Minua on tuttavapiirissä moitittu, kun en opeta lasta potalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maomao
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja viera:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmiset on ihan hölmöjä sen kiireen kanssa, lapsentahtisuus pitäisi olla kaikkien elämässä mukana. Ei kukaan normaali ihminen vaippoja isona enää käytä eli kyllä ne kaikki oppii,omassa tahdissaan.

Olethan sitä mieltä myös, että lasta ei tarvitse opettaa nukkumaan omassa pinnasängyssään?

Mie olen ja se oppi se kuitenkin jo vauvana. Aivan pakottamatta osui sopivaan saumaan kokeilun kanssa. Ja aattele, se jopa osaa nukahtaa yksin vaikkei sitäkään oo koskaan pakolla opetettu ja itketetty. Samoin on menny kuivaksi oppiminen.

Noin se homma etenee :)

Minuakin ihmeteltiin & arvosteltiin erityisesti erään lastaan 6 kk ikäisestä alkaen potalla istuttaneen äidin toimesta, kun en kokenut tarpeelliseksi pottatreenailla 1 veen kanssa enkä edes 1,5 v kanssa. Samanikäiset esikoiset meillä.

Mun lapsi oli kerrasta päivä- ja yökuiva 2 v 2 kk iässä, heillä oli päivävaippakin vielä kun lapsemme 3 v täyttivät....siitäs sai :D

Alkuperäinen kirjoittaja t_S:
Mutta teillä kuitenki on potta ja kerrottu mitä varten.

Mun tuttavalla on 4vuotias joka käyttää vaippoja koko ajan.
Ei ole pottaa eikä ostakkaa ku on niin hankalaa opettaa potalle ku pitää ravata koko ajan laskemssa hoisuja sun muuta,päiväkodissaki olivat huomautelleet kun muut lapset käy omin avuin vessassa ja hänen lapseltaan pitää vaihtaa vaippa.
Mut ei näytä kiinnostavan.

Tuttavani on töissä päiväkerhossa ja kertoo miten nykyään lapset ovat vanhempia ja vanhempia ja edelleen vaipoissa. Osa kuulemma tekee vaippaan ja sitten ilmoittavat, että on housussa. Osaavat itse melkein vaihtaa vaipat, mutta pottaan teko ei onnistu. Voin kertoa, että päiväkodin työntekijät kauhistelee näitä "lapsentahtisesti" kasvatettuja herranterttuja. Hienoa kun tulevat teini-ikään. Lapsentahtisesti vaan.

Minä puolestani kauhistelen muka-ammattilaisia, jotka kulkevat kauhistelemassa kavereilleen hoidettaviaan "herranterttuja" tajuamatta ammatillisuudesta, lasten kehityksestä tai vaitiolovelvollisuudesta tuon taivaallista. Silloin, kun "ammattilainen" päättää asettua vanhempien yläpuolelle arvostelijaksi ja kauhistelijaksi yhteistyökumppanuuden sijaan, hän on jo menettänyt mahdollisuutensa hyvään hoitotyöhön ja arvostettavaan ammattietiikkaan.

Meiläl tyttö 1v 9kk oppi ihan itse yksksks. Riisui itse housuvaipan pois (muuta vaatetta ei ollutkaan) ja meni potalle. Siitä lähtien onkin osannut sielä itse käydä, kotona pidetty helposti riisuttavi alushousuja. Katotan miten käy kun tartee olla vähän enemmän päällä.

juu ei ole meilläkään vielä tuota 1v käytetty potalla istumassa ja neuvolassakin jo siitä "paasattiin" että nyt olisi niin hyvää aikaa koitella jne... joo, joo kyl se aikanaa siinä ehtii istuun tai sit menee suoraan pöntölle B)

En minäkään ole pitänyt mitään kiirettä kuivaksi opettelun kanssa. Oppii ajallaan, tutustutaan asiaan hiljalleen. En tiedä saisiko tätä sanoa, mutta tuntuu että joillain äideillä ei ole muuta meriittiä kuin se lapsi, ja lapsen tekemisistä tehdään saavutuksia, kuinka aikaisin on opittu mitäkin.

Hei ap, sinulla on asenne kohdallaan. Mä en oikein ymmärrä itsekään, miksi toisilla on niin hirveä kiire laittaa vauva jo puolivuotiaana potalle. Se oppii kuitenkin vasta sitten kun on siihen valmis.

Meillä kävi kyllä vähän samalla lailla kun ap:llekin. Lapsi oli vähän reilu 2 v kun vaan alkoi yhtäkkiä käymään potalla. Ilman mitään karkkeja, suostutteluja tai yhtään mitään muutakaan. Jätettiin vaan vaipat kesällä pois ja parin vahingon jälkeen poika alkoi käymään potalla. Lapsemme ei osaa vielä puhua (hui hirveetä!!) mutta hätänsä tunnistaa ja käy itsenäisesti vessassa potalla, kun tarvetta on. Ihan turhaan olisin tästä stressannut, kyllä kaiken oppii aikanaan. Ja eiköhän se puhekin sieltä vielä tule.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
En minäkään ole pitänyt mitään kiirettä kuivaksi opettelun kanssa. Oppii ajallaan, tutustutaan asiaan hiljalleen. En tiedä saisiko tätä sanoa, mutta tuntuu että joillain äideillä ei ole muuta meriittiä kuin se lapsi, ja lapsen tekemisistä tehdään saavutuksia, kuinka aikaisin on opittu mitäkin.

Ja samalla ajatellaan että muillakin oltava samallatavalla ettei oo epänormaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja klementine:
mitä ne pottakarkit on? :D
kuulosti niin hauskalta...
eikai kukaan oikeesti anna lapselle karkkia palkinnoksi pissaamisesta? :D

Mä annoin xylitolkarkkia sillon kun lapsi halusi oppia mutta vanha tuttu potta pelotti niin hirveästi. Vähän aikaa palkkioksi että uskalsi tehä pottaan jotain. Pytylle se sitte onki oppinu ilman kannustussysteemejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävää:
Minä puolestani kauhistelen muka-ammattilaisia, jotka kulkevat kauhistelemassa kavereilleen hoidettaviaan "herranterttuja" tajuamatta ammatillisuudesta, lasten kehityksestä tai vaitiolovelvollisuudesta tuon taivaallista. Silloin, kun "ammattilainen" päättää asettua vanhempien yläpuolelle arvostelijaksi ja kauhistelijaksi yhteistyökumppanuuden sijaan, hän on jo menettänyt mahdollisuutensa hyvään hoitotyöhön ja arvostettavaan ammattietiikkaan.

Aikoinaan kiertävänä lastenhoitajana valitettavasti näin niin monta hunoa "ammattilaista", jotka vanhemmille osasivat vetää roolin hyvästä hoitajasta aivan täysin, mutta olivat itse pirullisia, todella arvostelevia ja inhottavia ihmisiä luonteeltaan. Mua ihan siis itketti, mä kärsin tästä kun tällaisia näin.

Yhdessä paikassa tyhmänä (no herkkä päivä) "kantelin" erään hoitajan asenteesta eteenpäin, enkä sen jälkeen enää ollut pidetty siellä. Mua niin otti päähän että niitä lapsia hoiti sellaiset hirviöt.

Omiani en ole pystynyt laittamaan päiväkotiin, sillä meni luottamus täysin. En halua lapsiani sinne kenenkään naurettavaksi ja arvosteltavaksi. Koulussa sitten ehtivät, varmasti sinnekin riittää epäpäteviä ihmisiä töihin. :(

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Ihmiset on ihan hölmöjä sen kiireen kanssa, lapsentahtisuus pitäisi olla kaikkien elämässä mukana. Ei kukaan normaali ihminen vaippoja isona enää käytä eli kyllä ne kaikki oppii,omassa tahdissaan.

Uskon, että ihminen on "siisti eläin". Uskon myös, että se herkkyysvaihe tulee lapselle jossain vaiheessa, näin myös esikoiselle (oppi kuivaksi 2,5-vuotiaana) ja keskimmäiselle (1v5kk kuiva), näköjään myös kuopukselle. En usko että on kovin hyvä tehdä luonnollisesta suolen- ja rakontoiminnasta isoa numeroa.

PEESAAN!! ihan ku mun sun suusta!! Mun lapset oppineet kuivaksi 1,5v-2,5v ja kaikki ovat olleet ns.kerralla kuivia, ei vahinkoja sänkyyn, ei vahinkoja päivisinkään muutakuin erikoistilanteissa mm. ollut kipeänä tai olisi tarvinnut pidätellä liian kauan. On myös tutkittu että lapsilla joita potatetaan kellon kanssa alle vuodenvanhasta ja tehdään asiasta numeroa ei kuivaksi oppiminen tapahdu yhtään nopeammin kun lapsen herkkyyskaudella kuivaksi oppimisen aloittaminen ja näillä potasta numeron tehneiden vanhempien lapsilla oli enemmän ummetusta sekä pitkittynyttä vahinkojen sattumista. Itse en ole tutkija mutta lähipiiri puhuu kyllä tän asian puolesta..

muistakaa nyt että lapset oppii eri tavalla ja osa tarvii opetusta enemmän kuin toiset. meillä lapsi alkoi olla kuiva ja 2-vuotiaana ja kotona en vaippaa pitänyt, yöksi laitoin vaipan ja aamulla sain sen kuivana ottaa pois, meni sit heti herättyyään potalle pissille. Sattui vaan sit sellainen perhepäivähoitaja joka halusi pitää vaippaa ettei tule sotkuja, ei uskonut kun sanoin että osaa käydä potala mut joskus tietty voi tulla vahinko. Sattui sit hoitaja vaihtumaan ja hän olikin selainen ettei vaippaa pidetä jos vähänkin yritää potalla käydä ja hyvin oppi kuivaksi=) Tarvitaan vähä opettamistakin ja kannustamista mut tietty sit ku aika on kypsä

kyllä mie vielä hyvällä omallatunnolla laitan pojalle (reilu 3v) vielä yöksi vaipan, vaikka poika aina välillä sitä vastaan taisteleekin.. kun en mie viitsi todellakaan joka yö vaihtaa lakanoita kesken unien... ehkä sitten kun alka vaipat olemaan edes hitusen kuivia yön jälkeen niin voidaanm kokeilla.. päivisin on ilman vaippaa ja itse käy vessassa, senkään asian aknssa en mitään stressiä repinyt, ja kun oppi kuivaksi niin oli oikeasti valmis siihen.. ei siis tullut vahinkoja.
kakkaamisen kanssa on sinänsä ongelmaa että jos ei "pakota" päivällä pöntölle niin tekee sitten suoriltaan siihen yövaippaan sen.. ja siitä olen nyt sitten sanonutkin jo, että isot pojat kyllä kakkaa pönttöön, vauvat vaippaan..

Alkuperäinen kirjoittaja viera:

Olethan sitä mieltä myös, että lasta ei tarvitse opettaa nukkumaan omassa pinnasängyssään?

en ole mitenkään opettanut nukkumaan pinniksessä. aluksi vauvalla ei edes ollut sänkyä,puolen vuoden paikkeilla alkoi kaivata "omaa rauhaa" iltaunille ja alkoi nukkua pätkän siellä. nyt 9kk nukkuu lähes kaikki yöt siellä läpeensä,ilman sen ihmeempää opettamista....

Yhteistyössä