Jälkitarkastuksessa kaikki oli ok, tosin jouduin käymään sairaalassa tarkistuttamassa oliko minulle tullut polyyppi, mutta käynti oli turha. Seksiä kokeiltiin ekan kerran n. 4kk synnytyksestä, eikä onnistunut. Meni pari kk, eikä seksi vieläkään onnistunut. Kävin 3 kertaa gynellä, joka totesi että paikat on ok, että pitäisi seksinkin onnistua. Laittoivat minut seksuaaliterapeutille, koska mielestään minulla oli päässä vikaa :ashamed: . Seksuaaliterapeutille sain ajan 01/06, joka huomasi heti ettei kaikki ollut ok. Emättimen suulle oli kasvanut 3cm kiristävä arpi, joka esti seksin harrastamisen ja hankaloitti normaalia elämääkin. Lähete plastiikkakirurgille, ja loppuen lopuksi minulle trehtiin emättimen korjausleikkaus 08/06. Ja minut leikannut kirurgi sanoi, että mahdollisesti tämä minut ommellut lääkäri on ommellut väärin kudokset kiinni, kun repeäminen aiheutti näin pahaa jälkeä... Koko tämän ajan olimme ilman seksiä (tällä en tarkoita suuseksiä), eli yhteensä n. 1v 4kk, jos otetaan mukaan ihan loppuraskaus, jolloin seksin harrastaminen oli todella hankalaa ja lopetimme touhut suosiolla, tosin tietämättä mitä edessä oli. Tämä aika oli yhtä hel*ettiä parisuhteelle. Yhdessä olemme edelleen, mutta nyt olen raskaana ja mietin miten uskallan synnyttää... Tiedän että molemmissa on omat riskinsä, mutta tämä viimesin kokemus oli jotain niin hirveää, että sitä ei toivoisi edes pahimmalle vihamiehelleen... Pähkäilen että kumman synnytystavan valitsisin, alakautta meni viimeksi muuten loistavasti, mutta pelottaa tuo synnytyksen jälkeinen aika.. Sektiokin kauhistuttaa, mutta... En tiedä yhtään mitä tehdä :/ . Olen menossa kirurgini luona käymään maaliskuussa ja hän tarkastaa arven kunnon ja kertoo mikä tilanne on, mutta puhelimessa hän itse (kuten kaikki lääkärit yleensä), kannatti alakautta synnyttämistä. Käynnillä saan kaikki mahdolliset tiedot leikkauksesta, jotka minulla on näyttää mahdollisessa synnytystapa-arviossa. Mutta en haluaisi vääntää kättä sektion saamisessa. Eli kysymykseni teille on, että mitä mietitte tilanteesta, kumman itse valitsisitte? Ja onko minun tilanteessani sektion saaminen hankalaa vai voiko saada helpommalla, jos sen nyt päätän valita? :ashamed: