minun & miehen päivärahat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelipallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelipallo

Vieras
Olen jäämässä työttömäksi äitiys/vanhempainvapaan päättyessä. Olen kuitenkin oikeutettu liittoni ansiosidonnaiseen päivärahaan. Osaako joku kertoa, että voiko työssäkäyvä mieheni pitää kaksi viimeistä viikko vanhempainvapaata saadakseen ne extraviikot, ilman että minun liitosta nostamasta työttömyyspäivärahasta vähennettäisiin nuo maksetut etuudet?

Liitossa ja kelalla on niin suuri ruuhka tämän laman takia etten pääse puhelimella läpi ja sähköpostiin ei ole tullut neljässä viikossa vastausta.

Käsitelläänkö isyysrahaa ja vanhempainrahaa eri tavalla. Esim vähennetäänkö vanhempainraha mutta isyysrahaa ei kai ainakaan voi vähentää?

Sen tiedän että kodinhoidontuen perusosa vähennettäisiin vaikka mies jäisi kotiin hoitamaan.

Isäkuukautta varten on miehen pidettävä vanhempainvapaata se kaksiviikkoa, jonka jälkeen saa ne extraviikot. Sillä ei ole mitään merkitystä palaako äiti töihin vai työttömäksi, mutta isän on pidettävä kaksiviikkoa vanhempainvapaasta ja äidin palattava kaksi viikkoa aiemmin töihin/ työttömäksi muutoin isäkuukauden ehdot eivät täyty.

Miehelle maksetaan normaalista vanhempainrahaa eikä se liity mitenkään sinun työtömyysrahoihin koska ovat eri etuutta. Kodinhoitotuki rinnastetaan tähän äitiys/vanhempain avustukseksi ja sen vuoksi niitä yhdistellään.

Uusimmat

Yhteistyössä